• Fru Brorsson

Ta körkort

Jag är snart 25 år och jag har inte tagit något körkort. Börjar fundera på att kanske göra det nu... Jag är livrädd för att köra! :D Har för första gången idag suttit bakom en ratt. Fasen vad svårt det verkar med kopplingen och allt annat!!! :D Måste nog öva ett par gånger till bara för att få bilen framåt och att kunna växla. Börjar fundera på om detta är möjligt att klara för min del??? Hur tyckte ni det var att ta körkort??? Har alla övningskört sen de var 16 och tog körkort när de var 18????

• Svar på tråden Ta körkort
  • Marskatt

Nja, på min tid fick man inte börja köra förrän man var 17 år o 6 mån. Men körkort tog jag när jag fyllt 18 (jobbade hela sommaren, så det blev på hösten - fyllde i maj). Det ÄR lite läskigt från början. Det kändes skönt att vi (jag o mamma) kunde övningsköra på inhägnat område med stora öppna ytor från början. Ta det bara lugnt, o lär känna bilen till att börja med. Det tar sin lilla tid att komma underfund med körningen. Klart du fixar det!

• Skruttfia

Jag skaffade körkortstillstånd när jag var 16. Övningskörde mycket privat. Klarade teorin på första försöket efter att jag precis fyllt 18. Bokade dyra halkbanan privat. Körde upp ca 4 ggr på ett år, på 4 olika ställen i landet. Tog kanske två lektioner på bilskola. Men klarade inte kortet. Fick skaffa nytt körkortstillstånd eftersom att det endast då, gällde i 4 år. (Vet inte hur det är nu). Fick sedan skriva om teorin för den gällde då endast i 1 år (tack och lov att jag klarade det på första försöket.) Tog en intensivkurs 100 mil hemifrån när jag var 20 år på 3 veckor. Jag klarade det på det 5, då jag var Höggravid med mitt första barn. Jag gav mig inte. Så till sist, lite fattigare dock, lönade det sig!

Det råd jag kan ge dig är att gå en intensivkurs eller bara köra, köra och köra privat plus ta typ 15 st körlektioner på bilskola och låt dem boka in dig när dem tycker att du är redo att köra upp. Gör inte som jag och boka privat uppkörning när du inte är redo. Börja redan nu och läsa teori. Så ska du se att du känner dig bättre till mods när du ger dig ut i trafiken. Du kommer att klara det om du ger dig f*n på det! :)

Lycka till! :)

• Karis Annelie

intensivkurs är inte att rekomendera om man knappt kört innan. man bör iaf ha kört ganska mycket innan, så man bara behöver slipa lite teknikaliteter med läraren.
    Kan hända rekomenderar dom intensivkurser på en del skolor men det är enbart för de tjänar som f-n ¨på de som måste ta typ 18 lektioner... förstås!
    Min släkt äger trafikskola så jag vet iaf en del.

• anne på grönkulla

Jag är 32 o har fortfarande inget körkort!

Så, nej, du är inte ensam. Men jag är verkligen inget bra exempel för dig!

• Fru Brorsson

Tack för svaren. Anledningen till att jag funderar på körkort nu är att jag blivit uppsagd från mitt jobb pga arbetsbrist och att jag antagligen skulle få något bidrag att använda till något så man blir mer attraktiv på arbetsmarknaden. Och "min tant på facket" sa att i något fall så har hon hört att de pengarna används till körkort. Så det är bara till att hoppas på att det skulle gå för min del. Men attans vad svårt det verkar att ens bara klara av att få bilen att gå framåt och växla osv... :D Fast samtidigt så känns det som att om alla andra i stort sett klarar av det, varför skulle inte jag, även om det känns helt omöjligt efter bara 15 min bakom ratten...

• Fru Brorsson

Finns här fler som funderar på /håller på att ta körkort????

Kanske rent av fler som inte kört bil?? :D

• viktualia

Jag är snart 30 och har inte tagit körkort. Försökte för snart 7 år sedan men tappade sugen efter en misslyckad uppkörning efter att ha tagit en himla massa körlektioner.

Har noll motivation - klarar tillvaron strålande utan körkort och bil. Brukar bli frustrerad över att jag inte har körkort ca 2 gånger per år... och då har jag ju 363 andra dagar när jag lever glatt utan...

Men visst... nån gång borde jag.. och nej... det är inte alls omöjligt att lära sig....

• Ellte

Och jag fyller 31 i år och har inget körkort...

Jag har både läst teorikurs och kört en del (för över tio år sedan) men kunde inte uppbåda motivation att fortsätta. Hatade varje sekund i bilen, var livrädd och bara tanken på att jag skulle sitta i ett fordon som så lätt kan döda bara jag tappar fokus ett ögonblick får mig fortfarande att rysa. Nu är jag liiite coolare och hoppas på att jag kommer hitta motivationen att försöka igen inom kort. Man BEHÖVER ju tyvärr körkort för att kunna söka nytt jobb någon gång.

Ska bara komma över halkkörningsskräcken också ;)

• anna81

åh, vad skönt att d finns fler som känner så här!!

är också 25, har tagit en del lektioner, men är livrädd o tycker d är väldigt obehagligt att köra... vet ej varför d känns så!

har också planer på att ta tag i detta på allvar snart, vi kanske kan peppa varann?

• Snart_FruL

Jag var väldigt nära att ta körkort när jag var 18 år, efter en massa lektioner. Jag lyckades med teorin på första försöket, och var på vippen att klara första uppkörningen. Det sista jag skulle göra innan vi åkte tillbaka var att parkera på ett parkeringsdäck. Det var nästan öde, var jag smart och ställde mig på ett ställe där det var tomt. NEEEEJ, istället parkerade jag mellan två bilar. Så långt allt väl, sen skulle jag ju därifrån. Jag började backa, och svänger. Inser att jag svänger för tidigt och att jag kommer köra på bilen som står på min högra sida. Stannar jag, lägger i ettan och kör fram, och backar lite rakare i stället. NEEEEJ, jag fortsätter backa, uppkörningsmannen bromsar och säger DU kommer köra på den där bilen.. Jaaa svarar jag lite lagom dumt. Sen tappade jag allt, och uppkörningsgubben fick lotsa mig tillbaka som vilken körlektion som helst.

Andra uppkörningen hade jag samma gubbe igen, men den här gången hade han på förhand bestämt att jag inte skulle ha nåt körkort. Dels började han ge mig instruktioner innan det behövdes. Och sen påstod han att jag inte stod i rutan när jag parkerade. Vilket jag VET att jag gjorde, men hur bevisar man det?

Efter andra uppkörningen vart jag så arg att jag bara la ner...

och nu är jag 33 år och har fortfarande inget körkort. Och till skillnad från viktualia så saknar jag det mer än en gång i veckan.

Svar på tråden Ta körkort