Det är ju spännande att man i ett inlägg får skäll för attatt man saknar erfarenheter och förståelse för andras situation, och i nästa inlägg blir man uppläxad för att man svarar utifrån sig själv.. *l*
Givetvis är det pappan som har ansvaret för sin relation med sina barn, inte hans nya. Men ärligt talat, antingen är man en bonusmamma som stöder och uppmuntrar den kontakten och inser att den faktiskt är viktig. Både för barnen och inte minst för mannens välbefinnande! Som jag har sagt innan, han kanske skulle uppskatta att hans barn faktiskt skulle kunna vara med på bröllopet! Att han kunde berätta för dem så fort ni förlovade er, och att de då skulle vara i en emotionellt läge där de faktiskt uppriktigt tyckte att det var roligt!
Eller, så är man en styvmamma som tänker kortsiktigt och inte uppmuntrar och underlättar kontakten med barnen. Och då är man en bidragande faktor till att den går åt skogen.
Man kan inte vara pådrivande till att utesluta barnen, förbigå dem och sedan bara ställa sig bredvid och leka oskyldig.
Ingen säger att de ALDRIG ska gifta sig, eller att de ska dumpa varandra för att barnen inte gillar det. Vi säger att de ska lugna ner sig, gå fram mera försiktigt och fatta att de inte kan bestämma ett "Färdigt-datum" när barnen ska ha sörjt föräldrarnas skilsmässa färdigt. Att inte sätta hårt mot hårt och tvinga fram något, utan bita ihop och ta den skit som kommer och vidhålla att de vill ha en relation. Ge det några år, kommer ingen förbättring så får ni gå vidare iaf, men utan att stänga alla dörrar.
Det är en väldig skillnad på det och på att "situationer där föräldrarna gjorde allt för barnen och försakade så mycket annat- vilket barnen idag önskade att deras föräldrar faktiskt skulle ha haft."
Och slutligen, jag håller mig till tråden alldeles utmärkt.