Jag hade precis skrivit ett låångt inlägg, och så lyckades jag scabbla bort det
Vill bara säga att jag har en nybliven man som har 3 tonårsbarn sen förut. Han hade bott i son lägenhet i 2 veckor när vi träffades, och det var för 2 år och 8 månader sen.
Vi tog lång tid på oss tyckte vi, vi flyttade ihop efter 11 månader, samt gick i familjerådgivning i förebyggande syfte.
I början var allt bra, men det har uppstått problem under resans gång. Det beror mest på att det är en annan situation för barnen, jag är inte på samma sätt som de är vana vid, och de tycker att deras pappa har förändrats. Särskilt jobbigt är det för tonårsdottern. Tjejer är mer känsliga/struliga/tänkande än killar, upplever jag.
Det är bättre att ha barnen MED sig än EMOT sig, eller hur? Deras värld har ju förändrats ganska drastikt, mot en vardag och ett liv de kände igen, till något helt nytt. Det är lättare för oss vuxna att tackla förändringar, barn har i regel svårt för det. Deras pappa har ju "försvunnit".
Det bästa han kan göra är att ge sina barn tid och att prata mycket med dem, lyssna på dem, och finnas till, som det stöd en förälder ska ge. Barn har alltid rätt till sina föräldrar.
Jag är övertygad om att det hänger mycket på hur Pappan resonerar med barnen för att de ska acceptera att livet ser annorlunda ut, och att det faktiskt är helt ok.
Jag kan inte säga hur du ska göra, utan bara referera till mina egna erfarenheter.
Att din dotter tycker det är dags, beror kanske på att hon lever med er, och har lärt känna honom? Sen spelar det såklart stor roll hur Mamman pratar med barnen om dig. Det är också upp till Pappan att reda ut, tycker jag.
Som sagt, jag tyckte att vi väntade länge, men sånt här tar tid. Vi behöver nöta på varandra ett bra tag till innan allt fallit på plats. Vi kunde ha väntat längre. Framför allt skulle jag kunna tänka mig att ha en egen läneghet att fly till ibland
Om ni hastar iväg utan att barnen hunnit med, kan det ta väldigt lång tid att reparera, och det kommer att bli mycket jobbigare än att vänta med ringarna...