Vet inte om jag kan tillföra något men så här ser jag på saken.
Jag var 16 år gammal och min bror 13 den dagen min mamma träffade en ny man och ville skilja sig från våran pappa. Jag använder inte gärna ordet "hatar", men just då hatade jag verkligen den här mannen, vem trodde han att han var som tog våran mamma ifrån oss? Just då ansåg både min bror och jag att han förstört hela vår barndom. Idag är denna nya man och min mamma fortfarande tillsammans, de har köpt hus och vi bodde ett tag tillsammans med han och hans barn innan både jag och min bror blev vuxna och flyttade ut.
Det jag vill ha sagt är att för barnen finns det här inget som är logiskt. För våran del tog det många år innan vi lärde oss att acceptera mammas nya man. Det tog tyvärr också många år innan vi lärde oss att acceptera våran mamma igen. Men iallafall så tycker jag att barnen kommer först, hur stark er kärlek ändå är. Det spelar egentligen ingen roll vad ni som är vuxna säger till barnen, de måste få ta sin tid. Vill de inte träffa dig, så måste de inte. Vill de inte tycka om dig, så måste de inte. Däremot måste de få tillbaka kontakten med sin pappa, det är det absolut viktigaste. Tycker att du borde fundera mer över det, än över hur stark er kärlek är. För i det här fallet så kommer er kärlek i andra hand.
Jag är väl medveten om hur hårt det kan låta. Men jag är också väl medveten om hur nära det var att jag helt förlorade kontakten med min mamma för att hon satte kärleken före barnen. Jag är så glad idag att det löste sig, men det var för att min mamma under ett tag struntade i kärleken och tog hand om mig och min bror.
Jag önskar inga barn i världen att gå igenom det som jag varit med om, men tyvärr så ser ju verkligheten ut på ett annat sätt än drömmen. Barn kommer ALLTID först, oavsett om de är vuxna, tonåringar eller småbarn.