Först tänkte jag att jag saknade ord för ditt inlägg, men jag saknar sällan ord så här får du mina. Du lär inte gilla dem.
Du verkar inte alls ha fattat vilken situation du har hoppat in i, eller vad den kräver av dig. De här barnen är inte vuxna utflyttade barn, de är 1 tonåring och en 12-åring!! De bor fortfarande hemma, de har fått sitt hem upprivet och föräldrarna har gått isär! Det är ett oändligt sår och kommer att smärta dem i resten av deras liv! Trodde du verkligen att de skulle komma över en sådan sak på ett halvår?
Det spelar väl ingen roll att din sambo sagt att det är inte ditt fel, jag tror inte ens att de faktiskt lägger skulden på dig. De är fortfarande i chock och är upprivna efter skilsmässan. De berabetar fortfarande att pappa flyttat, de har inte haft tid att ta sig an att han har en ny ännu.
Mina föräldrar blev bleka när jag kom hem och sa att vi förlovat oss efter att vi bott ihop i 1 år. Då var jag deras barn och de hade inte behövt lida av MIN skilsmässa. Ni har bott ihop i 4 månader och det är inte ens ett år sedan skilsmässan. Det är ju självklart att du går för fort fram!
Skit i att du uppenbarligen har noll respekt och förståelse för den situation som de stackars barnen befinner sig i, bryr du dig inte mer om din sambo? Han kanske faktiskt skulle vilja ge sina barn lite tid att samla sig? Han kanske skulle föredra att hans barn var med på bröllopet och kunde känna sig glada över pappas bröllop? Istället för att de ska känna sig överkörda, bortglömda och dumpade?
Det "budskap" du sänder med en förlovning nu, är endast att barnen inte på något sätt är en viktig del av er framtida familj, och att ni verkligen inte behöver dem för att vara lyckliga. De kommer att ta det som den sista spiken i kistan och ett bevis för att pappa inte bryr sig om oss, och att han inte ens respekterar dem!
Det är klart att ni inte ska vänta förevigt. Men 2 år har de iaf rätt att få samla sig efter den här chocken! Om ni antränger er i två år att bjuda till, bjuda in dem, låta dem få tid, hela tiden visa att ni vill ha dem där, och de fortfarande inte vill ha med er att göra.. DÅ kan ni gå vidare. Men du talar redan om att "skita i barnen och låta dem komma när de ändrat sig" och det har inte ens gått ett år!!
Du talar som en oerhört egoistisk och kortsynt 13 åring. Som vuxen människa har de här barnen faktiskt rätt att förvänta sig mera klarsynthet och tålamod från dig.
Det du gör kommer att på rekodtid öka klyftan mellan far och barn. En tolvåring kommer att växa upp utan sin pappa närvarande för att hans nya pushade på i ett läge där hon borde haft vett att avvakta och vara vuxen. Det är inte barnen som förstör något här, det är du. Oavsett om skilsmässan i sig inte hade ett dyft med dig att göra så är det DU som har an svaret för att inte vara den sista spiken i kistan. Men just nu är du det.
Jag hoppas att du tar ditt förnuft till fånga och låter bli att krossa det sista de här barnen har av sin familj.