• jaqeline

ang betalning för tärna

Hej

jag undrar bara hur ni tycker.

jag har betalat för min tärnas klänning och kommer att betala för hennes naglar. nu är det så att tärnan har gått ner en massa kilo och klänningen passar intye längre, vi fick lämna in den till en sömmerska. Det kommer att kosta 1000kr att göra om den. Hon anser att jag skall beta det. Det tycker inte jag eftersom att den passade när jag köpte den. Hon tycker oxå att jag skall betala för hennes makeup som kommer att kosta 600kr.,

Det tycker inte jag varför skall jag betala för hennes make
    up när hon kan sminka sig hemma?

är jag snål?

• Svar på tråden ang betalning för tärna
  • jaqeline

nä, jag skall ta det med henne. jag har legat och grubblat över detta under natten, och känner att jag måste ta det med henne. jag börjar bli arg och känner mig utnyttjad.

• Sister of the Night

Men usch så sorgligt! :( På den punkten har väninnan mina helhjärtade sympatier...

Ja, det kanske inte är världens bästa tillfälle att ta upp världsliga ting som pengafrågor.
    Jag tycker fortfarnade atthon har betett sig väldigt fånigt i den här utstyrselfrågan. Men kanske kan det vänta någon dag ändå?
    (Jag tycker däremot inte att hon ska få "komma undan" saken för all framtid. Hon kan gott få klart för sig att hennes syn på saken är väldigt självcentrerad.)

• Yster_Syster

Du måste prata med henne och få det här ur världen för bägges skull. Om möjligt ta det inte över telefonen, det är mycket lättare att tolka någon om man samtidigt ser deras ansiktsuttryck.

Pengar är alltid jättekänsligt, man har oftast ingen aning om andras ekonomiska situationer och kanske är det så att hon faktiskt inte har råd? Om det är så förklara att hon inte behöver sminka sig för 600 kr, då kan hon ju sminka sig själv... och beroende på vilken modell klänningen är kanske man kan göra justering själv? 1000 kr för att sy in den låter mycket, men det kanske är en svår modell? Om inte så är det bara att ta fram nål och tråd själv, det är inte så svårt. Har ni kollat om ni får byta klänningen till en mindre storlek om den finns kvar?

Allt går att lösa om man har en rak och ärlig kommunikation. Jag har varit med om ett bröllop där en av tärnorna betedde sig precis så här och det kom fram först senare att det var för att hon hade det jättesvårt ekonomiskt. Hon skämdes och ville inte berätta det och blev sur istället när saker som kostade pengar kom på tal. Lyssna på vad hon har att säga men var ärlig själv så du inte känner efteråt att du la band på dig själv för att inte skapa dålig stämning, då kommer du säkert bara bli sur på henne senare.

Jag hoppas verkligen att ni kan prata ut och skratta åt det här om några dagar och börja se fram emot bröllopet ihop!

• Lilltrolle

Smycken??? Hon tyckte på fullaste allvar att ni skulle köpa hennes smycken??!!!! Du, jag förstår att din sambo är irreterad och för att vara helt ärlig - din s k kompis utnyttjar dig till max - så här GÖR inte en riktig vän.
    Och för guds skull, gå nu inte med att betala för allt bara för att hennes hund har dött - låt henne inte utnyttja det till sin fördel.

Jag förstår helt och fullt att du inte vill ha konflikter av det här slaget så nära inpå ditt bröllop, men hur är känslan av att ni har blivit lurade att betala allt för din tärna? Och vill du verkligen ha en sån här vän med dig på din färd genom livet?

Jag hoppas att hon tar sitt förnuft till fånga och visar att hon är en riktig vän

Lycka till

• jaqeline

tärnan har det bra ställt, (medelinkomst) både hon och hennes sambo får ut ca 40-50 000kr. (tillsammans) så pengarna är inte problemet, hon är bara snål och hatar att spendera pengar.

• kentfantast

Eh, får ut 40-50 tusen? Var? Det kallar inte jag medelinkomst, men vi är väl riktiga låginkomsttagare på polisen och socialen då... Herrejösses... Jag blir bara mer och mer förbannad på henne...

• Yster_Syster

Dåså. Var bara totalt ärlig mot henne när ni pratar. Om hon har råd men väljer att själv inte betala för smink/smycken osv så är det ett val hon får leva med och hon kanske tycker det är bäst så. Samma sak med klänning, hon har fått en klänning av er som ni köpte i samråd, passar inte den nu så får hon fixa till den själv med den metod hon anser vara bäst och betala för det.

Hela poängen måste vara att hon fattar besluten själv och förstår konsekvensen, att ni inte kliver in och betalar bara för att hon själv inte tycker att det är värt det. Hon måste förstå att hon inte är huvudpersonen och att det inte spelar någon roll för er vad hon bestämmer sig för. Då kan hon inte skylla på att hon känner sig pressad av er utan har valt själv.

• picachu

ja, hade hon krävt an ny klänning om hon gått UPP 11 kg?

...konstiga människor det finns...

• GretaG

Alltså man blir lite matt ibland.
    Bröllopsgästeroch inblandade tycker at tvad fasen är 300 kr men tänk om man ska lägga ut 300 kr per gäst, låt säga att man har 50 gäster. Då blir det plötsligt mkt pengar. Bara för att man kanske lägger 50000-100000 för ett bröllop betyder det inte att man vill hålla på med att betala alla utgifter för tärna.
    Jag betalar min tärnas klänning o smink men det e alles. Hon får fixa hår, naglar skor själv o det tycker jag e generöst.
    Ta ett snack med din tärna. Annars får hon ju snällt äta upp sig igen :D:D:D

• Marskatt

Å, jag tycker så synd om dig... mitt i allt ihop dör hennes hund och visst, det är tråkigt, hoppas bara att hon inte använder det mot dig också, med tanke på hur hon burit sig åt förut. Hoppas också att du känner att du kan prata med henne ändå, det är ju faktiskt inte så många dagar kvar nu. Du får väl börja med att säga nåt i stil med: jag vet att du är ledsen nu och jag lyssnar gärna på dig om du vill prata om det, men du får ursäkta, vi behöver prata om en annan sak också... Ja, nåt åt det hållet i alla fall. Ju mer du drar ut på det, desto värre känns det för er båda. Styrkekram från Marskatten!

Svar på tråden ang betalning för tärna