• jaqeline

ang betalning för tärna

Hej

jag undrar bara hur ni tycker.

jag har betalat för min tärnas klänning och kommer att betala för hennes naglar. nu är det så att tärnan har gått ner en massa kilo och klänningen passar intye längre, vi fick lämna in den till en sömmerska. Det kommer att kosta 1000kr att göra om den. Hon anser att jag skall beta det. Det tycker inte jag eftersom att den passade när jag köpte den. Hon tycker oxå att jag skall betala för hennes makeup som kommer att kosta 600kr.,

Det tycker inte jag varför skall jag betala för hennes make
    up när hon kan sminka sig hemma?

är jag snål?

• Svar på tråden ang betalning för tärna
  • Marskatt

Lena+Mattias=sant

Kanske kan vara idé att redan när ni frågar exakt tala om vad ni förväntar er av henne o vad hon får/inte får av er? Vet inte om det hjälper i slutänden, men man kan ju alltid prova.

• Lena+Mattias=sant

Det har jag definitivt tänkt. Tänker betala hnnes klänning för den vill jag bestämma 100% över resten bryr jag mig faktiskt inte om...

• TezzAmore

Det är nog en jättebra idé att när man ska fråga om tjejen vill vara tärna, att man samtidigt tar upp vad som förväntas av henne. Vad kan man säga då? Eller rättare sagt, vad kan man förvänta sig av en tärna?

• Marskatt

Tja, det beror väl på vad du vill att hon ska göra. Ska hon vara ditt stora mentala stöd, eller ska hon följa dig överallt och hjälpa dig välja klänning etc? Ta en funderare själv innan o skriv gärna ner, så blir det lättare under resans gång, det tror i alla fall jag (även om jag själv valt att inte ha någon tärna...).

• jaqeline

visst är det bra att ta om dom sakerna när man frågar den tilltänkta. jag sa att vi skall betala klänningen samt hennes naglar om hon vill ha nagler. men jag har inte sagt att vi skall stå för en förnyelse av klänningen. Den satt ju helt perfekt på henne när vi köpte den.

• svarta

Jisses... man upphör inte att förvånas över hur folk beter sig. Har din tärna många andra utgifter i samband med bröllopet? Resor och boende och sånt? Man kan ju förstå om hon tycker att det blir dyrt, men det blir ju lika dyrt för er.

Min tärna, tillika syster, betalade klänning och smycken själv. Hon ville välja klänning själv, så det var aldrg någon diskussion. Eftersom hon är student hade hon inte råd att betala hår och make-up, men jag ville att hon skulle vara med mig hos frissan, så vi betalade det. Det blev som en liten present. Blommorna stod vi för, dom kom ju liksom med min bukett.

• svarta

Jag tycker att det är rimligt att hon betalar ändringarna på klänningen, eftersom hon har sett till att den inte passar längre, om man säger så. Annars får den väl vara som den är. Smycken och make-up är väl saker som man kanske har att ta av hemma?

• Marskatt

Satt klänningen perfekt då, då är det hon som ser till att den gör det även på bröllopsdagen. Tycker jag!

• jaqeline

nä, tärnans "ända" uppgift kommer att vara att stå vid min sida i kyrkan. Jag och sambon har fixat med allt annat. fast hon hjälpte oss med inbjudningarna och det är jag jätte tacksam för.

• jaqeline

svarta: ja det är så jag oxå resonerar, men tärnan och jag har visst lite delade meningar ang detta.

Svar på tråden ang betalning för tärna