• jaqeline

ang betalning för tärna

Hej

jag undrar bara hur ni tycker.

jag har betalat för min tärnas klänning och kommer att betala för hennes naglar. nu är det så att tärnan har gått ner en massa kilo och klänningen passar intye längre, vi fick lämna in den till en sömmerska. Det kommer att kosta 1000kr att göra om den. Hon anser att jag skall beta det. Det tycker inte jag eftersom att den passade när jag köpte den. Hon tycker oxå att jag skall betala för hennes makeup som kommer att kosta 600kr.,

Det tycker inte jag varför skall jag betala för hennes make
    up när hon kan sminka sig hemma?

är jag snål?

• Svar på tråden ang betalning för tärna
  • svarta

Hon har alltså 11 dagar på sig att går upp i vikt igen

• Marskatt

Precis! Elva dagar på hamburgerrestaurang kanske?! Eller varför inte pizzeria?

• TezzAmore

Min tärna har inte heller mycket pengar (plugg och ströjobb!) så jag tänkte göra så här(inget är bestämmt än): Vi går tillsammans ut på jakt efter en klänning som passar temat och betalar för den. Sedan vill jag att hon är med hos frisören, så jag tänkte betala en enkel uppsättning med. Jag köper även en liten bukett. Sen tänkte jag köpa en present till henne(tex halsband). Eftersom hon inte använder mycket smink får hon stå för det själv. När det gäller skorna vet jag inte hur jag ska göra än. Alltså får hon: Klänning, hår, bukett, present och kanske skor. Är detta för lite/mycket?

• mugglesfan

Jag tycker absolut inte att du är snål! Det är en ära att vara tärna. Visst, man kanske inte vill betala hur mkt som helst för att vara det men som du säger, hon har ett val att sminka sig hemma.
    Jag betalade min tärnas håruppsättning (800 kr). Makeup föreslog hon själv att hon kunde ta och klänning hade hon redan. Jag sa från början att vi inte hade råd att köpa en klänning till henne men hon tyckte det var ok. Därför ställde jag heller inga krav på hennes klädsel men hon hade 2 klänningar som hon lät mig välja mellan ändå.

• Marskatt

TezzAmore

Då tycker jag att du är VÄLDIGT snäll o generös. Kör på så om det är vad du själv vill!

• TezzAmore

Då räknar jag med att vi kommer att hitta någon enkel och inte allt för dyr klänning till henne. Nä, jag tror att skorna får hon ta hand om själv... Jag får väl prata med henne. Jag tror att jag kanske kommer att ha problem åt andra hållet. Alltså att hon inte kommer att vilja att jag bjuder på allt detta! I våras så hade jag fått tag på Robbie Williams biljetter. Hon hade inte råd att gå med så jag erbjöd att åtminstonde låna ut pengarna, men hon sa nej. Tillslut sa jag att jag kunde bjuda henne, men nej tack ändå för hon kände att hon inte kunde ta emot så mycket, trots att jag vet att hon gillar Robbie! Fast hon kanske tänker lite annorlunda när det gäller bröllopet...

Vill iaf. inte anklagas för att vara snål...

• Mitt hjärta är hemma

Jag hade inte så specifika önskemål vad gällde min tärna men sade att mörkgrön klänning nog skulle passa bra, det skulle klä henne fint, men det var bara en idé, inget tvång.
    Min tärna lyckades sedan på eget bevåg hitta både tyg (mörkgrönt) och en egen sömmerska och lät sy upp en tärnklänning. Hon stod för hela kalaset.
    Hon sminkade sig själv, använde ett halsband som hon redan hade och hade utsläppt hår. Vacker som en dag!
    Dessutom betalade hon resan (Gbg-Sthlm x 2) och möhippan hade hon också stora kostnader för. Även hotellnatt efter bröllopet stod hon för själv. Till råga på allt kom hon med bröllopspresent!

Hon bodde hos oss några dagar före bröllopet. Varken hon eller min man och jag tjänar särskilt bra med pengar. Hon vägrade iallafall ta emot någon form av ersättning/betalning, tackade t.o.m. nej till frisöruppsättning.

Det är helt fantastiskt vad generös hon varit.
    Förstår du hur din tärna framstår i jämförelse? Kräva betalt för ändringar och fransk manikyr??? När du redan varit generös och gett henne en klänning?

Hur farligt är det om hennes klänning sitter löst? Hur många tärnor har fransk manikyr?

Åh vilket totalt osammanhängande inlägg jag fått till, men jag blev ju -suck! lite upprörd över din snåla och fräcka tärna.

• TezzAmore

Förlåt TS! Nu snodde jag din tråd för en stund!

• jaqeline

tezzamore: det är lungt

• jaqeline

jag får ångest över detta, kanske lika bra att vi betalar och så slipper vi sura miner.

Svar på tråden ang betalning för tärna