• jaqeline

ang betalning för tärna

Hej

jag undrar bara hur ni tycker.

jag har betalat för min tärnas klänning och kommer att betala för hennes naglar. nu är det så att tärnan har gått ner en massa kilo och klänningen passar intye längre, vi fick lämna in den till en sömmerska. Det kommer att kosta 1000kr att göra om den. Hon anser att jag skall beta det. Det tycker inte jag eftersom att den passade när jag köpte den. Hon tycker oxå att jag skall betala för hennes makeup som kommer att kosta 600kr.,

Det tycker inte jag varför skall jag betala för hennes make
    up när hon kan sminka sig hemma?

är jag snål?

• Svar på tråden ang betalning för tärna
  • BrendaStarr

Nä, nu lägger jag mig i också! I rimlighetens namn, varför ska ni stå för allt? Min tärna tyckte det var självklart att hon skulle betala för sin egen klänning - vilket JAG inte ville veta av. Men naglar och smink, nä det får hon fixa själv. Någon gång ska väl hon gifta sig själv och få sin stund i ljuset? Det är BRUDEN som ska unnas lite extra lyx.
    Och vad gäller klänningen - kul att hon gått ner i vikt, har det gått snabbt? Har ni inte träffats under tiden? Antingen får hon fixa en ny klänning själv eller betala sömmerskekostnaderna, tycker jag. Det är inget ni har något ansvar för.
    Jag förstår om det är jobbigt med en konflikt och att man vill att alla ska vara glada när man gifter sig, men någon måtta får det väl vara?
    Kanske är du rädd för vad som kanske händer när du säger till henne, hon kanske inte alls reagerar som du tror utan tycker att det är helt ok i slutänden?

• jaqeline

jo, jag har sett henne under tiden och sagt till henen att hon får passa sig för att gå ner mkt. hon har gått ner 11kilo på loppet av 2månader.

jo jag är lite rädd för en konflikt nu så här nära bröllopet, vill inte ha det.
    nä jag får hoppas att jag överreagerar och att hon förstår att hon får betala själv.

• Marskatt

Hur har det gått för dig? Tog du tjuren vid hornen? Exploderade den o satte efter dig, eller gick det efter förutsättningarna rätt så bra?!

• fröken Inga

Så vidare du inte kräver att hon ska bli sminkad av ett proffs tycker jag inte att du ska betala. Vill hon inte lägga ner de pengarna är det ju bara att hon sminkar sig själv!

• Sister of the Night

Det var det bedrövligaste!
    Vilken snål och hagalen kompis du har fått på halsen! Är du säker på att hon verkligen är din "kompis", förresten...?

Jag har skummat igenom tråden och det förefaller inte vara så att det är du och dina make som krävt proffssminkning och lyxnaglar. Alltså. När du frågade om hon ville vara tärna (och ja, det _är_ en ära att vara tärna) så stycks denna trivsamma bekantskap ha sett möjligheten till gratis dunderlyx som sköljer över henne likt ett jäkla godisregn.

Proffsmake-up? Franska naglar?? Smycken????!!

Om jag vänder på steken: Låt säga att min väninna ber _mig_ vara tärna.
    Det första som inträffar är att jag blir glad som tusan och känner mig väldigt speciell och utvald. Därefter ställer _jag_ (inte hon, jag tycker att det är min sak att ha koll på min ekonomi) frågan om vilken dresskod som kan väntas. Är den satt på en prisnivå högt över vad jag kan få ihop så ställer jag lite försiktigt frågan om vi möjkligen kan enas om kostnad för klänning. (Men anser jag att jag har råd så betalar jag givetvis allt själv. Från nylonstrumpa till frisörska).

Inte fan kräver jag smycken och grejer, eller anser att jag kan komma med "efterkrav" på redan betald klänning med motiveringen att jag själv valt att gå upp/ned i vikt. Ej heller betraktar jag min väninna som ett slags mänskligt ymnighetshoern ur vilket jag kan mjölka slantar för vilket infall som helst.

Nähädu TS, den här kompisen eller väninnan eller vad hon nu ska föreställa är den som är att anse som "snål".

Tänker du ta upp det med henne? kommer hon att lyssna?
    om inte, behöver du såna "vänner"? och hur känns det efter bröllopet, om du för all framtid får bära med dig känslan av att hon körde över dig totalt inför ditt livs kanske härligaste dag?

• kentfantast

Ja kom igen, berätta! Vi håller ju på dig!

• jaqeline

Hej

nä jag kunde tyvärr inte prata med henne igår. Hennes hund dog. ville inte göra henne mera upprörd, skell se om tillfälle finns i kväll. tack för att ni lyssnar och kommer med råd

• kentfantast

Såklart hunden skulle dö just nu... vilken timing... Låt det inte vara i vägen för att få sagt hur du känner bara.

• Kickan!

Nu blir det säkert ännu jobbigare att prata med henne med tanke på hunden...

men jag blir helt upprörd när jag läser det du skriver....har inte ens ord till att skriva...

Hoppas verkligen att det löser sig, man får ju tänka sig in i situationen själv jag skulle ju aldrig om jag var tärna ha mage att kräva allt detta. Otroligt pinsamt.

Hon får fixa sin jäkla klänning själv, du har fullt upp med det andra nu.

Stå på dig! och hoppas att det löser sig.

Svar på tråden ang betalning för tärna