• jaqeline

ang betalning för tärna

Hej

jag undrar bara hur ni tycker.

jag har betalat för min tärnas klänning och kommer att betala för hennes naglar. nu är det så att tärnan har gått ner en massa kilo och klänningen passar intye längre, vi fick lämna in den till en sömmerska. Det kommer att kosta 1000kr att göra om den. Hon anser att jag skall beta det. Det tycker inte jag eftersom att den passade när jag köpte den. Hon tycker oxå att jag skall betala för hennes makeup som kommer att kosta 600kr.,

Det tycker inte jag varför skall jag betala för hennes make
    up när hon kan sminka sig hemma?

är jag snål?

• Svar på tråden ang betalning för tärna
  • Lilla Li

Nja... Jag tycker inte du är snål, däremot tycker jag hon kräver lite väl mycket! Att få vara tärna är ett hedersuppdrag som hon ska vara glad att få ställa upp med. Har du däremot särskilda önskemål på hennes utstyrsel så kan det ju vara schysst att sponsra lite - men det är absolut inget som kan krävas! Inte heller kan du kräva att hon själva betalar för kläder som du väljer ut.

Jag kommer antagligen inte betala något alls för min tärna - varken klänning, hår, make-up eller naglar. Men det är ju jag det... ;)

• Melleni (4/8-07)

nej du är inte snål, de kostar att gifta sig. Jag tycket du redan har varit snäll och att hon har gått ner i vikt kan ju inte du ro för. ett alternativ är kanske att dela på det. Säg som de är till henne.

• Mimsan75

Jag tycker personligen inte att du ska betala vare sig ändringen på klänningen eller hennes make up.

Hon har ju redan _fått_ klänningen av dig.

Har hon uttryckligen sagt att hon vill at du ska betala detta eller är det bara en känsla du fått.

Jag tycker nog att det låter som om ni behöver pratat ut om vad ni förväntar er av varandra. Hoppas detta löser sig fint så det inte uppstår en massa irritation er emellan.

• Meddelande borttaget
  • Fru Calice

Jag betalade blombuketten till mina tre tärnor o gav dem varsin present (halsband). Allt annat stod de själva för.

• Lena+Mattias=sant

Jag kommer betala klänningarna för min träna/mina näbbar för den vill jag bestämma totalt över. Resten får de betala själva.

• jaqeline

nä, hon tar för givet att jag skall betala för upplägget av klänningen samt för hennes makeup, usch jag vill inte att det skall bli ngn osämja mellan oss men jag gillar inte att hon tar för givet att jag skall betala för sånt som inte har varit nödvändigt.

• Lucia05

Du är inte snål, utan har varit väldigt generös när du köpt hennes klänning. Förklara för henne att det är ett hedersuppdrag att vara tärna och att det då är brukligt att man betalar för sin klädsel själv!

• Fru The

min tärna betalar sin klänning med ändringarna själv. Sedan har vi sagt att vi köper en väska och sjal till henne. Hon kommer även få ett halsband som present, men det vet hon inget om.

Smink och sånt får hon bekosta själv. Möjligtvis får hon sin enkla håruppsättning av frisören eftersom vi känner henne och hon ger oss vår frisering som present. Å andra sidan tycker hon det är självklart att hon ska stå för de utgifterna.

Hon hittade en billig tärnklänning på rean som hon fastnade för. Den var dock inte blå som vi först önskade. Men det silvergrå tyget skär sig inte mot vårt tema så vi brydde oss inte om det. Huvudsaken är att hon gillar det hon ska ha på sig! Hon bekostar ju den själv...

• kentfantast

Att vara tärna är ett hedersuppdrag.
    Egentligen ska du inte betala nånting.

Men
    det brukar man ju göra ändå.
    Jag köpte min tärnas klänning och bukett. Sminkade sig och fixade sitt hår gjorde hon galant på egen hand. Men då hade jag heller inga som helst åsikter om vad hon gjorde. Så länge hon hade den klänningen som vi tillsammans hade provat ut.

Förvarnade din tärna dig om att hon skulle banta? Sa hon att ni borde vänta med att köpa klänningen? Om inte tycker jag bara att hon är helt.... (förlåt, jag ska inte skriva det i text, det är ju din tärna)

Svar på tråden ang betalning för tärna