• silvera

Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT

Jag vet att det har diskuterats x antal gånger här, men jag blir inte klokare av det, just i mitt fall.

Vi ska ha äktenskapsförord. Så långt allt väl.
    Men saken är den att han tjänar ca 10 gånger mer än mig i månaden. Och troligen kommer att han att tjäna så bra i åtminstone 10 år till. (kontraktsjobb utomlands)Men han betalar inte 10 gånger mer på våra gemensamma utgifter. Han kan alltså spara en massa, medans jag precis får det att gå runt, även om jag får en slant av honom till våra räkningar.

Han vill gärna att jag är "hemma fru", efter vårt bröllop i december, och att jag inte ska behöva jobba, (om vi bor utomlands)och att han då ger mig lite fickpengar, och matpengar. Alltså betald städhjälp, typ...
    (vilka bråk vi kommer at ha om pengar...)

Han har alltid varit SPARSAM. Han har säkert minst 1 miljon, om man räknar aktier mm. Men han vill aldrig riktigt berätta om sina pengar. Pengar i hans familj talar man tyst om. Det är verkligen hysch hysch, och det ses som något pinsamt. Låna pengar till villa och bil, det gör man INTE i hans familj. Det betalar man kontant, även om man får spara i 20 år...

Nu vill han ha äktenskapsförord. Självklart ska han få det. Men så vill han veta hur mycket skulder jag har. (jag har skulder, skulder och skulder, känns det som.) Eftersom han skriver testamente. Och att han då betalar mitt studielån, så att jag kommer ner på noll, om han dör. Vart resten av pengarna ska gå, ja, det vill han inte berätta. Om vi får barn, så måste de ju få sin del. Men ska jag inte få något mera, om jag nu skulle överleva honom? Jag kommer ju inte att kunna bo kvar i vår (läs hans blivande bostad, om typ 10 år) bostad, om han inte testamenterar den till mig... Eller?

Jag tror att jag har missförstått äktenskapsförord. Jag trodde att det bara gällde vid en skilsmässa. Och att jag ärver honom vid ev.dödsfall, rakt av.
    Nu säger han att jag ärver pengar till mina studieskulder eftersom han testamenterar det till mig, inget mer, om han går bort före mig.

Nu pratade jag precis med honom, och han säger att jag inte kommer att gå lottlös, blabla om han dör, men att han måste skriva ett testamente, för juristen som han har talat med, säger det.

Jag har ju då lust att testamentera bort allt jag äger, (äger halva vår lägenhet, har en del antika möbler och smycken bla)bara för att han inte ska få något när jag dör.
    Likaså har jag ju lust att ändra på mina pensionspapper, mm, där jag har angett honom som efterlevande ifall jag dör. Han har inte ändrat sina pensionspapper till min fördel, eftersom han ju får lägre utbetalningar, om han skulle ha efterlevandeskydd... Men jag som kvinna får ju ändå pytteliten pension, och nu känns det ju som om jag gör mig själv en otjänst, iom att jag inte tar ut en högre summa själv, istället för att ha efterlevande skydd. (har man efterlevande skydd på sina pengar, så betalas det ut en lägre summa till mig)

Jag har lust att lägga till ett par rader i äktenskapsförordet. (Kan jag göra det?)Tex ifall HAN vill skilja sig, så vill jag ha en ersättning/underhåll, på säg 5000 SEK, i dagens penningvärde, i sex månader, eller ett år, så att jag har råd att ordna ett boende, och möbler mm. Kan man göra så? Jag måste ju ha någon chans att klara mig vid en skilsmässa. Framför allt om jag ska lämna mitt jobb här i Sverige, för att åka med honom utomlands, och vara hemmafru. Hur mycket pengar kan jag spara då? Noll. för har jag ingen inkomst, finns det inga pengar att spara. "Fickpengarna" jag kommer att få, kommer ju att gå till mina skulder som jag har, CSN, kreditkort och skuld till min pappa, som har lånat pengar åt mig, så att jag kunde köpa halva lägenheten. Andra halvan av lägenheten köpte ju min M2B kontant.
    Så då kommer han ju på sätt och vis att betala på mina skulder, i alla fall om vi bor utomlands, och jag inte har ett jobb...

Är verkligen ett äktenskaps förord så här ensidigt? Han vinner allt på det, medans jag knappt får något? Jag får ju knappt behålla mina egna möbler, eftersom han har rätt till hälften...

För några år sedan så hörde jag något program, på radion, där de pratade med någon advokat eller jurist, om sådana här saker. Advokaten eller juristen, sade att den som har pengarna tjänar på att skriva ett, och den som inget har, bör inte skriva på äktenskapaförordet...

Hur ska jag göra?

Å hur ska jag få honom att betala procentuellt på våra gemensamma utgifter? Det borde vara det mest rättvisa, eftersom vi båda då får någorlunda jämn disponibel inkomst.
    Som det är nu, går jag knappt runt, och kan aldrig spara till något, för det kommer alltid en räkning till, som ska betalas. Jag får ett "bidrag" av honom varje månad, som är 4000:- men våra utgifter är ibland större än 8000 totalt... Det är därför jag vill att han ska betala procentuellt på sin lön.

Vad rörigt detta blev...
    Snälla hjälp mig med goda råd!

• Svar på tråden Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT
  • Ladye

Hej Silvera
    Hur gick det med allting.

Jag kan berätta om mitt förhållande med min gubbbe..
    Jag har en tillsvidareanställning på 66 % och jag jobbar xtra.
    Min kille har inget jobb och går en utbildning genom ams.
    Vi har beslutat att alla våra pengar är våra pengar. Så förut när han hade jobb o känade mer pengar än mig.
    Så var hans pengar lika mycket mina som hans.
    Och nu när jag jobbar mera och han pluggar då är mina pengar även hans.
    Det känns mer rättvist.
    Det finns inget du har råd och inte jag till bio.
    Det har fungerat bäst.
    Även om jag märkte i början att hans syster o hennes man tyckte att jag "utnyttjade honom" och att jag inte jobbade xtra tillräckligt mycket när jag pluggade.
    Så brydde vi oss inte.
    Och nu ser dom att även jag försörjer honom när han inte har ett jobb.

Jag tycker att om han verkligen älskade dig så skulle ni skita idet hela med bröllopsförorden.
    Om din svärmor är en ragata kan inte han råför.
    Men HON bestämmer inte i erat förhållande. Det gör bara ni två.
    Det är inte henne du ska leva med.
    Det är inte mamma din man ska gifta sig med utan det är du.
    Hon har inte något med erat förhållande att göra.
    Och om hans bror är så jävla (ursäkta utrycket) snål mot sin fru och sina barn.
    Älskar han verkligen din svägerska då?
    Gå till en oberoende advokat.
    Ställ lika krav.
    Och lycka till tjejen.
    Hoppas allt löser sig till det bästa.
    KRAM

• silvera

Vi skrev på äktenskapsförordet i går.
    Så här står det där:

ÄKTENSKAPSFÖRORD
    Undertecknade, xx och yy, som avser att ingå äktenskap 2006-12-16, avtalar genom detta äktenskapsförord:

-Att all egendom, som envar av oss ägde då vi ingick vårt äktenskap, liksom avkastningen därav, skall vara vardera makes enskilda egendom, vari den andre av oss således inte skall ha någon giftorätt.

Även all egendom som träder i stället för nu avsedd egendom, liksom avkastningen därav, skall vara vardera makes enskilda egendom.

-Att all egendom, som envar av oss framledes förvärvar genom arv, gåva, testamente, eget arbete eller annorledes, liksom avkastningen därav, skall vara varderas makens enskilda egendom, vari den andra av oss således inte skall ha någon giftorätt.

Även all egendom som träder i stället för nu avsedd egendom, liksom avkastningen därav, skall vara vardera makes enskilda egendom.

Att samtliga våra försäkringar skall utgöra enskild egendom, vari den andra av oss således inte skall ha någon giftorätt.

Undetecknade parter överenskommer härmed att svensk lag skall tillämpas å¨våra inbördes förmögenhetsförhållanden samt att svensk domstol skall vara behörig.

Så han har skyddat sig väldigt bra... Vi har dock inte skrivit något papper på att halva lägenheten är hans, så jag står fortfarande som ensam ägare till den. Han vill skriva papper på att halva är hans, men jag vill inte skriva något om det än, i alla fall.
    Vidare har han skrivit(hans jurist) skrivit ett papper, där det står typ så här:

Om jag, mot förmodan vill skilja mig, kommer jag att betala ett svenskt prisbasbelopp till YY i smaband med skilsmässan. För den händelse vi då är bosatta utanför Sverige kommer jag dessutom att ersätta YY för hemresan hem till Sverige. De möbler jag har betalt för och som finnsi lägenheten på ZZvägen i QQ, skall också övergå i YYs ägo.
    I övrigt gäller det äktenskapsförord som vi tecknat inför vårt bröllop i december 2006.

QQ den 2006-11-05
    Namnteckning

Troligen kommer jag att få lägenheten vid ev. skilsmässa, men än så länge vill han inte skriva något papper om det.

Så nu har jag skrivit på detta, trots alla goda råd här på BT.
    Men som min blivande säger, så tror jag att vi inte kommer att skilja oss... Jag tror faktiskt på det! Naivt kanske, men för vår del ser statistiken bra ut...mina föräldrar hade varit gifta 50 år, när min mamma dog, och min blivandes föräldrar har varit gifta i 35 år... Men som sagt, man vet aldrig...

• silvera

Jag måste bara tillägga en sak...(det är ju ändå "min" tråd...)

Han vill inte visa sitt testamente...
    men jag kommer inte att skriva något, så då går ju min del till min familj... eller till mitt framtida barn.

Vidare funderar jag på att ta bort honom från mina försäkringar, och mitt efterlevandeskydd på pension mm. Så att jag själv får ut en större andel av min pension själv. Han har ju ändå råd med sin egen pension... men om jag får barn, så ska ju de givetvis stå som efterlevande.

• Pepparmyntan

Silvera,

Varför skulle han stå som ägare till halva lägenheten om det är du som äger den? Tycker bara han ska stå som halva ägare om det är en bostadsrätt och han har betalat hälften, inte annars?

Ni har skrivit in vad som kommer att hända om du mot förmodan vill skilja dig vad händer om han vill skilja sig? Tycker att det låter som höjden av snålhet att du till och med ska betala din egen hemresa om ni skiljer er och råkar vara bosatta utomlands.

Jag rekomenderar dig starkt att inte följa med som hemmafru utomlands. Tycker att det är vikigt att du i det här äktenskapet behåller en egen inkomstkälla och ser till att få egna pensionspoäng och besparingar.

Varför skulle du inte få se hans testamente? Jag hoppas verkligen du blir lycklig med den här mannen. Men tyvärr får man inte några speciellt bra vibbar av det du skriver. Jag hoppas han älskar dig mycket och kommer att älska era framtida barn mycket och att allt verkligen går bra.

Fick du prata igenom allt med en egen advokat och ställa alla frågor innan du skrev på papprena?

Om du åker utomlands med honom åk helst inte på mer än ett år så att du inte behöver skriva ut dig ur sverige. Skriver du ut dig ur sverige förlorar du möjligheten till a-kassa, sjukförsäkring mm. Kolla allt sådant innan du flyttar.

• silvera

Han har betalat halva lägenheten, men vi har aldrig skrivit honom på själva "ägandetpappret", för egentligen var det bara jag som fick köpa loss lägenheten. (den blev bostadsrätt i februari)

Jag var nog lite otydlig med vårt extrapapper. Det är alltså min sambo, somkommer att ge mig pengar, om HAN vill skilja sig.
    Vill JAG skilja mig, så behöver inte jag ge honom någonting., Men han ville hemskt gärna att jag skulle ge honom någonting, om han nu ska betala mig, om HAN vill skilja sig...

• Pepparmyntan

Ok då fattar jag bättre. Jag hoppas som sagt att ni blir lyckliga och att ni slipper skilja er.

• anne på grönkulla

Jag hoppas ni blir lyckliga och slipper använda de papper ni nu skrivit. Du har iallafall valt att gå in i det med öppna ögon (inte så öppna, med stöd av en egen advokat, som flera av oss rått dig till att ha, men ändock med vetskap om de fällor som kan innas i det) och du är den enda som till slut kan bestämma över ditt eget liv. Jag hoppas också att du inte tar våra svar som kritik mot dig på något sätt utan som de välmenta rekommendationer de är avsedda som efter ditt stressade rop efter råd i början av denna tråd. En av mina vanligaste käpphästar i livet är att kvinnor borde ta större ansvar för sin egen privatekonomi och sin framtida sociala trygghet.

Lycka till!

• marie 06

Sivera

Angående testamente. Att du inte har skrivit ett testamente betyder att han, i egenskap av din make, ärver dig fullt ut. Era gemensamma barn får vänta tills din make går bort. Din familj ärver ingenting.

Skriv inte på något papper om lägenheten. Det är ju det enda du äger. Det kan inte vara riktigt att han ska ha allt och du ingenting. Det är möjligt, och förhoppningsvis, så att ni kommer vara gifta hela livet men vad är det för förutsättningar ni bygger äktenskapet på? Om ni när ni är 70 år går skilda väger, och det händer för en del kan jag lova, så har du ingenting och har inga rättigheter. Jag skulle föreslå att ni om några år, när ni har bildat famlj och har fallit på plats någonstans, kontaktar en jurist för att på nytt gå igenom dokumenten och eventuellt upprättar ett nytt äktenskapsförord.

Lycka till med bröllop och i framtiden!

• Roslagsbrud

Silvera: Lycka till! Men skriv ett eget testamente om du inte vill att din man ska ärva allt som är ditt. Numera ärver efterlevande make, när det inte finns särkullsbarn, all egendom, det vill säga även enskild egendom. Det är därför som han har skrivit ett testamente som antagligen fråntar dig delar av eller hela arvsrätten.

Och se för guds skull till att aldrig släppa ifrån dig lägenheten - den är din enda försäkring om allt går åt pipan! Kom ihåg att den man gifter sig med och den man skiljer sig från är två helt olika personer...

•  Miss Cee

Jag beklagar att du skrivit under papper som du kommer att få gråta över i framtiden. Men som Anne på grönkulla sa, om än lite snällare än jag, vi varnade dig och du valde ändå att strunta i det. Du fick iaf möjligheten..

Han blåser dig, även om du inte vill se det. Har du ens tänkt på att han kanske beter sig som ett svin men ändå inte vill skilja sig? Om du följer med utomlands och han skaffar 5 älskarinnor och tar med dem hem, så kan han gör avad han vill framför näsan på dig. Det enda han behöver göra är att inte själv ta inititativet till att skicka in skilsmässopapperen, men det lär ju du göra åt honom i en sådan sits. Så vill han skiljas behöver han bara driva dig till att ta första steget.

Nåja. Jag hoppas att du aldrig behöver ge upp din naivitet. Jag hoppas verkligen att livet blir som du tror, för din skull. Men jag beklagar verkligen att du spelar bort ditt liv och din lycka på det här sättet.

Svar på tråden Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT