• silvera

Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT

Jag vet att det har diskuterats x antal gånger här, men jag blir inte klokare av det, just i mitt fall.

Vi ska ha äktenskapsförord. Så långt allt väl.
    Men saken är den att han tjänar ca 10 gånger mer än mig i månaden. Och troligen kommer att han att tjäna så bra i åtminstone 10 år till. (kontraktsjobb utomlands)Men han betalar inte 10 gånger mer på våra gemensamma utgifter. Han kan alltså spara en massa, medans jag precis får det att gå runt, även om jag får en slant av honom till våra räkningar.

Han vill gärna att jag är "hemma fru", efter vårt bröllop i december, och att jag inte ska behöva jobba, (om vi bor utomlands)och att han då ger mig lite fickpengar, och matpengar. Alltså betald städhjälp, typ...
    (vilka bråk vi kommer at ha om pengar...)

Han har alltid varit SPARSAM. Han har säkert minst 1 miljon, om man räknar aktier mm. Men han vill aldrig riktigt berätta om sina pengar. Pengar i hans familj talar man tyst om. Det är verkligen hysch hysch, och det ses som något pinsamt. Låna pengar till villa och bil, det gör man INTE i hans familj. Det betalar man kontant, även om man får spara i 20 år...

Nu vill han ha äktenskapsförord. Självklart ska han få det. Men så vill han veta hur mycket skulder jag har. (jag har skulder, skulder och skulder, känns det som.) Eftersom han skriver testamente. Och att han då betalar mitt studielån, så att jag kommer ner på noll, om han dör. Vart resten av pengarna ska gå, ja, det vill han inte berätta. Om vi får barn, så måste de ju få sin del. Men ska jag inte få något mera, om jag nu skulle överleva honom? Jag kommer ju inte att kunna bo kvar i vår (läs hans blivande bostad, om typ 10 år) bostad, om han inte testamenterar den till mig... Eller?

Jag tror att jag har missförstått äktenskapsförord. Jag trodde att det bara gällde vid en skilsmässa. Och att jag ärver honom vid ev.dödsfall, rakt av.
    Nu säger han att jag ärver pengar till mina studieskulder eftersom han testamenterar det till mig, inget mer, om han går bort före mig.

Nu pratade jag precis med honom, och han säger att jag inte kommer att gå lottlös, blabla om han dör, men att han måste skriva ett testamente, för juristen som han har talat med, säger det.

Jag har ju då lust att testamentera bort allt jag äger, (äger halva vår lägenhet, har en del antika möbler och smycken bla)bara för att han inte ska få något när jag dör.
    Likaså har jag ju lust att ändra på mina pensionspapper, mm, där jag har angett honom som efterlevande ifall jag dör. Han har inte ändrat sina pensionspapper till min fördel, eftersom han ju får lägre utbetalningar, om han skulle ha efterlevandeskydd... Men jag som kvinna får ju ändå pytteliten pension, och nu känns det ju som om jag gör mig själv en otjänst, iom att jag inte tar ut en högre summa själv, istället för att ha efterlevande skydd. (har man efterlevande skydd på sina pengar, så betalas det ut en lägre summa till mig)

Jag har lust att lägga till ett par rader i äktenskapsförordet. (Kan jag göra det?)Tex ifall HAN vill skilja sig, så vill jag ha en ersättning/underhåll, på säg 5000 SEK, i dagens penningvärde, i sex månader, eller ett år, så att jag har råd att ordna ett boende, och möbler mm. Kan man göra så? Jag måste ju ha någon chans att klara mig vid en skilsmässa. Framför allt om jag ska lämna mitt jobb här i Sverige, för att åka med honom utomlands, och vara hemmafru. Hur mycket pengar kan jag spara då? Noll. för har jag ingen inkomst, finns det inga pengar att spara. "Fickpengarna" jag kommer att få, kommer ju att gå till mina skulder som jag har, CSN, kreditkort och skuld till min pappa, som har lånat pengar åt mig, så att jag kunde köpa halva lägenheten. Andra halvan av lägenheten köpte ju min M2B kontant.
    Så då kommer han ju på sätt och vis att betala på mina skulder, i alla fall om vi bor utomlands, och jag inte har ett jobb...

Är verkligen ett äktenskaps förord så här ensidigt? Han vinner allt på det, medans jag knappt får något? Jag får ju knappt behålla mina egna möbler, eftersom han har rätt till hälften...

För några år sedan så hörde jag något program, på radion, där de pratade med någon advokat eller jurist, om sådana här saker. Advokaten eller juristen, sade att den som har pengarna tjänar på att skriva ett, och den som inget har, bör inte skriva på äktenskapaförordet...

Hur ska jag göra?

Å hur ska jag få honom att betala procentuellt på våra gemensamma utgifter? Det borde vara det mest rättvisa, eftersom vi båda då får någorlunda jämn disponibel inkomst.
    Som det är nu, går jag knappt runt, och kan aldrig spara till något, för det kommer alltid en räkning till, som ska betalas. Jag får ett "bidrag" av honom varje månad, som är 4000:- men våra utgifter är ibland större än 8000 totalt... Det är därför jag vill att han ska betala procentuellt på sin lön.

Vad rörigt detta blev...
    Snälla hjälp mig med goda råd!

• Svar på tråden Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT
  • Marskatt

The Runaway Bride

Ursäkta, men står det inte i äktenskapsförordet att all egendom som förvärvas (t ex genom arbete) under äktenskapet ska vara enskild (o även avkastningen)? I så fall har TS verkligen ingenting...

• The Runaway Bride

:-O

Nej men herregud, den raden såg inte jag!! (Tur att jag inte är advokat.)
    Jag ber om ursäkt...vilken jurist kan ha skrivit ett sådant här äktenskapsförord, det är ju fullständigt vansinne! Hur är det tänkt att fungera i praktiken??

Ska hålla mig tyst nu...

• petruschka

Usch, vad ledsen och upprörd jag blir när jag läser den här tråden. Jag håller med övriga att du självklart måste hitta en egen jurist, men nu är ju förordet påskrivet så nu är det ju lite sent att med hjälp av en kunnig jurist sätta sig in i vad förordet verkligen går ut på. Din m2b är uppenbarligen inte att lita på, och att säga att saker ordnar sig är bara nonsens. Inget ordnar sig bara så där utan man måste diskutera och bestämma i förväg. Ingen som gifter sig vill ju bli en del i skilsmässostatistiken och alla vill tro på sina relationer, men man får heller inte vara naiv utan man måste se om sitt eget hus också (fast utan att sko sig på den andra parten, som din m2b gör).

Jag tycker att en av de viktigaste delarna i en relation är att vara generös mot den andra personen, både med kärlek, omtanke och pengar. Dvs det får inte bli en maktgrej, utan man måste våga ge hela tiden och chansa lite på att det jämnar ut sig i slutändan. Men att utnyttja någon på detta sätt är fräckare än vad de flesta skulle tycka var OK.

Jag blir också ledsen för TS skull eftersom det på många ställen i hennes tråd lyser igenom att "haha, om du tar bort mig ur testamentet så ska jag minsann ta bort dig ur mina försäkringar" och "haha, jag har inte berättat om min hemlighet med att fixa finare stenar i ringen". Jag tyder detta som att det inte finns så mycket ärlighet i relationen, typ kan du så kan väl jag. Du rättfärdigar ditt beteende med att "det var han som började". Detta utöver att ni inte verkar ha pratat om, eller kommit fram till bra lösningar i ekonomiska frågor tidigare. Hur länge har ni bott ihop? Innan frågan om äktenskapsförord kom upp, måste ni väl ha pratat mycket om ekonomi? Hur löste ni vardagsekonomin då med räkningar och matinköp? Har det känts som ett OK tillvägagångssätt från början?

Jag tyckte detta var en av de första sakerna som kom upp som man vara tvungen att "reda ut". Så att man vet var man står med synen på pengar så man inte behöver diskutera det så mycket sen. Personligen tycker jag att det är urtrist att prata om ekonomi, men det är definitivt ett nödvändigt ont eftersom det påverkar hela ens vardag på olika sätt. Jag och min m2b tjänar olika (han mer än jag), vi har nu gemensam ekonomi eftersom vi har fått barn ihop. Jag tyckte ändå att det kändes som ett stort steg eftersom jag upplevde att jag förlorade lite av min självständighet (trots att jag nu på ett sätt har mer att röra mig med). Men jag tycker nu i efterhand att det var det enda rätta för oss för att det var ett sätt att visa för varandra att vi litar på varandra och tänker oss ett liv ihop. Detta behöver ju inte vara rätt väg för alla, innan vi slog ihop våra ekonomier hörde jag mig för bland mina vänner och sätten att hantera ekonomi är lika många som antalet vänner...

Jag hoppas att du blir lycklig med honom, men jag tror att ni har ett par arbetssamma år framför er för att reda ut tankar och bekymmer.

• Roslagsbrud

Silvera: Om du dör efter att du gift dig och inte lämnar några barn efter dig, kommer din man att ärva allting, även enskild egendom. Med ett testamente bestämmer du själv vilka som ska ärva dig. Om du dör och efterlämnar gemensamma barn, så kommer dina barn att ärva 1/2 av ditt och din man den andra 1/2. Med ett testamente kan du t.ex. välja att låta dina barn ärva allting.

Förmånstagare till dina försäkringar kan du ändra hur mycket du vill fram och tillbaka beroende på hur din livssituation ser ut.

Samma sak med testamente och äktenskapsförord - man kan ändra innehållet i dem hur många gånger som helst. Så det som gäller idag, behöver inte gälla i morgon - om man inte vill...

En besök hos en jurist på någon timme är välinvesterade pengar, tro mig. Jag förstår inte hur man kan prioritera bort någonting så viktigt. Många lägger gladeligen ner tusentals kronor på kläder och smink, men tycker att det är dyrt och onödigt med juristhjälp. Dumt...

• fästmö_

Först vill jag skicka en stor KRAM! (och en spark i baken till din M2B)

Sen måste jag hålla med Saffranin
    -om han är så snål och bara tänker på sig själv är han då den du vill leva resten av livet med?

Ett äktenskap är ett löfte om att leva med varandra, älskar varandra i nöd och lust. Är det inte då underförstått att man GEMENSAMT tar ansvar för ekonomin i sin familj? Du ska inte behöva leva på "städ- och matpengar".

• Swing

Min man tjänar väl nästan det dubbla mot vad jag gör, men inte spenderar han det dubbla på sig själv utan det är precis tvärtom! Vi har inga gemensamma konton men vi bidrar båda till räkningar och alla andra gemensamma utgifter för våra barn osv. Sen stämmer vi muntligen av läget då och då, typ 'just nu ser ekonomin ser hyfsad ut' eller 'jag har haft en hel del utgifter, så det är lite kärvt just nu'. Då betalar den med mest över när vi åker och handlar osv. Det är kanske inte så precist och redigt, men det har funkat i många år. Självklart lever båda makarna i ett äktenskap på samma standard och så står det också i lagen.

• Lena+Mattias=sant

Det mest galna i äktenskapsförordet är att era inkomster från arbete inte är gemensam egendom och han på det vill att du ska vara hemma fru. Han vill inte ha en fru han vill ha en slav. Skriv ett kontrakt upprättat av en advokat om att du ska få en viss summa i gåva från honom varje månad du är hemmafru som blir din enskilda egendom.

• Februari gäller det

men herregud, du får ursäkta om jag är framfusig.

men öppna ögonen, han kör över dig totalt, du är inte värd ett skvatt i hans ögon om ni skiljer er!

• Februari gäller det

Hur kan man vara så naiv?

• Lady o Lufsen

Silvera
    Jag tror inte att du kan få mera hjälp eller råd vad gäller detta!
    Allt som finns att säga har redan blivit sagt och du har valt att agera annorlunda än det.
    Jag kan se att samtliga dina inlägg är fyllda med tvivel och jag tror att du förstår precis hur det ligger till men har ju valt nu...Lycka till!

Svar på tråden Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT