• silvera

Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT

Jag vet att det har diskuterats x antal gånger här, men jag blir inte klokare av det, just i mitt fall.

Vi ska ha äktenskapsförord. Så långt allt väl.
    Men saken är den att han tjänar ca 10 gånger mer än mig i månaden. Och troligen kommer att han att tjäna så bra i åtminstone 10 år till. (kontraktsjobb utomlands)Men han betalar inte 10 gånger mer på våra gemensamma utgifter. Han kan alltså spara en massa, medans jag precis får det att gå runt, även om jag får en slant av honom till våra räkningar.

Han vill gärna att jag är "hemma fru", efter vårt bröllop i december, och att jag inte ska behöva jobba, (om vi bor utomlands)och att han då ger mig lite fickpengar, och matpengar. Alltså betald städhjälp, typ...
    (vilka bråk vi kommer at ha om pengar...)

Han har alltid varit SPARSAM. Han har säkert minst 1 miljon, om man räknar aktier mm. Men han vill aldrig riktigt berätta om sina pengar. Pengar i hans familj talar man tyst om. Det är verkligen hysch hysch, och det ses som något pinsamt. Låna pengar till villa och bil, det gör man INTE i hans familj. Det betalar man kontant, även om man får spara i 20 år...

Nu vill han ha äktenskapsförord. Självklart ska han få det. Men så vill han veta hur mycket skulder jag har. (jag har skulder, skulder och skulder, känns det som.) Eftersom han skriver testamente. Och att han då betalar mitt studielån, så att jag kommer ner på noll, om han dör. Vart resten av pengarna ska gå, ja, det vill han inte berätta. Om vi får barn, så måste de ju få sin del. Men ska jag inte få något mera, om jag nu skulle överleva honom? Jag kommer ju inte att kunna bo kvar i vår (läs hans blivande bostad, om typ 10 år) bostad, om han inte testamenterar den till mig... Eller?

Jag tror att jag har missförstått äktenskapsförord. Jag trodde att det bara gällde vid en skilsmässa. Och att jag ärver honom vid ev.dödsfall, rakt av.
    Nu säger han att jag ärver pengar till mina studieskulder eftersom han testamenterar det till mig, inget mer, om han går bort före mig.

Nu pratade jag precis med honom, och han säger att jag inte kommer att gå lottlös, blabla om han dör, men att han måste skriva ett testamente, för juristen som han har talat med, säger det.

Jag har ju då lust att testamentera bort allt jag äger, (äger halva vår lägenhet, har en del antika möbler och smycken bla)bara för att han inte ska få något när jag dör.
    Likaså har jag ju lust att ändra på mina pensionspapper, mm, där jag har angett honom som efterlevande ifall jag dör. Han har inte ändrat sina pensionspapper till min fördel, eftersom han ju får lägre utbetalningar, om han skulle ha efterlevandeskydd... Men jag som kvinna får ju ändå pytteliten pension, och nu känns det ju som om jag gör mig själv en otjänst, iom att jag inte tar ut en högre summa själv, istället för att ha efterlevande skydd. (har man efterlevande skydd på sina pengar, så betalas det ut en lägre summa till mig)

Jag har lust att lägga till ett par rader i äktenskapsförordet. (Kan jag göra det?)Tex ifall HAN vill skilja sig, så vill jag ha en ersättning/underhåll, på säg 5000 SEK, i dagens penningvärde, i sex månader, eller ett år, så att jag har råd att ordna ett boende, och möbler mm. Kan man göra så? Jag måste ju ha någon chans att klara mig vid en skilsmässa. Framför allt om jag ska lämna mitt jobb här i Sverige, för att åka med honom utomlands, och vara hemmafru. Hur mycket pengar kan jag spara då? Noll. för har jag ingen inkomst, finns det inga pengar att spara. "Fickpengarna" jag kommer att få, kommer ju att gå till mina skulder som jag har, CSN, kreditkort och skuld till min pappa, som har lånat pengar åt mig, så att jag kunde köpa halva lägenheten. Andra halvan av lägenheten köpte ju min M2B kontant.
    Så då kommer han ju på sätt och vis att betala på mina skulder, i alla fall om vi bor utomlands, och jag inte har ett jobb...

Är verkligen ett äktenskaps förord så här ensidigt? Han vinner allt på det, medans jag knappt får något? Jag får ju knappt behålla mina egna möbler, eftersom han har rätt till hälften...

För några år sedan så hörde jag något program, på radion, där de pratade med någon advokat eller jurist, om sådana här saker. Advokaten eller juristen, sade att den som har pengarna tjänar på att skriva ett, och den som inget har, bör inte skriva på äktenskapaförordet...

Hur ska jag göra?

Å hur ska jag få honom att betala procentuellt på våra gemensamma utgifter? Det borde vara det mest rättvisa, eftersom vi båda då får någorlunda jämn disponibel inkomst.
    Som det är nu, går jag knappt runt, och kan aldrig spara till något, för det kommer alltid en räkning till, som ska betalas. Jag får ett "bidrag" av honom varje månad, som är 4000:- men våra utgifter är ibland större än 8000 totalt... Det är därför jag vill att han ska betala procentuellt på sin lön.

Vad rörigt detta blev...
    Snälla hjälp mig med goda råd!

• Svar på tråden Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT
  • silvera

Han har redan skrivit ett testamente. Varför vet jag inte... jag anser att det är onödigt.

Men jag läste i dag på ICA-kuriren(hittar inte länken nu)där det faktiskt stod att det kan bli problem, med arvet, om man har äktenskapsförord. Alltså vid ett ev. dödsfall. Så att man därför borde skriva ett testamente. Så nu vet jag varken upp eller ner...

• Marlean

Låter lite småfarligt det där att vara hemmafru... jag menar OM nu saker går snett, hur kul är det att säga att man suttit hemma i flera år om man ska försöka slå sig in på arbetsmarknaden igen? Och pengar ger ju även frihet, så är det ju bara.

• jag ska bli en fru...läängtar-nu gift

Gumman,varför ska du skriva på ett avtal/äktenskapsförord innan ni skrivit ert separata avtal,det är ju som bäddat för att han ska kunna lura dig.

Gå inte på den,förlåt men det "stinker"om hans och svärmors "plan".

Kram på dej,och hoppas på att du säger -NEEEJ!!

•  Miss Cee

Sorry gumman, men det låter fortfarande som om han försöker blåsa dig. Du måste sluta vara så extremt godtrogen!

GIvetvis ska ett sådant papper inte bara vara mellan "honom och dig". Det ska givetvis skrivas av en kunnig och registreas det också! Återigen så pratar han strunt och att du läst igenom dokumentet och tycker att det ser okej ut säger ju inte ett skit mer än att du som icke-jursitutbildad inte ser fallgroparna!!

Anlita ett ombud som fixar det här. Du gör ditt livs tabbe.

• Pepparmyntan

Håller med övriga om att detta är så pass viktigt för din framtid att du ska ta kontakt med en jurist, en egen jurist som inte din svärmor har något att göra med. Lita inte på någon annan utom dig själv.

• anne på grönkulla

Just det, kanske ska säga nåt om rät ttill lika levnadsstandard inom äktenskapet. Ja, det har man rätt till - så om du skulle t ex tvingas till socialen så kan de neka för att han är skyldig att försöja dig. MEN - det bygger ju på att han förstår det och vill göra det - du blir ju oerhört utlämnad till hans goda vilja... (som är MYCKET begränsad, som jag ser det) - i dina inlägg om hur det ska bli ekonomiskt mellan er läser jag väldigt mycket om dina förhoppningar och inget alls om hans utfästelser eller handlingar för att tillmötesgå dina och era gemensamma behov.

Och sen då, när ni får barn - vilka pengar ska ni försörja dem på? Kommer det bli ditt problem att se till - eller är han beredd att dela lika då? Kommer du behöva tjafsa med honom dagligen om vem som ska betala välling och blöjor? Om han vägrar då?

Som jag ser det har du många frågetecken kvar att reda ut!

OCH - VARNING FÖR SVÄRMORS ADVOKAT!!!!

• bröllops häxan

silvera: Snälla snälla. Imorgon. Kan du inte boka tid hoss en oberoende jurist och ta med dig papperen dit INNAN du skriver på. Pleas!!

Jag är orolig för att du håler på att bli grundlurad. I allafall så ska era personliga avtal upprättas med "riktiga" dokument hoss en jurist eller advikat för arkivering (inte handskrivet på ett liten linjerat A4) OCH han ska skriva på det först innan du skriver på hanns. Då blir det nog bra ska su se. Jag är rädd för att de inte gör det annars. Kom med ett motbud och stå på dig. Vad ska han göra? Ställa in bröllopet?

Jätte kram och tänk dig noga för. Visst du älskar honnom jätte mycket men älskar inte han dig också så pass mycket att du vid eventuell skillsmessa kan leva ett drägligt liv? Är det inga problen för honnom att gå dig till mötes så kommer han inte tveka med att skriva unter DINA papper först.

Kramis

• Lady o Lufsen

Silvera:

Gör inte detta!!!
    Du måste tänka på hur ditt liv blir vid en eventuell skiljsmässa- livet måste ju fortsätta för dig och då har du till och med sämre förutsättningar än vad du har nu...

• silvera

Oj, vilket engagemang...
    Ja, jag vet, jag borde kontakta den där advokaten/juristen som min blivande har talat med. Å prata lite med henne själv.

Vårt papper där det står att jag får ett prisbasbelopp, kommer självklart att vara bevittnat, och advokaten/juristen, kommer att titta på det, och hjälpa till att upprätta det.

• bröllops häxan

Vart bor du silvera? Vi här på BT kanske kan rekomendera en jurist/advokat åt dig som kan ta emot dig till veckan. Man vet aldrig här på BT. Tjejerna (killarna också för den delen) som hänger här kanske har tipps på nån vettig (syskon, kusin, förälder,) du kan få prata med eller träffa så här i all hast. Det skadar ju inte i allafall ;)

Svar på tråden Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT