• silvera

Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT

Jag vet att det har diskuterats x antal gånger här, men jag blir inte klokare av det, just i mitt fall.

Vi ska ha äktenskapsförord. Så långt allt väl.
    Men saken är den att han tjänar ca 10 gånger mer än mig i månaden. Och troligen kommer att han att tjäna så bra i åtminstone 10 år till. (kontraktsjobb utomlands)Men han betalar inte 10 gånger mer på våra gemensamma utgifter. Han kan alltså spara en massa, medans jag precis får det att gå runt, även om jag får en slant av honom till våra räkningar.

Han vill gärna att jag är "hemma fru", efter vårt bröllop i december, och att jag inte ska behöva jobba, (om vi bor utomlands)och att han då ger mig lite fickpengar, och matpengar. Alltså betald städhjälp, typ...
    (vilka bråk vi kommer at ha om pengar...)

Han har alltid varit SPARSAM. Han har säkert minst 1 miljon, om man räknar aktier mm. Men han vill aldrig riktigt berätta om sina pengar. Pengar i hans familj talar man tyst om. Det är verkligen hysch hysch, och det ses som något pinsamt. Låna pengar till villa och bil, det gör man INTE i hans familj. Det betalar man kontant, även om man får spara i 20 år...

Nu vill han ha äktenskapsförord. Självklart ska han få det. Men så vill han veta hur mycket skulder jag har. (jag har skulder, skulder och skulder, känns det som.) Eftersom han skriver testamente. Och att han då betalar mitt studielån, så att jag kommer ner på noll, om han dör. Vart resten av pengarna ska gå, ja, det vill han inte berätta. Om vi får barn, så måste de ju få sin del. Men ska jag inte få något mera, om jag nu skulle överleva honom? Jag kommer ju inte att kunna bo kvar i vår (läs hans blivande bostad, om typ 10 år) bostad, om han inte testamenterar den till mig... Eller?

Jag tror att jag har missförstått äktenskapsförord. Jag trodde att det bara gällde vid en skilsmässa. Och att jag ärver honom vid ev.dödsfall, rakt av.
    Nu säger han att jag ärver pengar till mina studieskulder eftersom han testamenterar det till mig, inget mer, om han går bort före mig.

Nu pratade jag precis med honom, och han säger att jag inte kommer att gå lottlös, blabla om han dör, men att han måste skriva ett testamente, för juristen som han har talat med, säger det.

Jag har ju då lust att testamentera bort allt jag äger, (äger halva vår lägenhet, har en del antika möbler och smycken bla)bara för att han inte ska få något när jag dör.
    Likaså har jag ju lust att ändra på mina pensionspapper, mm, där jag har angett honom som efterlevande ifall jag dör. Han har inte ändrat sina pensionspapper till min fördel, eftersom han ju får lägre utbetalningar, om han skulle ha efterlevandeskydd... Men jag som kvinna får ju ändå pytteliten pension, och nu känns det ju som om jag gör mig själv en otjänst, iom att jag inte tar ut en högre summa själv, istället för att ha efterlevande skydd. (har man efterlevande skydd på sina pengar, så betalas det ut en lägre summa till mig)

Jag har lust att lägga till ett par rader i äktenskapsförordet. (Kan jag göra det?)Tex ifall HAN vill skilja sig, så vill jag ha en ersättning/underhåll, på säg 5000 SEK, i dagens penningvärde, i sex månader, eller ett år, så att jag har råd att ordna ett boende, och möbler mm. Kan man göra så? Jag måste ju ha någon chans att klara mig vid en skilsmässa. Framför allt om jag ska lämna mitt jobb här i Sverige, för att åka med honom utomlands, och vara hemmafru. Hur mycket pengar kan jag spara då? Noll. för har jag ingen inkomst, finns det inga pengar att spara. "Fickpengarna" jag kommer att få, kommer ju att gå till mina skulder som jag har, CSN, kreditkort och skuld till min pappa, som har lånat pengar åt mig, så att jag kunde köpa halva lägenheten. Andra halvan av lägenheten köpte ju min M2B kontant.
    Så då kommer han ju på sätt och vis att betala på mina skulder, i alla fall om vi bor utomlands, och jag inte har ett jobb...

Är verkligen ett äktenskaps förord så här ensidigt? Han vinner allt på det, medans jag knappt får något? Jag får ju knappt behålla mina egna möbler, eftersom han har rätt till hälften...

För några år sedan så hörde jag något program, på radion, där de pratade med någon advokat eller jurist, om sådana här saker. Advokaten eller juristen, sade att den som har pengarna tjänar på att skriva ett, och den som inget har, bör inte skriva på äktenskapaförordet...

Hur ska jag göra?

Å hur ska jag få honom att betala procentuellt på våra gemensamma utgifter? Det borde vara det mest rättvisa, eftersom vi båda då får någorlunda jämn disponibel inkomst.
    Som det är nu, går jag knappt runt, och kan aldrig spara till något, för det kommer alltid en räkning till, som ska betalas. Jag får ett "bidrag" av honom varje månad, som är 4000:- men våra utgifter är ibland större än 8000 totalt... Det är därför jag vill att han ska betala procentuellt på sin lön.

Vad rörigt detta blev...
    Snälla hjälp mig med goda råd!

• Svar på tråden Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT
  • Fru Henax

Som redan påpekats! Om du INTE skriver något testamente så kommer din man att ärva dig!
    Och det var väl inte riktigt så du ville ha det om jag förstått saken rätt?!

• Lady o Lufsen

Jag utgår ifrån att TS har gått in i detta med fullständigt öppna ögon och vet hur hennes framtid kan komma att se ut vid en skiljsmässa.
    I ovanstående inlägg där hon beskriver äktenskapsförordet så har hon skrivit "så han har sett till att skydda sig väldigt bra"...alltså är hon medveten om att detta är ett taktiskt drag från hans sida.
    Beklagligt- javisst!

• Tittij

Herregud!!
    Jag skulle ADRIG gifta mig med den här mannen. Blev riktigt ledsen och förbannad när jag läste äktenskapsförordet. Han tar ju precis allt och lämnar TS med i stort sett ingenting...

Håller helt och fullt med Miss Cee. Önskar TS all lycka och att det håller.

• NuÄrDetDags

Jag tycker inte heller att TS verkar helt omedvetande - förutom vad det gäller testamentet. Som redan sagts, har du inget testament är det först HAN som ärver, INTE dina barn och säkert INTE din familj. Det är väl troligtvis därför han har skrivit sitt: så att DU INTE får något...

Man vill ta och skaka dig så att du vaknar och förstår vad du ger dig in på men, men... Du har fått goda råd och valt att inte lyssna. Vem vet, allt kanske går bra, du kanske lever jättelycklig med känslan att han inte unnar dig mycket mer än skiten han har under naglarna och att han har hemligheter för dig, alla är vi olika.

Det finns inte mycket råd kvar att ge. Du verkar ha bestämt dig för att köra in i väggen med högsta hastighet så det är bara att hålla tummarna att du klarar dig utan airbag...

• Bröllopstokiig

Nu blev jag mer förvirrad. Jag trodde att man behövde ett testamente, om man hade äktenskapsförord, för att man ska kunna ärva varandra. Men nu så verkar det som om min blivande ärver mig, utan att jag har ett testamente?

Å i ett testamente så skriver jag alltså vem som ska ärva mig...

Jag bör alltså upprätta ett testamente, ifall jag inte vill att han ska ärva mig... Nu vet jag inte för tillfället, om jag vill att han ska ärva mig... För hur kan jag veta om jag står som förmånstagare i hans testamente? Jag kanske bör skriva att eventuella barn ärver mig, och vid avsaknad av barn, så går mitt överskott till min familj, dvs syskon och pappa, om han då lever.

Men samtidigt så funderar jag ju på varför jag inte får se hans testamente, och nu framför allt varför han ska skriva ett testamente? (om jag nu ändå skulle ärva honom efter att han dör, även om vi har äktenskapsförord)
    Jag tror att han tänker så här; ifall vi får barn, så vill inte han att jag ska ta och göra av med alla pengar, så att barnet inte får något senare.

Jag har talat i kväll med en kompis som jobbar med försäkringar mm. Hon tycker att jag ska ta bort honom som min förmånstagare på mina försäkringar och pensioner. Helt enkelt för att jag själv ska få större pension, när det blir aktuellt. Men frågan är om jag kan ändra på det nu, eftersom jag har för mig att man kan inte hålla på och byta i efterhand, när man väl har bestämt sig för efterlevandeskydd. Men samtidigt, om jag får barn, så vill ju att barnet ska ha en slant, ifall jag går bort...

Min kompis visste inte hur många gånger man kan byta med efterlevandeskydd, utan hon skulle kolla upp det åt mig.

• Lady o Lufsen

Silvera... jag ser att dina ovanstående inlägg genomsyras av tvivel så det bästa du kan göra- vilket du redan har läst dig till av allas svar- är att skaffa dig en egen, oberoende advikat.

• Lady o Lufsen

advokat, ska det stå.

• Pepparmyntan

Jag håller helt med Miamou, skaffa dig en egen advokat som kan gå igenom alla frågor och alla olika scenarios med dig och förklara vilka konsekvenser som uppkommer i de olika fallen. Förmodligen har han skrivit bort dig ur sitt testamente eftersom han inte vill visa det för dig. I ditt fall skulle jag inte känna någon skuld att skriva bort honom. Du bör tänka på din egen situation först och dina eventuella framtida barn. Skriv inte på något förräns du till fullo har förstått vad det innebär.

• Yllo

Jag vet inte vad jag ska säja...

TS, du har fått massor med goda råd och har ändå valt att inte lyssna på dem utan skrivit på äktenskapsförordet. Du uttrycker också en oro över vad du gjort och det där med att din blivande inte visar sitt testamente åt dig låter inte heller bra.

I o med att du har skrivit på det äktenskapsförord som du listade upp står du nu helt och hållet oskyddad. Din blivande har alla tillgångar (förutom lägenheten så släpp inte den!!!) och du har även gett honom ett kryphål att slippa betala ett korvöre om ni skiljer er.

Återigen... Ta kontakt med en jurist/advokat INNAN bröllopet och ta hjälp därifrån. Du kan ändra förmånstagare i dina försäkringar och sånt utan problem (det gjorde min man, då han hade sin ex-fru som namngiven förmånstagare) Testamente ska du helt klart skriva om du vill att någon annan, eller dina eventuella framtida barn, ska ärva dig.

Personligen vet jag inte om jag överhuvudtaget skulle gifta mig med en man som verkar vara så penningfixerad och .... jag letar efter rätt ord... egocentrisk... som din blivande verkar vara.

Lycka till med äktenskapet och i framtiden är det enda jag kan säga förutom TA KONTAKT MED EN JURIST!!!

• The Runaway Bride

Har inte läst riktigt hela tråden så det är möjligt att jag återupprepar något av det som redan sagts. Jag har själv skrivit ett liknande äktenskapsförord som TS och skulle vilja klargöra några punkter. (Som sagt, ursäkta om detta är en återupprepning.) TS ä-förord gäller de saker de båda för in i boet. Allt som förvärvas under deras äktenskap (förutom via gåva, arv) kommer ingå i en bodelning. Det gäller om TS make köper nya aktier och så vidare.
    Som man och hustru ärver man alltid varandra, även enskild egendom, om det inte finns barn som inte är gemensamma. Nu har ju TS man troligen försökt skriva bort henne från hennes arvsrätt, men det är inte säkert att det är riktigt lagligt. Ta kontakt med en jurist för att klarlägga det. Både banker och t ex Fonus har jusister för rimliga priser.
    Lycka till!
    (Ett tips kan f ö vara att tydligt klarlägga vad exakt det ÄR som han för in i boet, har han en miljon på banken eller några tusen är ju en väsentlig skillnad.)

Svar på tråden Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT