• silvera

Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT

Jag vet att det har diskuterats x antal gånger här, men jag blir inte klokare av det, just i mitt fall.

Vi ska ha äktenskapsförord. Så långt allt väl.
    Men saken är den att han tjänar ca 10 gånger mer än mig i månaden. Och troligen kommer att han att tjäna så bra i åtminstone 10 år till. (kontraktsjobb utomlands)Men han betalar inte 10 gånger mer på våra gemensamma utgifter. Han kan alltså spara en massa, medans jag precis får det att gå runt, även om jag får en slant av honom till våra räkningar.

Han vill gärna att jag är "hemma fru", efter vårt bröllop i december, och att jag inte ska behöva jobba, (om vi bor utomlands)och att han då ger mig lite fickpengar, och matpengar. Alltså betald städhjälp, typ...
    (vilka bråk vi kommer at ha om pengar...)

Han har alltid varit SPARSAM. Han har säkert minst 1 miljon, om man räknar aktier mm. Men han vill aldrig riktigt berätta om sina pengar. Pengar i hans familj talar man tyst om. Det är verkligen hysch hysch, och det ses som något pinsamt. Låna pengar till villa och bil, det gör man INTE i hans familj. Det betalar man kontant, även om man får spara i 20 år...

Nu vill han ha äktenskapsförord. Självklart ska han få det. Men så vill han veta hur mycket skulder jag har. (jag har skulder, skulder och skulder, känns det som.) Eftersom han skriver testamente. Och att han då betalar mitt studielån, så att jag kommer ner på noll, om han dör. Vart resten av pengarna ska gå, ja, det vill han inte berätta. Om vi får barn, så måste de ju få sin del. Men ska jag inte få något mera, om jag nu skulle överleva honom? Jag kommer ju inte att kunna bo kvar i vår (läs hans blivande bostad, om typ 10 år) bostad, om han inte testamenterar den till mig... Eller?

Jag tror att jag har missförstått äktenskapsförord. Jag trodde att det bara gällde vid en skilsmässa. Och att jag ärver honom vid ev.dödsfall, rakt av.
    Nu säger han att jag ärver pengar till mina studieskulder eftersom han testamenterar det till mig, inget mer, om han går bort före mig.

Nu pratade jag precis med honom, och han säger att jag inte kommer att gå lottlös, blabla om han dör, men att han måste skriva ett testamente, för juristen som han har talat med, säger det.

Jag har ju då lust att testamentera bort allt jag äger, (äger halva vår lägenhet, har en del antika möbler och smycken bla)bara för att han inte ska få något när jag dör.
    Likaså har jag ju lust att ändra på mina pensionspapper, mm, där jag har angett honom som efterlevande ifall jag dör. Han har inte ändrat sina pensionspapper till min fördel, eftersom han ju får lägre utbetalningar, om han skulle ha efterlevandeskydd... Men jag som kvinna får ju ändå pytteliten pension, och nu känns det ju som om jag gör mig själv en otjänst, iom att jag inte tar ut en högre summa själv, istället för att ha efterlevande skydd. (har man efterlevande skydd på sina pengar, så betalas det ut en lägre summa till mig)

Jag har lust att lägga till ett par rader i äktenskapsförordet. (Kan jag göra det?)Tex ifall HAN vill skilja sig, så vill jag ha en ersättning/underhåll, på säg 5000 SEK, i dagens penningvärde, i sex månader, eller ett år, så att jag har råd att ordna ett boende, och möbler mm. Kan man göra så? Jag måste ju ha någon chans att klara mig vid en skilsmässa. Framför allt om jag ska lämna mitt jobb här i Sverige, för att åka med honom utomlands, och vara hemmafru. Hur mycket pengar kan jag spara då? Noll. för har jag ingen inkomst, finns det inga pengar att spara. "Fickpengarna" jag kommer att få, kommer ju att gå till mina skulder som jag har, CSN, kreditkort och skuld till min pappa, som har lånat pengar åt mig, så att jag kunde köpa halva lägenheten. Andra halvan av lägenheten köpte ju min M2B kontant.
    Så då kommer han ju på sätt och vis att betala på mina skulder, i alla fall om vi bor utomlands, och jag inte har ett jobb...

Är verkligen ett äktenskaps förord så här ensidigt? Han vinner allt på det, medans jag knappt får något? Jag får ju knappt behålla mina egna möbler, eftersom han har rätt till hälften...

För några år sedan så hörde jag något program, på radion, där de pratade med någon advokat eller jurist, om sådana här saker. Advokaten eller juristen, sade att den som har pengarna tjänar på att skriva ett, och den som inget har, bör inte skriva på äktenskapaförordet...

Hur ska jag göra?

Å hur ska jag få honom att betala procentuellt på våra gemensamma utgifter? Det borde vara det mest rättvisa, eftersom vi båda då får någorlunda jämn disponibel inkomst.
    Som det är nu, går jag knappt runt, och kan aldrig spara till något, för det kommer alltid en räkning till, som ska betalas. Jag får ett "bidrag" av honom varje månad, som är 4000:- men våra utgifter är ibland större än 8000 totalt... Det är därför jag vill att han ska betala procentuellt på sin lön.

Vad rörigt detta blev...
    Snälla hjälp mig med goda råd!

• Svar på tråden Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT
  • Yllo

TS - Läs noga vad soomzy (eller rättare sagt hennes pojkvän) skrev!! Där har du en sund inställning från en man och jag kan lova dig att många fler män tycker precis som honom. Jag har berättat åt min man om din tråd och vad som du berättat om din blivande och vilka råd du fått. Min man tycker inte heller att du ska godta det ÄF som skrivits utan riva det och upprätta ett nytt där ALL egendom/inkomst som flyter in UNDER äktenskapet skall vara ER gemensamma egendom! Min man tycker att det man har när man går in i äktenskapet kan fortsättningsvis vara enskild egendom OM någon av parterna önskar det, MEN allt som tjänas och införskaffas under äktenskapet skall självklart vara gemensamt!

Jag får en obehaglig känsla i magen att din blivande inte riktigt är helt ärlig mot dig. Bara ta det där med snittarna... Först säger han att ni ska ha det och sedan tar han tillbaks det för att han måste lägga ut 2000 kr Jag skulle gissa att han inte skulle oponera sig mot snittarna om det var DU som betalade dom.

Sätt dig ner med honom och diskutera igenom allt ordentligt innan ni gifter er (ta en bandspelar med så att du kan bevisa era beslut om han återigen skulle ändra sig). Det ni ska göra klart är; 1. Att han ska bidra med extra pengar medan du studerar. 2. Att han ska ge dig "lön" och betala en privat pensionsförsäkring åt dig om du ska vara hemmafru i utlandet. 3. Att testamentet bör du få tillgång att läsa. 4. Att ni inte ska ha hemligheter för varandra. 5. Äktenskapsförordet bör skivas om med varsin jurist närvarande som tillvaratar bådas intressen. 6. Skillsmässoklausulen bör skivas om, du ska få ekonomisk ersättning oavsett vem av er som begär skillsmässa.

Om han bara ska prata och lyssna på sin mamma och inte dig, varför gifter han sig inte med henne då?? (ja, jag vet nu var jag elak). Ni ska ju bli ETT och dela era liv med varandra.. det är väl inte bara för att få ett oavlönat hembiträde som han gifter sig??

Om ni inte reder upp allt det här INNAN ni gifter er så kommer du en dag att få ångra dig rejält. Som någon sa tidigare.. Man skiljer sig inte från samma man som man gift sig med. Och om ni inte ordnat allt innan så kommer du en vacker dag att stå där på bar backe.. och vem vet.. eftersom han inte vill visa dig sitt testamente, utan bara sagt att han testamenterat tillräckligt för att betala bort ditt studielån, så skulle det inte förvåna mig om du står på bar backe om han dör också.

Snälla TS, ta till dig alla råd du fått här och fundera igenom om det här verkligen är vad du vill ha åt dig och dina framtida barn i framtiden, eller om du (som vi andra här tycker) förtjänar något bättre... Lycka till!! Du kommer att behöva det!

Jag undrar också hur gamla ni är?? *nyfiken*

• silvera

Jag tycker att Yllo skrev ett bra inlägg här ovanför...

Jag tänkte bara skriva nu, att jag har sagt till min karl att jag INTE kommer att flytta utomlands med honom, utan att jag stannar i Sverige, med våra katter.

Jag får helt enkelt jobba mer än jag hade tänkt mig, så att jag får in till de fasta utgifterna, och lite extra till mat osv.
    Förut, när jag har pluggat och jobbat, så har det inte gått så bra, men nu känner jag mig mer fokuserad att studera, så det måste fungera nu.

Om jag har tur, kommer han att betala mer än 4000 för våra utgifter här i Sverige, men det är inget jag kommer att räkna med. Däremot kan jag ju inte åka och hälsa på honom, på helgerna, utan att jag förlorar i inkomst. Så jag får se hur vi löser det...

Vi får väl träffas som vi har gjort det sista halvåret, en till två gånger i månaden, för jag känner inte för att bo med honom jämt, i alla fall inte just nu. Barn lär ju inte bli aktuellt, de närmaste åren i alla fall.

Så med detta avslutar jag mina inlägg i denna tråden, och tackar för allas åsikter och synpukter.

PS.
    Jag är 35 och han är 32.

• Februari gäller det

Det finns många fiskar i vattnet Silvera, Men Lycka till med allt!

• Septemberbruttan

Får jag bara inflika lite här...varför i hela friden vill man inte bo ihop med människan man ska gifta sig med? Citat "...känner inte för att bo med honom jämt, i alla fall inte just nu" slut citat. Jag kan förstå att du vill plugga och att det inte går ihop med att ni bor utomlands, men jag trodde att det mer hade med själva situationen att göra. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bo utan min man, men det är ju visserligen olika från person till person.

Jag tycker att allt du skriver i ditt senaste inlägg skriker "Gift dig inte med honom!" Ja, om du har tur kanske du får mer än 4000:- i månaden till räkningar, men om du har otur då? Ska du äta nudlar då resten av månaden medan han äter ute på restaurang varje dag?

Jag kan nog inte säga mer än alla andra här har sagt, tänk dig för innan!

• Heidegger

Nä, man blir bara mer och mer förb*nnad när man läser denna tråden. Jag började läsa med förhoppningarna att TS skulle ta sitt förnuft tillfånga men ack nej. "om jag har tur betalar han mer på våra gemensamma räkningar....."

Samtidigt vet man ju inte, TS är kanske en -oholic, -man eller liknande som gör att hennes man inte vill förse henne med pengar. För att hon inte ska lyxshoppa, knarka, supa eller köpa s*x för pengarna.

Eller TS kanske egentligen är prinsessan Madeleine och har redan en enorm förmögenhet som redan är skyddad och som inte kommer blir hans hur mycket de än skiljer sig och därför vill maken åtminstone att hans surt förvärvade inkomster ska gå till att bygga upp hans bankkonto. Förutom att han betalar hennes flygbiljett hem från Saint Tropez när de skiljer sig så att hon säkert kommer iväg...
    det kan ju vara så...

Fast det känns inte så troligt... TS är nog INTE prinsessan Madeleine och hon är förmodligen ingen gammal missbrukare heller.
    Jag måste sluta läsa jag blir så arg.
    Over and out.

• brollop0701

Har läst de flesta svaren här i tråden och kan inte låta bli att undra:
    VARFÖR gifter ni er? Det låter inte sunt vännen...

• InaHjärtarAdam

silvera:

får jag fråga om ni fortfarande ska gifta er??

• anne på grönkulla

Nu kände jag mig lite träffad här, eftersom jag inte heller bor ihop med min man (vi har dock gemensam ekonomi ändå och inget äktenskapsförord ). Man kan faktiskt vara gifta, leva lyckliga och inte bo ihop. I vårt fall beror det på att jag jobbar utomlands och han skulle ha svårt att få jobb där jag finns. Så att man väljer en sån lösning har jag inte i sig svårt att förstå.

• picachu

jag tycker att ni är lite hårda mot Silvera. Vissa tar en resonlig diskussion (ni vet vilka ni är) men andra skriver ju nästan personliga påhopp mot henne (ni borde också vet vilka ni är). Det enda hon egentligen ville från början var jurididka råd och inte höra hur svinig hennes man är och att hon är så dum som gifter sig med honom. Ni tolkar in och läser saker mellan raderna. Varför är det så konstigt t ex att hon pratar om skilsmässa och dödsfall, när de juriska grejerna berör just de sakerna? Varför skulle hon vara en golddigger som "bländas av stora ringar"?

Jag tycker att man ska vara mer solidarik och stötta varandra. Att hon vill gifta sig med honom tyder bara på att kärleken och livet är mycket mer komplicerade än svart/vitt. Och människor kan vara svin på mer subtila sätt än att de är snåla. Jag håller med om att hon borde prata med en jurist. Jag håller inte med om att vi på denna tråd ska sitta och döma för att hon vill vara med honom, om det är det hon vill.

Silvera - jag hoppas att du lyckas reda ut den här röran och att ni kan få det bra.

Peace.

Svar på tråden Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT