• Joyla

Hur mycket har ni tänkt er..

att erat bröllop skall kosta?
    Har ni någon max belopp m.m?

• Svar på tråden Hur mycket har ni tänkt er..
  • Cezi

Hur har ni råd med sånt...vad är det ni betalar för?

• Labidochromis

Vår budget för festen kommer att ligga på ca 50 000kr.

Vi kommer att ha sparat 3000kr per månad i 2 år och en av oss studerar. Tur nog är ingen av oss spenderartypen
    Det som blir över kommer att gå till bröllopsresan.

Det vi betalar för är

hyra av vigselplats (borglig vigsel)
    3-rätters inkl dryck på festlokal
    bröllopstårta
    tyg + mönster till bröllopskläder
    tyg + mönster till tärna
    hår + smink till brud och tärna
    musikutrustning
    vigselring
    fyrverkeri
    brudbukett + blomdekorationer
    Akvarievas till honnörsbord (vi är akvarienördar )
    Inbjudan, vigsel- och festprogram samt tackkort
    fyrverkeri

50 000kr är mycket pengar men jag tror att vi får bra valuta för pengarna.

Hur ser er budget ut Cezi?

• Labidochromis

....glömde att säga att det är i Stockholm och att vi bjuder in 60 personer!

• en dag i juni

Våran budget ligger just nu på 90.000 men det kan ju ändra sig...

• Fru Cinderella

ca: 25.000 ungefär exkl bröllopsresa

• MrsApril

Hejsan!
    Vi har sagt att vi inte vill spendera mer än 100.000.Så det kommer väl landa i de krokarna.. Då räknar jag inte med bröllopsresan. Den får vi i present av h2b föräldrar. Vi kommer bli ca 65 personer. Det kommer att vara trerätters middag, tårta, levande musik... Kommer lägga en del krut på min ring, h2b tycker det räcker med en ring för hans del.

• Lena+Mattias=sant

Labidochromis: vad för akvarievas? Vi är oxå akvarienördar (Min m2b heter Mattsve på zoopet)

InaHjärtarAdam: Var ska ni ha festen? Vi har problem att hitta en bra lokal i Göteborgstrakten.

• Labidochromis

Lena+Mattias=sant , va kul med ett akvarietokigt par till.

På vårt runda honnörsbord så tänkte vi ha akvarievasen i mitten istället för blommor.

Vi tänker köpa en större rund vas med en diameter på ca 25 cm. I botten blir det nog blästersand med ett stänk med "engelsk sjösten" för att få lite liv i botten. Vi hoppas på att en av anubisplantorna blommar för då tar vi den men annars så tycker jag om den röda afrikanska Lotusen.

Gällande val av fisk så måste det ju vara någon som inte mår dåligt av att vara i ett mindre akvarium, utan värmare och i stillastående vatten.
    Vi funderar på en killis men de hoppar ju så in i vassen. Annars så är ju kampfiskar vackra i färgen och går ju att få enligt färgtema
    Guramis tycker jag har en tendens att blekna om inte omgivningen är helt optimal så de går nog bort.

Oj vad långt det blev

• elora

Precis nygift och vårat landade på drygt 35000 kr för 84 vuxna gäster (92 totalt).
    Ingen resa bokad då vi har småbarn och nöjer oss med små helgresor man kan göra ;)

Vi har väl inte sparat något innan direkt från det vi bestämde oss för exakt ett år sedan, utan köpt saker allt eftersom.
    Fick lite extra på skatten som var välbehövt men är så glada att vi verkligen fixat bröllopet för så många till så lite pengar ändå.

Jag beställde klänning via Ebay från Shanghai för 900 kr, fracken lånades men fick hyra skjorta/väst/fluga billigt. Barnens kläder köpta på rea i december då det brukar finnas så fina klänningar inför jul/nyår.

De största utgifterna var mat och sprit men spriten köptes i Tyskland. Vi hade buffé och all mat (beställde för 110 pers) inkl serv.personal slutade på 10 tusen. Spriten sparade vi in ca 2500 kr på. Vi bjöd då på allting men av enklare valör: alkocider (som de flesta drack!) öl och rött vin. Lite whiskey & Baileys som avec.

Anlitade en väninna som sjöng solo i kyrkan (gratis) samt en fotografväninna (bjöd på övernattning + lite annat). Vi är så nöjda för den ena sjöng så vackert och den andre var toppen på att fota!

Däremot något som drog i väg var småhandladet -det blev nästan dubbelt så dyrt när vi skulle handla chips, snacks, vischyvatten, ljus m m än vad vi räknat med. Säkert för att man var lite stressad och slängde i vagnen av bara farten.

Så delar man upp allt: ca 16500 kr mat/dryck. Övrigt ca 15-17000 kr: Blommor (1100 kr) dekorering, inbj.kort, håruppsättn. (väninna som är frisör + smink) Pensionat 1 natt + extra rum åt gäster, mouss.vin, snittar och lite smått som papper till festhäfte och saker till det.

Så vi är jättestolta över vårt bröllop där alla vi ville kunde vara med! :D

• Cezi

Vad kul att höra att man kan få ett bröllop för den budgeten, vi har satt ett maxpris på 30.000:- men vi är just nu (efter jag skrivit upp allt) på 28.500:-.
    Men vi hade tänkt så att vi småhandlar under tiden för våra icke sparade pengar, så vi tar bara av sparpengarna till de stora köpen.
    Vi hade också tänkt köpa barnkläder på vinterrean och kostym på studentrean, alkohol i Danmark och sparar vi då in på sparpengarna kanske vi kan spä på lite på till ex mat, tårta, dekoration eller kläder.
    Vi får se helt enkelt.

Häftigt det med Akvarievas:)

Vi ska ha oranga rosblad och guldpärlor på bordet och alltid påfyllda vinkaraffer från Ikea www.ikea.com/PIAimages/39138_PE101991_S4.jpg
    & www.ikea.com/PIAimages/22448_PE107325_S4.jpg

Servett med våra initialer på skrivet i guld
    www.ikea.com/PIAimages/62908_PE170158_S4.jpg

Svar på tråden Hur mycket har ni tänkt er..