• Penny J

Jag stör ihjäl mig!!!

När jag och min sambo grälar så är det om att jag tycker jag tar alla initiativ till hushållsarbete. Vi brukar dela ganska lika men det är ALLTID jag som drar igång det hela och jag är så in i döden less på det!!! Vi pratar ganska ofta om detta och min sambo inser att jag har rätt och han säger alltid "jag ska bättra mig, jag skall anstränga mig". Sedan händer... INGENTING! Idag kom jag hem två timmar efter honom. Då låg han och kollade på film och disken stod kvar framme. NÄR skall det hända något då? När han känner för det? Då blir det ju aldrig! Om han säger att det skall bli en förändring så måste han ju också ANSTRÄNGA sig för att förändringen skall genomföras. Det kommer ju liksom inte bara hända en dag utan han måste ju ta sitt eget ansvar och se till att det händer. Detta gör mig SÅ frustrerad som ni märker och jag tror jag blir knäpp. Blir en bitter kärring som bara gnäller. Försöker verkligen att inte gnälla, försöker vara go och söt men då får väl han anstränga sig också? Jag kan ju inte bara ändra mig???

• Svar på tråden Jag stör ihjäl mig!!!
  • Penny J

riika...nä, det menar jag väl inte riktigt heller men vi bor ju här båda två och skitar ner lika mycket och om han vet att jag är less på att alltid ta initiativet till att det blir rent så dör han väl inte av att göra det en gång?

• Nean82

Man får väl anpassa sig efter varandra även om det innebär att ena parten kanske får städa mer än vad han eller hon är van vid. Jag tycker absolut att man kan förvänta sig att ens partner försöker göra en glad.

• Lilla Svartsmurfan

Jag tycker det är bra och sunt att du reagerar! Många män lägger mer eller mindre omedvetet av efter ett tag och vänjer de sig då vid att någon annan servar hemmet så förblir det nog så...

Det är väl inte så att vi kvinnor tycker att det är så j**la roligt att städa heller, men oftast går vi i fällan och gör det ändå för att det ska bli gjort!

• Penny J

Tack Nean82! Började känna att jag kanske var precis den där tjatiga bittra kärringen som jag känner mig som...

• Penny J

Ja men så är det svartsmurfen. Han har liksom lagt av! Förut tog han ofta ansvar för att det skulle bli städat men nu typ aldrig. Som om han märkt att det blir gjort ändå. Ska jag bara vara tyst och låta det bli hur skitigt som helt och se om han reagerar eller?

• Nean82

Närå jag känner igen mig, men min har faktiskt bättrat sig och han har aldrig blivit sur utan förstått varför jag blivit irriterad.
    Jag har å andra sidan börjat städa mindre för han fick mig att förstå att jag var lite för pedantiskt.
    Fast visst har han sina återfall :).

• Meddelande borttaget
  • Nean82

Och visst kliar det i mina fingar

• Penny J

Nean82... men nu på slutet har han inte blivit sur. Det är det som är så frustrerande. Han säger att han förstår att jag blir irriterad och han skall jobba på det men sedan händer ju inget.

• Lilla Svartsmurfan

Säg som det är:
    - Vet du, jag vill att det här ska fungera, men jag vägrar att vli en kvinna som gör det mesta hushållsarbetet! Jag tycker inte att du gör det du tagit på dig att göra! Ska vi göra en ny arbetsfördelning? VAD är det som gör att det inte funkar? Jag tjatar på dig hela tiden och jag tycker inte om att vara en tjatmoster, jag mår psykiskt dåligt av det. Så vad ska vi göra för att lösa detta? Kan försöka komma på en lösning!?

Självklart tycker han att det är lättast om du gör det han ska göra, han är inte mer än människa!

MEN... det är hur lätt som helst att det till slut blir en maktkamp. Du säger till men han gör det inte, för gör han det så har du "vunnit" och det klarar inte hans stolthet av....

Svar på tråden Jag stör ihjäl mig!!!