• Penny J

Jag stör ihjäl mig!!!

När jag och min sambo grälar så är det om att jag tycker jag tar alla initiativ till hushållsarbete. Vi brukar dela ganska lika men det är ALLTID jag som drar igång det hela och jag är så in i döden less på det!!! Vi pratar ganska ofta om detta och min sambo inser att jag har rätt och han säger alltid "jag ska bättra mig, jag skall anstränga mig". Sedan händer... INGENTING! Idag kom jag hem två timmar efter honom. Då låg han och kollade på film och disken stod kvar framme. NÄR skall det hända något då? När han känner för det? Då blir det ju aldrig! Om han säger att det skall bli en förändring så måste han ju också ANSTRÄNGA sig för att förändringen skall genomföras. Det kommer ju liksom inte bara hända en dag utan han måste ju ta sitt eget ansvar och se till att det händer. Detta gör mig SÅ frustrerad som ni märker och jag tror jag blir knäpp. Blir en bitter kärring som bara gnäller. Försöker verkligen att inte gnälla, försöker vara go och söt men då får väl han anstränga sig också? Jag kan ju inte bara ändra mig???

• Svar på tråden Jag stör ihjäl mig!!!
  • riikka

man ska acceptera personen som han eller hon är.. inte försöka ändra på någon annan än sig själv. tyvärr så kan jag inte komma med några råd. take it or leave it

• physalis

Det enda man kan ändra på (gäller förresten generellt) är sin attityd till det man har problem med.

• Lilla Svartsmurfan

Har inte trådadressen, men det finns en tråd som är några månader gammal som handlar om precis detta och förslag på lösningar... om du söker hjälp akrivt; sök dig bakåt under "relationer" så kanske du hittar den! lycka till

• Penny J

Alltså det tycker ju jag också, men i ett förhållande så anpassar man väl sig lite grand efter varandra. Jag måste ju inse att jag vill att det skall städas oftare än han. Så är det bara. Därför tar jag oftast initiativet till det. Men om han vet att jag skulle bli urglad om han någon gång gjorde det så tycker man ju att lite ansträngning från hans sida kunde funka kanske? Båda får ju anstränga sig för att relationen skall funka. Eller?

• riikka

människan är inte så bra på att anstränga sig för andra. Visst ska han städa men av fri vilja inte för att göra dig glad eller att du blir nöjd. tror du att han inte känner sig lite illa tvungen när du sagt att han ska skärpa sig och så.. tycker om du vill ha det rent så håll det rent. han gör säkert saker som han uppskattar och som du är dålig på om du förstår vad jag menar. tycker inte att man ska förvänta att någon anstränger sig för att man ska bli glad.

• Nean82

Visst kan en person städa sitt eget hem utan att ändra på sin personlighet.

• våreld

Känner igen mig...
    En tråkig sak är att det blir så himla dålig stämning i och med att ni blir arga, kanske både på varandra och på er själva för att ni är sura/inte gör det ni borde göra.

Man kan pröva att låta bli att ta initiativ till städande och sånt ett par veckor och visa att så här blir det när ingen tar ansvar. Sen är det bra att sätta sig ner i lugn och ro och diskutera igenom saken. Lägg fram det så lugnt det går och säg även att du förstår att det kanske inte är så lätt när man inte är van att ta initiativ. Det är även bra att lyfta fram sin egen del i det hela typ "det är verkligen dumt för oss när jag blir såhär arg, hur ska vi göra för att det ska slippa bli så". Det kan ju vara så att han har en annan åsikt om det hela dvs att det kanske ska städas mindre eller på ett annat sätt.
    Man kan även pröva att ha olika ansvarsområden om vem som ska ta initiativ till det.

• Penny J

Tycker ni verkligen inte att man kan förvänta sig att ens partner som man skall gifta sig med gör saker för att man skall bli glad? Jag gör ju saker för honom som inte jag tycker är så j..la rolig alltid. Tvättar bilen för att överraska tillexempel. Om man vet att ens sambo tycker att något är jobbigt så kan man väl åtminstone försöka hjälpa till med det? Det handlar ju inte direkt om att ändra hela sin personlighet?

• Penny J

Våreld. Ja, vi gör så. Och jag inser att allt bara blir sämre genom att jag gnäller. Det vet man ju själv hur tråkigt det är att göra saker när någon annan tjatat på en att göra dem. Nu på slutet har vi verkligen pratat om detta lugnt och sansat och det känns bra men sedan händer ju inget i allafall.

• riikka

näe klart man inte ska förändra hela sin personlighet men inte ska man göra saker för den andra och sen "kräva" att han gör saker för dig för att du tvättat hans bil... tycker jag iaf

Svar på tråden Jag stör ihjäl mig!!!