2008 Sommarbröllop, tråd 2
Nu verkar det som att vår tråd försvunnit, så då tar jag på mig att starta upp en ny
Se så brudar, kom tillbaka!
Nu verkar det som att vår tråd försvunnit, så då tar jag på mig att starta upp en ny
Se så brudar, kom tillbaka!
Kom på en till fråga, om man skall gifta sig i en stad och så vill man ha sin konfermations präst? Kostar det något? Hm kanske dags att börja fundera på kyrka och vart man vill vara
Madeleene:
max att du betalar hans/hennes resa tror ja men misstänker att ni ev inte ens behöver betala det, beror på prästen.
så vart bor ni?ålder?stil på bröllopet så som restaurang?slott?herrgård?annat?färger?
Hejsan
Madeleene- VÄLKOMMEN till vår mysiga tråd!
en del av oss har nog kommit ganska långt, bestämt färgtema, kyrka, lokal m.m
Jag har ganska klart med ideér till klänning, börjat på festprogram osv.
Det tar den tid du vill lägga ned tror jag... :) en del börjar planera 1 år eller 1 halvår innan men här är vi ute i god tid för att få det precis som vi vill ha det ;)
Finns det inte något som heter prästarvode? hmnn kanske var längesen..
min konfa präst sitter nog in fängelse han... :P så jag har inte hittat den vi vill ha än..
Snitte: Tack för välkommnadet.
Okey, ja för jag och stress är inte den bästa kompinatonen så att säga. Därför tänkte jag på hur lång tid det tar att planera. Kan man ställa alla konstiga frågor här eller skall man leta sig vidare om man tror den är för konstig?
Sambon min berättade glatt nu i helgen att vi hade bestämmt oss för 080808. Var nämligen på bröllop nu i helgen så därför började vi fundera nu lite på hur vi ville ha det. Tidigare har vi bara sagt datum. vad kostar ett bröllop ungefär för de närmsta?
HIHI här får man fråga ALLT :)
har du tid någon gång kan du läsa lite bakåt i tråden... vi har en massa tips och ideér till varann
Jag tror det är fler här som har 080808 som sitt datum... rätt coolt faktiskt... fast vi gifter oss 080705
hm,n... vad det kan kosta,,, det beror helt på faktiskt vilka drömmar man vill uppfylla... :) nej men mat och dryck kostar ju mest... så det handlar ju om hur många man vill bjuda... hur många hade ni tänkt?
lillithsmamma:
Sitter o tjurar lite för att min vännina e lite otacksam o oerhört ego ibland. Man försöker hjälpa dem med saker så dem får vad dem igentligen vill ha o tom kastar in extra saker så dem får ÄNNU finare grejer OCH sparar istl pengar till andra saker....men nån uppskattning? NÄ!
Just nu ska hon få en lista på saker ja lovat men sen får hon sköta sakerna själv o tänker INTE hyra nån förbaskad festklänning för 1500kr för hennes bröllop! För övrigt så har dem def INET min storlek i festbutikerna (o sen ha ja inet såna pengar ens)- jag vet redan att dem kommer fnysa på näsan o säga att dem har tyvärr enbart 34-38 i sin butik! Tyvärr sant o det svider rejält....vet ju tom brudar som får dessa komentarer fast dem ÄR en 38.
Och INTE tänker ja betala för nån taxi ut på landet till en skitlokal som jag redan vet att hon inte ens e nöjd med. E hon inte nöjd med den så kommer det få hela resten av festen att se sämmre ut(alltås hon komemr ha ett humör under det hela) o hur kul stämmning blir det på festen då?
Vi har nämligen inte råd med såna bravader just nu o inte kan vi låna pengar till taxi/klänning etc av bank el personer.
Ibland undrar ja om hon bara satte igång bröllops grejerna för att hon e avensjuk på mig o m2b för att vi inte vart ihop lika länge som dem o att hennes fästman inte kläckt ideén/frågan om bröllop tidigare. Så så fort vi nämnde detta så smög det sig fram att dem kanske borde gifta sig också!! Så fort ja hade nämnt något om ens vår förlovning o sånt så tog det 1månad så sa dem att dem sprungit till Skatteverket o ansökt.
Hon e bästa vänninan men ibland undrar ja vad hon e ute efter o vad hon tror folk kan gå med på även om man e väldigt nära vänner. Vi har mycket historia bakom oss av stödjande för varan men ibland e hon lite ego för att inse fakta angående andras ekonomi. Hälften av mina extra hundralappar som jag sparat till vårt bröllop(tortts att ja e arbetslös) har o kommer gå till deras grejer nu för att dem fick "panik" helt plötsligt...o det känns lagom roligt att våra startpengar började försvinna. Nu är det slut på det.
Tycker självklart det e erhört synd när det är bästa vänninan o ja tom gav henne en möhippa eftersom hon FÖRVÄNTADE sig en sådan.
Skulle kunna skiva en hel del till här men orkar inte o tar så mycket plats om tjabbel o grejer så låter bli. Hoppas bara hon skärper sig lite ialf.
Madeleene
Välkommen! Kul att du tog mitt råd och hittade hit du med! Här är vi ett gäng galna tjejer som pratar bröllop mest hela tiden
Vi har kommit hyfsat långt i planeringen, fast ändå inte kan man säga - lite luddigt kanske
Kyrkan är bestämd, färgtema likaså. Lokal kollar jag efter och vad gäller ringar/klänningar/frisyrer osv så håller jag på och klipper och klistrar ihop ett album med ett gäng favoriter och så får vi se vart det landar
För vårt bröllop räknar vi med en budget på nånstans mellan 60000-80000 utan resa skulle jag tro, i alla fall med den nuvarande gästlistan på ca 80pers. Om du vill ha lite mer hum om budget tycker jag att du ska kolla in budgetverktyget på Brudpar&Verktyg. Tänk på att du behöver registrera dig igen där!
Om prästen tillhör den kyrkan ni tänker gifta er i, så tror jag inte det kostar nånting. Annars är det nog bara resa för honom/henne som ni måste betala. Förutsatt att minst en av er är medlem i Svenska Kyrkan.
Och ja just ja: Har du konstiga/udda/knepiga frågor (enligt dig själv alltså) så leta för guds skull inte vidare - ställ dom HÄR! Här lyckas vi alltid komma fram till svar på de flesta frågor
Än en gång - VÄLKOMMEN!