• Gemma

Glamour, mon amour!

Skål och välkomna.

• Svar på tråden Glamour, mon amour!
  • Gemma

zea, jag väntar också med spänning... skicka gärna min emailadress till din väninna! Kram, G

• Gemma

zea, den emailadress som finns på hemsidan (frogspace) funkar även här i Shanghai. Den gamla jag gav till dig är nog tyvärr inte aktiv längre.

• Holt

Gemma!
    Finns "din" hemsida fortfarande kvar och vilken adress isf?

• Gemma

Hej vänner! Igår var vi på en bedrövlig svenskträff. Bara massa gubbar med fördomar om Kina... och allt. Är så skraj att bli en läbbig, bortskämd lyxfru som bara klagar på servicenivån och think I have it all figured out, som kallar folk som inte prutar ner priset till en tiondel för "idioter" (som om det skulle vara nån sorts tävling) och vet ALLT om kineser, trots att man inte ens bemödat sig om att lära sig språket, eller anpassa sig till kulturen. Trodde mest det var fransmän och tyskar som ägnade sig åt sånt men nu vet jag bättre, svenskar kan ofta vara ÄNNU värre för vi tror ju ofta att vi är så himla, himla världsbäst på att resa och ta till oss främmande kulturer. Och när man på allvar TROR att man fattar detta oerhört märkliga, svårgripbara land med en miljard människor, då är man rätt körd.

Är också så trött på attityden att man inte ska anstränga sig ett dugg utan bara röra sig i en triangel mellan City Supermarkets importerade snacksavdelning, tennisklubben och servicelägenheten, med enstaka äventyrliga träffar med Swede-ladies... och när gubbarna pratat med min man och efter typ en halvtimme frågat: "Och vad ska du göra då?" och jag svarat: "Jag hade tänkt läsa kinesiska på heltid på universitetet, sen ska jag på sikt kontakta mina gamla uppdragsgivare om artikelskrivande, plus att jag bokat in mitt första jobbmöte när det gäller mer kundinriktat skrivande" så skockar gubbarna och säger menande till min man (the breadwinner): "Ja, de lever ett härligt liv, inte sant?".

Tvingade min man att gå tidigt, till vår favoritbar som är en tombola av tyska bögar, viskande fransyskor och kinesiska reklamkreatörer med extrabreda mac-datorer (en som som jag själv har ;)

Igår åkte jag jättelänge till tygmarknaden (där jag sydde upp tärnornas klänningar för bara ett år sen), bara för att finna ett enda stort pampas av tegelkross, polyestertrådar och sen inte så mycket mer.

Tänk om jag kommit hit för sent?

Kram, G

• Gemma

Lapinette, 2 sessioner med PT ingick i medlemsskapet, annars skulle jag nog inte ha gått. inte min grej. Jag är rätt disciplinerad och känner mig fånig när de skriker på mig. Det jag vill uppnå är att förbättra uthållighet och kondis, och det gör man nog främst under pass eller på löparbandet. Problemet är att jag inte riktigt hittat några konditionspass som jag trivs med. Här finns två step-3:or i veckan men de är skitsvåra, med två brädor och en galen instruktör som skriker obegripliga saker på engelska blandat med kinesiska. EN step 2:a finns, på tisdagmorgnar. Den är bra, men mina höfter föredarar aerobics och det finns inte alls. Så jag letar vidare.
    Yoga och pilates finns det i rik mängd och dessa pass är RIKTIGT jobbiga och kvalitativa här i kina!
    Nu kommer vi förhoppningsvis ha två gymmedlemsskap, ett på vårt nuvarande gym och ett på internationella tennisklubben, som ligger mitt emot vår (förhoppningsvis) nya lägenhet. De har också gym och pass samt stor pool. Dessvärre hatar jag att simma.
    Under tiden passar jag på och försöker lära mig det där som jag inte kunde - springa.

Kaisa, jag följer ditt tips och börjar oerhört lugnt. Bara precis över gångtakt och bara några minuter i taget. Så fort jag övergår i springande ger sig knäna och benhinnorna tillkänna, men om jag tar det lugnt känner jag inget nästa dag. Så kanske kanske ska det gå!

Kram, G

• Gemma

Holt, gick det bra med din Burberryväska?

Kram, G

• Brud_juni2007

Gemma, jag förstår precis hur frustrerad du måste varit med dessa knäppgökar! Jag hade gått till angrepp direkt! Min svaga (ibland starka) sida är att jag inte kan hålla klaffen när folk vräker ur sig hemskheter! Jag är riktigt trött på svenskars självgoda attityd utomlands och även här hemma. Varje gång jag är i Frankrike och berättar att jag är svensk/finsk blir fransmännen intresserade, ställer massor av kloka frågor och berömmer sverige och finland för en rad positiva saker de känner till osv. För A är det helt tvärtom i Sverige. Svenskar brukar på en gång gå till attack och fråga vad han tycker om slöjförbud, fransk politik, om han också hatar amerikaner och varför fransmän inte kan prata engelska och varför fransmän är så arroganta! Allvarligt talat, vilken isbrytare på trevliga fester!!
    Just nu är jag så förbannad på svensk politik att jag har lust att flytta bort härifrån. Hör jag ordet välfärd en gång till drar jag täcket över mig och stannar i sängen resten av dagen!

Kram!

• Lapinette

Jag skulle definivt behöva en PT just nu. Hade bestämt träff med min tränings- och tillika en av mina bästa kompisar idag. Det skulle bli funk kl 12.00.

Igår var träffade jag en kompis som liksom mig flänger och far (fast hon emellan London och Sthlm). Vi drack och åt gott nere vid Stureplan...gick vidare till Sturehof och tillslut följde jag med henne på hennes blinddate på Nox. Vad hade jag dit och göra??!! Han var sen så jag tog ett glas vin och sen fick jag sitta där och skämmas när han dök upp. Efter jag hade druckit upp mitt glas och kännt mig otroligt dum och verkligen i vägen så lullade jag hem. Pruttfull! Hur blev jag det?

Så imorse när jag vaknade var det inte tal om att gå och köra funk. Huvudetvärkte och magen ville absolut inte veta av någon frukost. Usch, varför blev jag så full på "lite" vitt vin. Visst är det konstigt att man inte tål något vissa kvällar medan andra kan man lugnt segla vidare och sippa vin hur länge som helst?

För kompisen gick det visst bra för hon sov inte hemma i natt.

Nej, ska nu surfa runt lite och ta med mig datorn hem (är på jobbet). Ha en skön helg!

Svar på tråden Glamour, mon amour!