• sweet saint

Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.

nu kom jag rätt...

• Svar på tråden Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.
  • Carlssons pling

Hejsan!
    En intressant tråd.
    Jag själv är gift sedan åtta mån.

Hade i åratal problem med ämnesomsättningen. Gick upp i vikt hur mycket som helst. Provade alla bantningsgrejer, inget hände.
    Sedan fick jag hjälp/medicin och då fungerade det att gå ned i vikt.

För två år sedan började jag att köra en egen variant av GI.
    Åt ingen potatis, pasta, ris eller bröd.
    Bara kött, fisk och grönsaker.

Körde stenhårt de första 3 månaderna och tappade 10 kg.
    Tråkigt i längden. Så jag körde bantning ryckvis. Några veckor hit och dit.
    Så himla svårt att låta bli att äta.

Nåja, min totala loss inför bröllopet var ca 20 kg.
    Jag var jättenöjd. Sen när jag började äta normalt igen så gick jag upp 3 kg.

För två månader sedan slutade jag att röka och gick upp ytterligare 5 kg.
    Jättetråkigt!! Och där står jag nu.

Så jag hänger på er tjejer och (killar??)
    Skönt att ha någon att bolla med.

Har skummat igenom den jättelånga tråden och jag tycker att alla verkar vara så tappra.

Ha det bra

• Miafina

Carlssons pling - välkommen !

Då vet du iaf hur du gör för att det skall funka för dig =)

Jag har själv slutat röka, fast efter jättekort tid, innan jag blev fast i det, så jag kan nog inte säga hur det är att sluta...
    Men fördelen är väl att man får lite "gratis kondition", att syreupptagningen förbättras... Så man kanske kan motionera lite mer och på så sätt få bort sluta-röka-kilona?

Ingen aning, jag bara spekulerar... Men oavsett så välkommen, häng på, hoppas du skall trivas här och lycka till =)

• sweet saint

carlssins pling:

Kul att du hittade hit!!!
    Starkt jobbat med rökningen.. Vet inte riktigt hur jag ska klara av det!!! Det går 2-3 veckor, men sen är jag så ilsken så jag knappt kan hantera det! Sist jag försökte sluta så var jag bla på väg att säga upp mig, för nån bagatell.. Hmmm inte så smart..

• Miafina

Ohh härligt väder =)

Ska bli riktigt skönt att gå ut nu, även om det biter ordentligt i kinderna av kylan =)

• solstickan

Jag behöver en "kickstart". Har bara varit lite engagerad i det här med vikten hittills, för jag ser inget resultat. Min orbitrek är jättebra, men det känns svårt med godiset. Har nån nåt tips på ett bra sätt att få tillbaka viljan och energin? Vill gärna gå ner ett par kilo snabbt så jag får motivation...

• Miafina

solstickan - Jag vet hur det känns... Jag började året med att dra ner vad som för mig var väldigt mkt på mat och godis..... och tyckte jag skötte mig utmärkt.... 4 veckor gick utan att ett skit hände, det enda som hände var att jag gick UPP 1,5 kilo.

DÅ blev jag heligt förbannad och bestämde mig för att antingen ger jag upp helt, eller så kör jag absolut stenhårt. Om inte det skulle funka så får jag gå och kolla upp ämnesomsättningen.

Men jag kände att "nej f*n heller att jag skall ge upp"... Så då gick det på ren ilska att slopa godiset, och mkt annat. Jag började med en "variant" av GI... Jag struntade i de flesta kolhydrater... inte frukt och sånt, men pasta, vitt bröd och potatis, ris. Åt grovt bröd.

Men om du tycker det är svårt med godiset.. försök att minska på mängden, eller att du inte äter alla dagar (hur ofta du nu äter det)... Så för att ta mig själv som ex... jag åt säkert (minst) i genomsnitt 3 hg per dag... Så jag skulle tro att även en nedskärning till 1 hg per dag, eller kanske 2 hg 3 ggr i veckan gör skilland.

Jag tror ingen av oss här är expert på hur man bäst bör göra, men bara att avstå ngn dag utan att "lägga till motsvarande" nästa dag borde vara bra... klara en dag utan först, sedan kanske 2 osv....

Men oj vad det är svårt, det vet nog vi alla..... Finns väl ingen "lätt" väg den första tiden.. fördelen är att det blir lättare allt eftersom ( i de flesta fall )

• solstickan

Va skönt att höra att inte bara jag är godis-beroende!

Är lite i det stadiet nu som du var i förut, typ nu ger jag allt eller så ger jag upp.
    Fast det var skönt att höra att jag faktiskt inte måste sluta helt... Även om jag "bara" minskar på det så är ju det en förbättring. Ska kanske unna mig något en gång i veckan, införa lördagsgodis.

Det är så bra med denna tråden där man kan gå in och peppa sig! Nu ska jag satsa igen!

• Miafina

solstickan - JO att trappa ner är ju iaf en början... om man lyckas hålla det....

Sitter idag och äter chips, hemska tanken... Men lingonveckan pockade mkt på salt, och jag bestämde mig för att ge efter denna gång, och njuta... Så får jag träna mer imorgon istället....

Så det känns ju sådär att jag inte motstog, men samtigt så tycker jag det är skönt att man inte är helt besatt utan har lite vett kvar... och kan una sig ngt ibland... Men jag valde low calorie iaf ;)

Imorgon blir det tårtbak till min gamling, och jag skall hälla på en massa läskiga saker på tårtan =) Och absolut inte äta, eftersom jag inte gillar tårta, vilket är ännu bättre =)

Lycka till, trevlig helg

• Drakdal

Vat ut och drack vin igår, för första gången på 7 veckor. Trots att jag bara drack en flaska vin så känner jag mig bakis idag:( men det är nog värt det för oj vad gott det var med vin!! Inte åt jag något onyttigt heller varken igår eller idag...än... ska nog klara det. nej nu ska jag vila en stund har precis varit ute med hunden.

• Miafina

Drakdal - Haha, jag blir numer nästan berusad av att lukta på ett glas vin =)

Man vänjer sig fort, både med att dricka och inte dricka vin... Men oja vad gott det är =)

Tärtan blev rätt fin =) Och full med onyttigheter... Inte illa för att vara första gången iaf =)

Trevlig helg på er =)

Svar på tråden Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.