MAJ 2006 tråd 4...
Då var det dags att öppna tråd 4 för oss majbrudar. Bra att ni har hittat hit så vi kan fortsätta att dela idéer, stötta, få råd och höra hur det går inför den stora dagen i maj.
Då var det dags att öppna tråd 4 för oss majbrudar. Bra att ni har hittat hit så vi kan fortsätta att dela idéer, stötta, få råd och höra hur det går inför den stora dagen i maj.
Vi kommer att öppna presenterna dagen efter då min mor ordnar lunch ute på vårt landställe för alla som stannar kvar i Mariefred. Vi räknar med att hela släkten (fransk och svensk) samt kanske 3-4 vänner kommer på lunchen. Vill inte kora ned festen ytterligare med presentöppning.
Ett bröllop som jag varit på valde att öppna presenterna när vi andra åt av bröllopstårtan och drack kaffe. Det var himla smidigt och trevligt. De kom in i rummet där vi satt höll upp presenten och tackade för den.
Å så jag som e lite korkad... Så om båda är svenska medborgare (båda är födda i Sverige m) så behöver man inte ansöka om äktenskapscertifikat??? Det räcker alltså med namnbytesblanketten och den om hindersprövning?
Vi ska ha presentöppningen dagen efter med fika hemma hos mina föräldrar. Jag har ingen aning om hur många som kan tänkas komma men kanske 35-40 av 70 gäster på bröllopet kanske. Det beror på om det är många som är nyfikna. Men alla ska svara även på om de vill komma på detta samtidigt som de svarar på bröllopsinbjudan så det blir nog bra. Mer än 4 veckor behöver vi inte på oss för att baka kakor.
Vi önskar oss bara bidrag till bröllopsresan vilket vi ber dem sätta in på ett speciellt konto som min syster har öppnat till oss för detta ändamål, så förhoppningsvis slipper vi presentöppning :)
msbine - Det är hindersprövningen som är den viktiga delen inför bröllopet. Det är utifrån den som Skattemyndigheten sedan skickar ut dokumentet som ska till prästen. Sen om någon av er ska byta efternamn kan ni även skicka in den blanketten. Det är bara dem två som ska fyllas i.
Vi har precis fått förslag till vår bröllopsmeny!!!
Förrätt
PILGRIMSMUSSLOR TERRINE
skaldjursbuljong, laxrom, ramslökscrème
eller
NÄSSLOR SOPPA
pilgrimsmusslor & murklor korv, vaktelägg, fänkål
Varmrätt
KALV AU CREPINETTE
vit sparris, toppmurklor, rödvinsjus, ört & chevrégnocchi
eller
VARIATION PÅ ANKA
Ankbröst, le puy linser, ankconfit, ankleversås
Ost
URVAL FRÅN JÜRSS MEJERI
Sörmlands ädel och Di stefano
med marmelad och nötter
Det blir garanterat pilgrimsmusslor som förrätt och förmodligen kalv som huvudrätt. Vad tycker ni? Vi kan även be om nya förslag...tror ni folk skulle tycka om detta eller ska vi be om något annat?
Tack Lapinette för svaret, jag har inte så bra koll på det där :)
Pilgrimsmusslor är gott, godaste sättet jag har ätit dem på är grillade i ugnen med lite thailändsk sweet chili till att doppa dem i, blir jättegott. Levde mer eller mindre på det en vecka när vi var i norge och dök...
msbine - så du röstar för pilgrimsmusslor. Tror du resterande menyn är ok för en bunt svenskar och fransmän i åldern 30+?
Lapinette: kalvrätten lät underbar. Skulle nog rösta på den och pilgrimsmusslorna jag också.
Ang presentöppningen tänkte vi först ta den dagen efter, men nu tänkte vi nog istället att våra båda mammor ska få öppna dem någon gång mellan middag och tårta och ställa upp dem på att bord så alla kan se under festen. Då slipper alla titta på (kan ju bli lite tråkigt och tidsödande), men får ta del av dem ändå. Är det en dålig idé?
Lapinette: jag hade nog hellre satsat på ankan till middag, kalv är ett väldigt "tungt" kött och tycker väl att det hellre passar bättre med något "lättare" som anka på våren/sommaren.