• *Smurfen*

Vänner Malmö/Lund

Hej!

Jag är nyinflyttad i Malmö och har inga vänner, tänkte höra mig för om det är någon sim skaffa en ny kompis vore jag jätte tacksam!

• Svar på tråden Vänner Malmö/Lund
  • H.C

Hej på er
    Jag fördjupade mig i psykologi. Valde att inte fortsätta med D-uppsats då C-uppsatsen riktigt tog musten ur en och jag kände att jag inte riktigt orkade ladda om batterierna till att skriva ytterliggare en uppsats.

~emma~: en liten fråga. Var praktiserar du och med vad? Är lite nyfiken bara för min väninna blev klar personalvetare i juni och har heller inte fått något jobb ännu, men var också intresserad av praktik, men vet inte riktigt hur hon ska gå tillväga.

jajj@: kämpa på, det är ju så skönt när det är klart.

Vi gifter oss i Skanörs kyrka i juni så det närmar sig med stormsteg. Jag har inte hunnit så långt ännu i planeringen men är lugn ändå. Det brukar ordna sig:)

Vi hörs

• ~emma~

H.C - det var väldigt svårt att hitta företag som är intresserade av att ha praktikanter, så detta blev en praktik inom kommunen som inte har med personalvetenskap att göra. Det har lite med den beteendevetenskapliga delen att göra eftersom man arbetar otroligt praktiskt med integration. För praktiskt, och idag fick jag inte ens vara med på möte... så jag undrar ibland vad det är som jag ska lära mig. Vill inte låta missnöjd, men man hade andra framtidsplaner än det här när man började plugga... Nej, nu ska jag inte gnälla mer! Eftersom jag är under 25 (fyller år i april) fick jag den här praktikplatsen så pass "snabbt", annars måste man vara arbetslös under en betydligt längre tid.

• H.C

~emma~ Då förstår jag att hon har stött på patrull när hon har försökt att få praktikplats. Hon är över 25 och nyutexad i juni 2005. För henne känns det som en evighet men då anses hon nog inte ha varit arbetslös länge.

Jag ska hålla utkik när det är nästa fika så hoppas jag att jag kan komma, vi hade säkert haft mycket att prata om, och då inte bara bröllop:)

Ha det gott

HC

• ~emma~

H.C - ja det är inte lätt. Det hade varit kul att träffa dig på nästa fika!

• Sprallig

H.C. & ~emma~:
    Måste bara lägga till - jag gick ut PA-programmet våren 2004 och fick praktik inom en kommuns personalavdelning samma höst. Nu har jag varit anställd där ett år & har jobb hela det här året! Så det löser sig om man har lite tur... för det hade jag verkligen! + att Arbetsförmedlingen var "snällare" med praktikpengar för ett år sedan.

• H.C

Sprallig: Har det blivit så mycket svårare att få praktikpengar nu? Kan tänka mig att det alltid har varit svårt men att det kanske är ännu svårare nu. Var du över eller under 25 när du fick praktikplats. Verkligen jättekul att det har gått bra och har du ytterliggare lite mer tur så kanske du till slut kan få tillsvidaretjänst.

Om du gick ut våren 2004 så har vi gått ut samtidigt. Gick du i Lund?

• Sprallig

Japp! Skrev D-uppsats sista våren så var inte på EC så mycket...

Det känns som att det har blivit svårare efter vad jag hör från vänner. Jag fick 6 månaders praktik direkt (men det blev inte det eftersom jag fick jobb) medan några jag känner har fått kämpa för att få två månader. Märkligt. Men det var i och för sig på våren förra året så det är kanske skillnad nu.

• Sprallig

Glömde: hade arbetsrätt som fördjupning!

• ~emma~

Sex månader! Wow! Min är på två månader. Jag hade en praktikplats på en av kommunens personalavdelningar på gång, men det blev inget eftersom en annan praktikant hann före - verkligen synd! Det verkar vara en väldigt bra inkörsport.

• jajj@

Hej på er tjejer!

Ja, man kan ju inte direkt påstå att det låter så upplyftande att höra om det här med jobben... De flesta jag känner har faktiskt lyckats få jobb till slut, även om det har gått via projektanställnignar och okvalificerat arbete. Men någon gång så måste ju arbetsmarknaden se bättre ut. När jag började plugga på p-programmet så fanns det ganska mycket jobb, men se försvann de.

Jag skulle egentligen vara klar nu, men kommer att bli ca ett år försenad. Det känns rätt så skönt ändå när man hör hur svårt det är för folk att hitta jobb.

~emma~ är din praktik bara på två månader? Jag trodde att det var en sexmånaderspraktik.

Svar på tråden Vänner Malmö/Lund