• M Magdalena

varför vänta?

Jag fattar nada..

Varför e det så många som säger "oj vad fort ni går fram" o.dyl.

När jag var yngre tyckte jag att man bör vänta med förlovning och giftemål men nu när jag e typ 30 (om drygt en månad :D ) så tycker jag att "varför vänta"?

Inte för att jag e desperat utan för att jag känner att jag har mer referenser och kan fortare "se" om killen e en kille med potential eller inte, om vi passar bra ihop.

Vad tycker ni?

Vänta, lära känna varandra i flera år?
    Eller pang på rödbetan och in i kyrkan? :D

• Svar på tråden varför vänta?
  • Flickan_med_hickan

jopp det är väl klart jag försvara och uppmuntrar vill inte bli en bitter gammal kärring med fördomar mot folk när man blir äldre... Försöker att se positivt på det mesta

• SadPsychoBitch

Hehe, kan jag hålla med om :)

• pickolina

Jag vill inte heller bli en bitter gammal tant men erfarenheter har gjort att jag tar väldigt allvarligt på vissa situationer, tex där vuxna har relationer med barn.

• Mastermind

"jopp det är väl klart jag försvara och uppmuntrar vill inte bli en bitter gammal kärring med fördomar mot folk när man blir äldre.."

Vad skönt att du inte har fördomar nu då.. Jag, som inte tycker om ålderskombinationen 13 och 27 år i ett förhållande, är 21 år (inte så värst gammal i mina ögon) och inte det minsta bitter. Däremot så tycker jag att pedofili är något av det värsta som finns (och det hoppas jag att du och dom allra flesta andra håller med om) och hur mycket man är ursäktar sig och vrider på det så är kombinationen 13 och 27 år _väldigt_ mycket på gränsen till pedofili (och nej, man behöver inte ha sex för att räknas som pedofil, och nej, man behöver inte bara tända på barn som inte kommit in i puberteten än).

• Flickan_med_hickan

Nej men vi har ju faktiskt kommit fram till att han inte är pedofil, jag personligen tror inte att en pedofil skulle vilja gifta sig med sitt "offer".
    Visst skulle jag kanske höja på ögonbrynet om jag såg någon som var 13 och 27, men jagkan ju heller inte svara för hur jag själv skulle agera i sådan situation där det var jagsom blev kär i en 27 när jag var 13, och det tror jag ingen här inne heller skulle kunna, för uppenbarligen har ni ju inte vart i den situationen.

• M Magdalena

Det e ju så att man undrar, det gör man.

Hur mogen kan en 13-åring vara?
    När jag var 13 var jag inte på långa vägar mogen för ett förhållande. Är det så pass individuellt?

En människa som har levt i tretton år, det är inte mycket.

Jag som 27-åring skulle känna att jag inte har mycket gemensamt med en 13-åring, som precis lämnat att vara barn, eller är på gränsen. Hur kan man vara på samma nivå?

Det är klart man undrar..

• Mastermind

Att en 13-åring blir kär i en 27-åring är nog inte jätteovanligt; det är nog många som blir kära i idoler som är skådespelare eller musikartister eller så. När jag var 13 var jag kär i en ny person varje vecka. Men att en 27-åring kan bli kär i en 13-åring.. Det existerar inte i min värld. För som sagt; även en väldigt mogen 13-åring och en väldigt omogen 27-åring kan ju ändå knappt ha nånting gemensamt.

När jag var 13 så var jag väldigt skärpt och "lillgammal", men samtidigt så var jag ju ändå 13; och som jag redan skrivit så blev jag kär hit och dit, och jag lekte eller hade precis slutat leta med Barbiedockor. Sånt som hör barndomen till. Och att en 27-åring ens skulle kunna få ett tillfredställande intellektuellt utbyte med en 13-åring.. Nej.

Uppenbarligen så har ju detta skett, på något vänster. Och i min värld så kan, så får, inte sådant existera, så jag blir väldigt upprörd. Även om en av mina jämngamla kompisar (21) skulle bli kär i en 13-åring så hade jag börjat fundera på om denne vore pedofil, eller iaf inte riktigt klar i skallen. Och då skulle min kompis ändå vara 6 år yngre än vad SPB's nuvarande fästman var när dom träffades.

SPB - Jag antar att din fästman läser detta, eller att du berättar om denna diskussionen för honom. Hur tar han det? Vill han inte förklara sig, berätta från sin synvinkel?

• Nilla2005

Jag har pratat om det här tidigare i mina inlägg... Jag anser att anledningen till att många av inläggen ofta slutar i rena rama ordkrig, hårda diskussioner, sarkasm och "nej det går ju inte att diskutera det här med dig"-inlägg är att många av oss har en tendens att dels generalisera och dels bara utgå från oss själva och vår situation. som Mastermind skriver: "Men att en 27-åring kan bli kär i en 13-åring.. Det existerar inte i min värld. För som sagt; även en väldigt mogen 13-åring och en väldigt omogen 27-åring kan ju ändå knappt ha nånting gemensamt." alltså, hon utgår klart o tydligt att det existerar inte i HENNES värld. So, let it be! I SPB:s värld var det helt o klart inga problem alls att en 13-åring kunde bli tillsammans med en 27 åring. Så jag vill höja ett varnande finger mot att vi så ofta vill generalisera och ta saker för givna. Allt som händer i vår värld är helt olika från person till person och från situation till situation. Det är onödigt och rent dumt att dömma andra personer (i detta fall SPB o hennes sambo som tom blandats in i termer som pedofeli o denna tråd, det var lågt!!) genom att utgå från sin situation och sig själv som person.

Jag är helt övertygad om att en 13-åring o en 27-åring kan hitta varandra, så som skettt. att de än idag är tillsammans tyder ju på det. Att JAG sen som 13-åring skulle kunnat hitta en 27-åring, det är jag väldigt tveksam till. Men det har med mig som person att göra. Och MIN situation.

Reflektera gärna över detta o skriv fler inlägg!

Kram på er!

• Trancequeen

Ja, det är ju frivilligt, men ingenting förändras väl av att man gifter sig egentligen?! Och ja, varför ha så brottom egentligen?! Om man vet att det är rätt och att det kommer hålla, så behöver man inte ha så brottom. Var sak har sin tid.

• M Magdalena

var går gränsen mellan "respektera att vi är olika individer" och "det här är generellt inte sunt"?

Svar på tråden varför vänta?