• M Magdalena

varför vänta?

Jag fattar nada..

Varför e det så många som säger "oj vad fort ni går fram" o.dyl.

När jag var yngre tyckte jag att man bör vänta med förlovning och giftemål men nu när jag e typ 30 (om drygt en månad :D ) så tycker jag att "varför vänta"?

Inte för att jag e desperat utan för att jag känner att jag har mer referenser och kan fortare "se" om killen e en kille med potential eller inte, om vi passar bra ihop.

Vad tycker ni?

Vänta, lära känna varandra i flera år?
    Eller pang på rödbetan och in i kyrkan? :D

• Svar på tråden varför vänta?
  • Nilla2005

Trancequeen :

"Och ja, varför ha så brottom egentligen?! Om man vet att det är rätt och att det kommer hålla, så behöver man inte ha så brottom. Var sak har sin tid. "

Motfråga: Om man VET att det är rätt och att det kommer att hålla, är det inte då man ska "tuta o köra". Om man är det minsta osäker, DÅ kan man väl vänta, eller?

Finns ett ord jag gillar när det gäller sånna här diskussioner, samt vid diskussioner om att behålla sitt barn vid en eventuell graviditet... Magkänsla!!! strunta i vad alla andra "obehöriga" känner o tycker, utgå alltid bara från dig själv och det du själv tycker känns rätt! Följ hjärtat med andra ord...

• Nilla2005

M Magdalena: var går gränsen mellan "respektera att vi är olika individer" och "det här är generellt inte sunt"?

Även här tror jag att det är farligt att generalisera... beror inte detta också på person/person samt situation/situation?

• M Magdalena

någonstans måste gränsen gå där hela samhället skriker att "det här är inte sunt!!"?

Hennes sits är tydligen ett gränsfall eftersom en del skriker till och andra vädjar om respekt/tolerans.

• pickolina

Mycket bra skrivna inlägg "Mastermind", de två sista, precis vad jag tycker..

Ytterligare vill jag säga till "Flickan_med_hickan" att vi inte alls kommit fram till att han ej är pedofil, vi (jag) har kommit fram till att vi (jag) inte ska kalla honom det eftersom vi (jag) inte kan veta och att ordet inte ska missbrukas, så som det kanske gjorts av bla mig. Jag ser det inte så men jag förstår att andra tolkat det så och då vill jag be om ursäkt, för jag vill absolut inte kalla en oskyldig pedofil.

Att han gifter sig med sitt "offer" (som skrevs tidigare) behöver inte betyda någonting alls.. Uppenbarligen finns det kärlek mellan dem, det tvivlar nog ingen på. Pedofiler har faktiskt ofta vuxna relationer och lever ett till synes normalt liv. De kan bli kära osv, precis som vilken människa som helst, skillnaden är att de även tänder på barn och det har denna person bevisligen gjort. Därför höjer folk ögonbrynen och blir lite rädda över hur det verkligen står till.

Med detta vill jag varken säga bu eller bä gällande om han är en pedofil, det har jag som sagt lagt ner för jag kan aldrig veta... Vad jag vill säga är att inget bevisar varken att han är det eller att han inte är det. Jag hoppas innerligt att han inte är det, för vidrigare människor finns det knappt! Därför reagerar jag oxå väldigt starkt, detta ligger på gränsen och personligen skulle jag i det läget aldrig chansa... Jag dömer hellre en oskyldig än litar på en skyldig och utsätter barn för detta.

• EhjärtaK = sant

Jag har ingen önskan om att delta i denna diskussion längre, men vill klargöra (då det har verkat oklart för flera) att jag aldrig har påstått att pedofiler enbart tänder på barn som inte har kommit in i puberteten. Jag lägger in mitt inlägg igen:

"Kriteriet för att klassas som pedofil är att man _tänder_ på barn istället för vuxna. Det som karaktäriserar ett barn (jämfört med ungdomar) är att de antingen är under 13 år eller _inte_ har kommit ur puberteten."

Om det är lättare, för er som verkar ha tolkat mitt inlägg fel, så kan man läsa det som att pedofiler KAN tända på barn innan- eller _under_ puberteten - dock inte senare.

Jag skrev även:

"Om SPB:s sambo verkligen skulle vara pedofil så borde han ju inte ha något intresse i henne längre (eftersom hon är vuxen och säkerligen har de attribut som en pedofil _inte_ tänder på dvs. bröst, könsbehåring osv)."

Jag har aldrig påstått att detta är en garanti för att han inte skulle vara pedofiil, dock tycker jag faktiskt att det lutar åt han _inte_ är det (och det är ju min subjektiva uppfattning, vilken jag inte påtvingar någon annan!).
    Förutsatt att SPB:s sambo blev sexuellt intresserad av henne först efter att hon hade passerat puberteten så är det troligtvis inte frågan om pedofili. Vad man sedan tycker om saken (sjukligt/friskt, normalt/onormalt) är ytterst individuellt. Jag tänker dock inte gå in på min åsikt vad gäller det.

Jag hoppas att ingen känner sig påhoppad, men jag känner att fler har missuppfattat mina inlägg och vill därför klargöra vad jag har skrivit och vad det är för innebörd i dem! Det är ett oerhört känslig ämne för många - och det kanske är svårt att acceptera att jag har skrivit ganska sakliga inlägg. Jag vill dock poängtera att jag är EMOT all form av pedofili!

• SadPsychoBitch

Ojojoj..... vad många inlägg som dykt upp under natten/dagen, när jag inte varit här.

Om jag var mogen som 13 åring, ja! Jag har fått erfarenheter som inte alls så många av er i forumet har. Det fick mig att växa upp. Visst jag var inte lika mogen som min kille MEN vem säger att man måste vara det? Självklart har jag mognat mer och mer under åren, det har han också gjort.

Anledningen till att vi vill gifta oss är att vi har varit tillsammans i snart 6 år. Ska jag bara vänta att gifta mig, bara för jag är ung?

Nilla2005 Tack för ditt inlägg :) Bra skrivit.

Min sambo, klart han har kännslor och blir ledsen för att bli kallad pedofil hit och dit, ingen man direkt tycker om att bli kallad för!!

• M Magdalena

1) Omoget att påstå att man har erfarenheter som inte så många andra har. När man växer upp så blir man mer ödmjuk och förstår att alla har något i bagaget.

2) Tycker synd om dig som blev tvungen att växa upp så fort.

• Nilla2005

Håller med M Magdalena... vem kan veta vad t ex JAG har i mitt bagage? Vilka erfarenheter jag har? Jag tror vi alla har saker i bagaget (är det inte det som kallas livet?!?!)

• SadPsychoBitch

Alltså ärligt talat, du har ingen aning om vad jag fått genomleva i mitt liv, men ändå lika förbannat försöker du tro att du vet!!! Nej jag tycker inte alls det är synd att få växa upp. Jag ser det som en förbannat bra erfarenhet!

• M Magdalena

SadPsychoBitch

Det är bra att du ser det som en bra erfarenhet men jag läser mkt upprörda känslor mellan raderna. Antagligen har du ännu inte fått tillräckligt med distans till det som skett i ditt liv.

Jag har också haft det skitjobbigt under min uppväxt (växte upp med en alkoholist som misshandlade oss psykiskt och mamma fysiskt).

Med tiden (tja, för mig under många år i terapi, ex kognitiv terapi) har jag lärt mig hantera det som skett och har kommit till ro med problemen. Jag har också insett att det är många_många som har varit med om jobbiga saker, mycket jobbiga saker i livet.

Man kan aldrig jämföra problem och påstå att ngn har haft det värre än ngn annan. Det är så individuellt hur man är rustad att klara av hur stora problem.

Lycka till i ditt liv!
    Kram!

Svar på tråden varför vänta?