• M Magdalena

varför vänta?

Jag fattar nada..

Varför e det så många som säger "oj vad fort ni går fram" o.dyl.

När jag var yngre tyckte jag att man bör vänta med förlovning och giftemål men nu när jag e typ 30 (om drygt en månad :D ) så tycker jag att "varför vänta"?

Inte för att jag e desperat utan för att jag känner att jag har mer referenser och kan fortare "se" om killen e en kille med potential eller inte, om vi passar bra ihop.

Vad tycker ni?

Vänta, lära känna varandra i flera år?
    Eller pang på rödbetan och in i kyrkan? :D

• Svar på tråden varför vänta?
  • Nilla2005

Jag håller helt med dig M Magdalena, varför vänta?! Också när jag var yngre tänkte jag att man ska vara tillsammans 2 år, sen förlova sig, sen gifta sig, sen skaffa barn etc etc.. Men nu har jag för 1 månad sen just träffat Mannen i mitt liv (efter att jag har vart singel i nästan 4 år) och det handlar verkligen inte om desperation men jag känner absolut rent prinipiellt att näe, varför vänta?!?! Jag tror att när man har kommit i 25-30 års åldern o har en viss erfarenhet bakom sig och det känns så HÄR otroligt rätt, då är det nog bara att köra på! Ja menar, vad har man egentligen i slutändan att förlora?

Nu säger jag dock också lite emot mig själv. Vi bor några timmar i från varandra och även om jag just skrev att allt känns helt rätt så kommer vi nog att avvakta några månader med att flytta ihop men planerna är redan långt gågna. Orsaken till att vi avvaktar är rent praktiska (uppsägning av jobb, hitt anytt etc etc) men summasummarum: Kör på om allt känns 100 % Rätt!!! Lyssna på ERT egna hjärta o inet andra olyckskorpar...

Kram o lycka till!

• Bobou

Matilda79:

Exakt så tänker jag också! Jag menar, jag och de allra flesta påverkas faktiskt av årstider och även andra säsongsbundna händelser/aktiviteter. Tänk om man bara varit ihop på våren och sommaren och så visar det sig att han är en sån som går i ide och aldrig vill hitta på saker på vintern? Kul att vara gift med honom i fyrtio år till då... Eller om det visar sig att han klappar ihop vid minsta bris, det är bara det att man inte hunnit uppleva någon sådan på några månader?

Eller om ni bara har varit ihop på vintern, och så visar det sig att han vill förbjuda dig att gå på stranden i baddräkt/bikini på sommaren för att han inte vill att andra män ska titta på dig?

• Sanasol

Ja, precis varför vänta?

Jag och min blivande började vårt förhållade smått brutalt med att tala om vilka förväntningar man hade och vilka mål man hade i livet. Efter att våra planer stämde överens var det rätt självklart att det var vi och visst har det gått undan! Efter två månader sökte vi lägenhet tillsammans fast vi bodde hos varandra hela tiden redan. Vi flyttade ihop efter ca ett halvår. Nu är det snart ett år sedan vi blev tillsammans och i tisdags bokade vi kyrka för bröllop 2007-07-07. Visserligen ett tag kvar, endast p g a att jag tar examen i januari 07. Det känns underbart!

• Mastermind

Herregud. Vad ser en 27-åring i en 13-åring? SadPsychoBitch, hur sjutton reagerade dina föräldrar? Och hans och dina vänner? Och hans föräldrar? Är du säker på att du inte skrev fel, och menade 22 och inte 32? *hoppas*

Btw, varför heter du som du gör här på BT?

• 98 grader

Nilla2005, men hur gamla ar ni tva da? Har ni barn redan? (med nagon annan alltsa) Hur kommer det sig att du/ni vagar gasa jarnet? Sist men inte minst, grattis till att du har hittat mannen i ditt liv!

• Jennie med ie

Ibland känner jag tvärtom "Varför INTE vänta"? Ibland känns det verkligen som att en del går för fort fram. Inte tvunget pga tidsaspekten utan för att de inte verkar ha etablerat sig riktigt som par än, att de inte verkar förstå vad äktenskapet innebär, att de inte verkar ha lärt känna sin partnr på det jag anser att man helst bör ha gjort. Det behöver som sagt inte handla om tiden, det kan ibland gälla par som varit tillsammans ½ år och ibland par som varit tillsammans 5 år....

_Generellt_ tror jag att att ju yngre man är desto längre "inkörningsperiod" behöver man.

Själv var jag "bara" ( i andras ögon ) 23 när jag gifte mig, maken var dock 29, och vi hade varit ihop i mindre än 3 år och bott ihop i drygt 2, varit förlovade i drygt 1. Vi förlovade alltså oss efter drygt 1½ år ihop och drygt 1 år som sambos, och förlovning för oss innebar att vi beslutat oss för att gifta oss med varandra. Det hade kanske varit för tidigt om jag inte haft de erfarenheterna i bagaget som jag hade, då hade jag kanske inte nått den mognaden mig själv ovh i vårt förhållane vid den tidpunkten, men nu kändes det som det och hittills har det funkat bra (vi firar 10 år ihop om en vecka. Jag tror alltså att förrutom åldern splear också tidigare erfarenheter, t ex av just förhållanen, också stor roll.

• Nilla2005

98 grader:

Jag är 27 år nu, ingen av oss har några barn i bagaget (konstigt uttryck det där...). Jag kan bara svara för mig här nu och inte killen i fråga. För mig handlar det dels om att jag har erfarenhet av 3 långa förhållanden bakom mig där saker och ting inte stämt överens med hur det ska vara egentligen från första dagen. Något har alltid varit fel, i ett fall vet jag inte ens idag vad som var problemet, vi är dock goda vänner nu, trots 4 års förhållande bakom oss... Att man sen fortsätter med 3 längre förhållanden som resultat är sin sak, lärorikt var de ju i alla fall. Mitt senaste förhållande innan denna ljuvliga man jag nu träffat innehöll allt det ett förhållande inte FÅR innehålla dvs våld, psykisk press o stress, nedvärdering etc. Jag flyttade till Australien som tur var och där insåg jag att mitt enda val var att bryta med honom. Efter det var jag som person väldigt "svag", hade inget självförtroende, var rädd för män etc etc. Detta med det faktum av att familjen drabbades av en nära anhörigs svåra sjukdom gjorde att jag tog ett beslut att vara singel fram till den dag då det kändes väldigt naturligt och väldigt rätt att ge en ny kille en ordentlig chans igen. Och den dagen kom nu alltså nyligen. Så dels är det alltså mina tidigare erfarenheter som gör att jag känner att jag vågar kasta mig in i detta utan en sekunds tvekan, dels är det de faktum att jag haft 3-4 år på mig att bygga upp mig själv till en viljestark person igen, jag vet idag exakt vad jag är ute efter i ett förhållande etc men en stor del är också ( o nu vågar jag även tala för killen i fråga) så att vi två har funnit varandra så fullständigt! Dels delar vi mycket gemensamma intressen men för första gången i mitt liv känner jag nu också en fullständig respekt, hängivenhet, trygghet och kärlek till en annan person och jag känner att den är till 100% besvarad. Däremot erkänner jag ju utan tvekan att vi två ännu har massor att lära oss om varandra och förmodligen också oss själva, man utvecklas ju hela livet!

Jag håller också med dig Jennie, åldern o erafrenheten är väl det som gör att vi mognar... Sist o slutligen, huruvida man ska våga kasta sig in i allt med en gång eller köra den "obligatoriska väntetiden" innan förlovning, bröllop, barn, där tror jag det helt beror på situation och person! Kan bara svara för mig personligen o där känner jag ju nu förståss fortfarande en väldig ny-förälskelse ( o vi vet ju alla hur "blind" man är då..) men samtidigt känner jag nog också redan en väldig mognad över vårt förhållande redan efter 1 månads tid.. och det kan ju vara märkligt!

Jag har alltid frågat mina vänner etc "Hur fan vet man att man träffat den rätta?". Vissa har inte vetat... vissa har bara sagt att ja, det vet man bara.... Jag kan nuförtiden bara säga att jag har fått min fråga besvarad!

Massa höstkramar på er alla!

• Nonika

Svår fråga som inte kan ge enkla svar. Jag tror inte bara det har med ålder att göra, utan det beror mest på hur man är som person och vad man gått igenom, och hur mycket man utvecklats och mognat...

Jag trodde att jag var "klar" när jag var 26-27, när jag träffade mitt x. Vi bodde i hus, vi tog det lugnt. Hade bra jobb, en stabil tillvaro helt enkelt. Vårt förhållande var inte lika stabilt, men det såg jag inte då. Det är överhuvudtaget svårt att se saker när man befinner sig "mitt i". Först när man kan titta i backspegeln kan man se klarare på hur det var.
    Vi höll ihop i ca 5 år, sen höll det inte. Vi fick en dotter också. Efter den separationen gjorde jag upp med allt - mig själv, mina förväntningar, mina föräldrar, ja det mesta. Det tog över 1 år att landa igen. Men jag var bra mycket starkare sen.
    Så jag var nästan 32 när jag mötte mannen i mitt liv. Vi kände direkt att vi vill leva med varandra resten av livet. Så vi planerade för bröllop och ihopflyttning ganska snart.
    Nu har vi varit tillsammans i 1 1/2 år, bor i hus, är förlovade och ska gifta oss nästa år. Vi har 4 barn tillsammans (alltså, han hade 3 "med sig").

• SadPsychoBitch

pickolina och Mastermind

Jag var 13 år när jag träffade min pojkvän som då var 27 ja. Mina föräldrar sa inte så mycket, accepterade det. Kärleken har ingen ålder sägs det ju, och jag håller med. Efter snart 6 års förhållande kan jag säga HAN ÄR INTE PEDOFIL, han älskar mig och jag älskar honom!!

Anledningen till att jag heter SadPsychoBitch är för att jag en gång var i en deppig period och ville ha ett lite coolt nick, en vän till mig kom på det och så heter inte alla andra samma!!! :)

• Mastermind

SPB - Men hur kunde ni vara på samma våglängd? Även en mogen 13-åring är ju, ja, omogen. Och även en omogen 27-åring är ju mogen, om man säger så. Tvekade ni inte innan ni ingick ett förhållande? Och vad sa/säger era vänner, det har du fortfarande inte svarat på.

Svar på tråden varför vänta?