• solskenstjejen

Ung brud, 1 Juli 2006

Någon mer som ska gifta sig då? Skulle vara kul o höra hur långt ni kommit med planeringen mm.

• Svar på tråden Ung brud, 1 Juli 2006
  • Moulin

Ja, jag var verkligen sugen men har pratat med mamma nu, och hon lät mer tveksam. Hon lugnade ner min entusiasm en smula, så att säga. Men det är absolut fortfarande ett alternativ för mig! Ska kanske kolla upp lite noggrannare vad klänningen jag först ville ha kostar att sy upp...

Jaha, du var på väg att bli någon annans fru? Men ni bestämde er att gå skilda vägar ganska snart innan bröllopet då? Om klänningen i princip var klar, menar jag. Bra i alla fall att du har en klänning som nästan är färdig! Hur ser den ut?

• ~emma~

jaaa, så snart innan bröllopet var det inte. Ungefär ett halvår innan backade jag ur. Och det är jag verkligen glad för idag, hade aldrig kunnat leva med honom. Man ska lyssna på den där inre rösten som säger att det inte är helt rätt!
    Klänningen är ganska enkel. Champagnefärgat duchessetyg med breda fåror i kjolen (som ska "stå ut" lite). Ca 1 m släp som ska broderas med små blommor i den färgen vi bestämmer oss för som tema (vill ha lavendel!). Upptill har den ganska breda axelband och en rak urringning. Kanske ska jag ha en liten slöja också. Försöker att hålla det enkelt, eftersom temat är italienskt lantbröllop.
    Ja, kanske din mamma har rätt... finns klänningen i närheten så att du kan prova den? Och se att den är ok?

• Swedie

Moulin, sorry att jag varit missing in action :P

Ja, jag vet vad du menar med att välja ställe att bo på i USA. Vi valde Florida för att det inte är "södern", varmt och en blomstrande stat. Där är ju inte jordbävningar och så, men en del orkaner får man väl stå ut med.. Dock är det ju miljontals människor som klarar av att bo där, så jag tror inte det kommer att bli ett speciellt stort problem.
    I norra USA skulle jag rekommendera Boston, Chicago (min m2bs familj bor där, åker och hälsar på om mindre än två veckor. Wohooo!) och NYC. Det blir ju otroligt kallt på vintern bara och just nu känner vi att vi vill ha lite värme!
    Det tuffaste för er är nog visa-situationen dock. Ni kan inte bara åka dit och söka jobb tyvärr. Ni måste ha fått ett jobb, och få arbetsplatsen att vilja ta er igenom hela visum processen (vilket många arbetsplatser inte känner är värt tiden, tyvärr). De skickar då in papper till immigration och sen får ni ansöka om visum på Stockholms ambassad.. Det är rätt så klyddigt, det tog månader för mig att få mitt studievisum och då hade jag ju redan kommit in på universitetet!! En av anledningarna till varför vi inte väntar ett par år med att gifta oss är just visum grejen (dock en av de mindre anledningarna givetvis :P ). Jag får ju mitt green card (det kommer ta cirka 3 månader att gå igenom den processen after vi gift oss, helt galet) och kan då leva och arbeta i USA. Annars hade jag inte bara kunnat flytta dit och leta jobb. Hoppas det löser sig för er! Jag hjälper gärna till om ni har mer frågor, har rätt så bra koll på det där med visum :P

När det gäller bröllopsplaner så har vi inte bestämt så mycket mer. Det blir en rätt så stor tillställning i Chicago med ca 150 pers tror jag :-X Vårt bröllopsdatum i Sverige har vi ändrat till den 14:e juni.. Mycket av planeringen och även klänningsprovningen kommer att ske i Chicago nu när jag är där. Vi kommer att beställa inbjudningskort och allt det där då :)

• Moulin

Emma: Ja, det var då verkligen tur. Man har väl en liten figur som sitter i hjärtat och berättar när det känns rätt och när det inte gör det, och jag tror att man verkligen ska lyssna på honom. Även om man ibland lyckas intala sig själv att man tycker på ett annat sätt. Ganska enkel? Den lät jättepampig med en meters långt släp! Men jag kanske målar upp fel bild i mitt inre... Jag tror att jag nu, alldeles på egen hand har kommit fram till att jag inte vill ha den där klänningen i alla fall. Jag föreställde mig hur jag skulle se ut i de båda klänningarna, och faktiskt slog min ursprungliga idé den nya klänningen med hästlängder. Den var som sagt helt underbart vacker, men trots allt inte som jag hade tänkt mig riktigt. Men om jag inte skulle få den första klänningen så skulle jag VERKLIGEN vilja ha den här andra! Och nej, tyvärr finns den inte i närheten, så jag kan inte prova den utan att ruinera mig på bensin, tror jag. Kanske lika bra i och för sig... Jag klarar inte av att prova något som jag tycker är snyggt. Då MÅSTE jag ha det!

Italienskt lantbröllop? Det lät jättehärligt! Blir det en italiensk buffé då? Hur kom ni på den idén?

• Moulin

Swedie: Ja, jag började nästan fundera om du hade åkt iväg över Atlanten eller inte!

Det lät väldans komplicerat det där med visumet... Hjälp, det kommer jag aldrig klara av! Jaha, så det gäller att åka dit och charma sönder någon chef för att man överhuvudtaget ska kunna få jobba? Det lät besvärligt! Ja, det var ju ingenting som vi verkligen har bestämt oss för, men vi tänkte att det säkert kan vara både bra och nyttigt, så vi ska börja fundera så smått på vad man kan ta sig till... Själv skulle jag hemskt gärna bosätta mig i Australien också. Kanske är mindre papper som ska i ordning om vi styr kosan dit i stället?
    Förresten, det var ju just det vi hade funderat på - Boston och Chicago i så fall (Olov var särskilt glad över att det är mycket sport i den trakten). Vi babblade om att i så fall kanske bosätta sig i en lite "mindre" stad med "bara" ett par hundratusen invånare i närheten av någon större stad.

Hjälp, 150 pers i USA? Och då är det i princip bara hans familj och släkt? Eller ska din familj också flyga över? Det blir ett stort kalas, det! Mycket att planera! Tur att du har svärföräldrar som ställer upp och hjälper till!

• Swedie

Moulin,
    ja, det är lite överväldigande att ha så mycket att fixa. Men vi får ta det bit för bit. Min blivande är väldigt involverad i planerna och kommer med mycket idéer, det är jättekul :) Och ja, hans familj ställer verkligen upp, vilket även min gör :) Så det ska nog gå bra.

De 150 persen är hans familj, vänner till familjen och så några höga herrar från företaget hans pappa är VD för. Det lär bli fina presenter :D Där är ju allt så smart ordnat att man har en "wedding registry" där man skriver upp vad man önskar sig. Går till stora affärskedjor och scannar in vad man vill ha och sedan kan gästerna bara gå till hemsidan och se exakt vad vi vill ha. När någon köper något visas det också, så på så vis får man inte dubletter :)

Jag har inte någon riktig koll på Australiens visumregler, har aldrig ens varit där. Men jag har en PT kompis som jobbat där ett tag och han sa att man bara kunde jobba där i 2 år och sedan kunde man in få jobbvisum mer om man inte blev medborgare. Vet inte hur sant det där var dock och kanske inte kommer ihåg det riktigt rätt heller :P

• ~emma~

Moulin
    Vad bra att det ordnar sig till det bästa med klänningen! Du har ju också en massa tid kvar att hämta inspiration och så. Och nej, jag antar att min klänning inte är så enkel, det bara känns så när man jämför med andras ibland! Fast jag ska nog skippa tiara... även om det kan vara himla fint... ska du ha tiara?
    Italiensk buffé, hur visste du det? ;) Jodå, visst blir det det. Och vin i bastflaskor. Vi kom för längesedan fram till att vi ville ha en lite lantlig touch på bröllopet. Och sedan när vi hittade den italienska gården kändes det helt rätt! Det är väldigt mysigt där, med bjälkar i taket och en härlig innergård med kullersten och blommor. Så då var det ganska givet...
    Det enda är att jag nu har blivit lite nervös över en sak: dansen! Det finns bara ett litet rum att dansa i, och det är ju normalt ok eftersom inte alla brukar dansa precis samtidigt. Men hur blir det med brudvalsen?! Aldrig att alla får plats samtidigt där inne. Fast jag tror inte att det hade blivit så snyggt ändå om vi hade försökt att dansa vals... hi hi! :) Hur gör du själv med brudvalsen?

• Moulin

Swedie: Ja, det var inte så jag menade - att dina föräldrar inte hjälper till. Bara att det måste vara skönt att de kan hjälpa, framför allt eftersom att det är i ett annat land och allt!

Vad ska ni önska er i present då? Kommer väl att bli mycket husgeråd om ni ska flytta dit direkt efter? Vi hade ju tänkt ha kuvertavgift, men efter att ha kollat in några trådar om kuvertavgifter här på BT vet jag inte längre... Själv tycker jag absolut att det är ok, och jag vet att de flesta av våra gäster gör det också... Men det är väl alltid några som tycker att det är dåligt. Så jag undrar om vi ska önska oss pengar istället. Det kanske går ungefär på ett ut i alla fall om man hade tagit typ 250-300 i kuvertavgift? Dessutom vill vi skaffa hund nästa år, och de kostar ju uppemot 10 000. Så jag vet inte riktigt hur man skulle ha gjort?

• Moulin

Emma: Jo, jag ska nog ha tiara. Har tänkt mig en halvt uppsatt och lockig frusyr med tiara. Tror nog att jag skippar slöjan däremot. Ska du ha slöja?

Den italienska buffén lät som en jättemysig idé! Och festlokalen verkade passa som handen i handsken. Hur kom ni på att ni ville ha italienskt tema? Har ni kopplingar dit eller tycker ni bara att det är vackert?

Dansen, ja. Gud, jag vet inte hur man skulle ha gjort med den. Känns inte som att vi vill sätta igång med värsta valsen. Vet inte om det är vår stil direkt. Det kan norskan på Bröllopsfeber få göra istället, hon ska ju ha ett sånt väldigt kungligt bröllop! Nej, jag tror att vi hittar någon mysig och fin låt som betyder något för oss och dansar till den istället. Om det blir någon dans överhuvudtaget! Men om ert lilla dansrum - är det inte bara brudparet som ska dansa, eller har jag fått det om bakfoten?

Svar på tråden Ung brud, 1 Juli 2006