• solskenstjejen

Ung brud, 1 Juli 2006

Någon mer som ska gifta sig då? Skulle vara kul o höra hur långt ni kommit med planeringen mm.

• Svar på tråden Ung brud, 1 Juli 2006
  • ~emma~

Hej!
    Jag ska också gifta mig den 1 juli 2006, och det känns som om det är alldeles för långt borta! Det är precis som ni säger, man vill planera allt på en gång, även om det kanske är lite tidigt...
    Än så länge har vi bokat kyrka och festlokal och gjort upp en budget (några gånger). Det kändes bra att boka kyrka och festlokal så tidigt, så att man har det gjort.
    Kul att se andra unga brudar! Fast nu känner jag mig inte lika ung längre (är 24).
    Hur långt har ni andra julibrudar kommit?

• Swedie

Moulin: det finns så många fina färgkombinationer, det är bara att fortsätta att spåna tills det är dags.

Jag förstår precis hur ni har det med pengarna,vi kommer verkligen att ha det lite tunt också, speciellt då vi flyttar till Florida. Så¨jag är sååå glad att Justins föräldrar har erbjudit sig att betala för bröllopsresan :) Bermuda ligger nära Bahamas, och där är ju underbart ;)
    Jag förstår att karln din vill till fotbolls VM, men inte som bröllopsresa!! :D Jag hoppas att ni kommer på något, kanske en härlig resa till Grekland eller Italien :)

Vi kommer inte att ha tärnor eller bestman för Bröllopet i Sverige, min vänskapssituation är precis som din. Eftersom det bara är våra familjer som kommer på bröllopet här så kommer inga av mina vänner att vara där. Jag har nära kompisar, men ingen riktig "bästis" just nu. På bröllopet i USA kommer Justin att ha sin bror som bestman och jag kommer eventuellt ha hans systrar som tärnor. De är så härliga, kommer att bli fint att ha dem som "sisters in law" :)

Jobbar ni båda nu eller? Både jag och Justin har ett år kvar till våra kandidatexamen, så vi kommer precis att vara klara innan bröllopet. Det blir nog lite knackigt i början för att vi ska få ekonomin att gå ihop, men det är lite billigare att leva i USA och man tjänar i regel mer på bra jobb (mindre skatt!). Vi har börjat leta lägenheter nu, det finns så mýcket härliga ställen :D

Du, jag ger dig min email för säkerhets skull så vi kan vara säkra på att vi kan hålla kontakten ;) superstaress@spray.se

• Swedie

Emma, då har vi ju samma datum! Till ett av mina bröllop i alla fall, haha. Bröllopet vi ska ha i USA med min blivandes stora familj är planerat till den 1:e juli ;)

• ~emma~

Swedie
    Det låter kul att ha två bröllop! :)

• Moulin

Ja, han föreslog ju inte Tyskland på fullaste allvar, så jag slipper förhoppningsvis! Det skulle faktiskt vara skönt att försvinna typ redan dagen efter bröllopet, men det är ju som sagt det där med pengarna. Vi får bara önska oss pengar i födelsedagspresent och julklapp framöver! Dessutom så ska i alla fall mina föräldrar sponsra bröllopet lite. Så det kanske kommer att räcka till en liten resa! Det skadar ju inte att göra en till vid jul ändå. Jag förstår att det måste vara underbart att hans föräldrar kan hjälpa till på det där sättet! Som sagt får vi hjälp också, både med pengar och förberedelser, så det känns skönt, men ingen kommer att fullt ut erbjuda sig att betala för någon resa, eller så. Ni har det gött ni! Nä, jag förstår att ni kommer ha det ännu "värre" i och med att ni ska flytta och så. Mycket att köpa! Hoppas att det blir till Bermudas eller liknande i alla fall!

Jag hade också funderat på att ha min syster som tärna. Men jag vet inte, vi är inte särskilt lika hon och jag, och även om jag förstås älskar henne så känns det inte riktigt rätt. Om jag skulle ha någon som tärna så vill jag ju att det ska vara någon som står en jättenära och har så gjort sedan barnsben. Och varken mina kompisar eller syrran tror jag kvalar in. Dessutom - mer rampljus över åt mig!

Min fästman jobbar - han är nöjesredaktör på en lokaltidning här (och det är förövrigt så vi träffades, jag började frilansa åt honom). Han är ju lite äldre än jag - 7 år närmare bestämt. Jag har två år kvar till min kandidatexamen. Började plugga journalistik, men insåg efter ett år att det inte är min bag riktigt, och hoppade av för att börja på en slags civilekonomutbildning, med inriktning mot tjänsteföretag. Vi kan välja mellan att gå tre eller fyra år (kandidat- eller magisterexamen), och jag kommer nog att välja tre och försöka få en slags praktik på ett företag det sista året istället. Arbetslivserfarenhet och lön slår ännu ett dammigt universitetsår och studielån liksom. Har faktist tänkt åka till USA eller Australien en termin under det tredje året (efter bröllopet!), så om du/ni vet några bra och billiga skolor så får du gärna berätta!! Vad pluggar ni? Och var? Du är fortfarande i Sverige, va? Men då blir ni färdiga innan bröllopet? vad tajmat! Vilken dröm! Klar med plugget, giftermål och flytta till Florida på samma gång! Måste kännas härligt! Och vad roligt att börja titta på lägneheter. Har ni hittat någon som faller er i smaken?

Ja, vi ska absolut hålla kontakten, jag måste ju få veta hur det går för er! Min mail är: idahjm04@student.umu.se

• Moulin

Emma: Vi ska förvisso gifta oss i juni, men det känns som att det är lika långt bort än så länge! Vi har bokat kyrka och festlokal, och det känns som att jag har koll på det mesta. I början av åreta, när det blev bestämt att vi skulle gifta oss, var jag rabiat! Skulle kolla allt på en och samma gång! Man blir ju så, det känns bara så himla kul att börja. Och bröllopssjukan har hållit i sig, så vid det här laget vet jag ungefär hur allt kommer att se ut - från klänning till bröllopsnatten (som f.ö. också är bokad!). Med reservation för ändringar dock. Har en tendens att svänga om helt i min smak ibland...

Hur ser det ut för dig då? Hur långt har du kommit i planeringen? Och hur ser din budget ut? För oss kommer det nog landa på ca. 20 000 - 30 000. Då har vi inte räknat med bröllopsresa, och inte heller maten eftersom vi kommer bli tvungna att ta kuvertavgift för att ha råd.

• ~emma~

Jag har nog bara haft "bröllpssjuka" i en månads tid, men det var först då vi bestämde oss för att gifta oss nästa sommar. Lika bra var väl det... :)
    Vi har nog inte kommit särskilt långt i planeringen, mer än att vi har hittat och bokat kyrka och lokal. Men det tog tid att hitta dem... lokalen är en restaurang också, så vi kommer inte att göra så mycket själva. Har jag fått för mig...
    Som det ser ut nu ligger budgeten på cirka 45000 (eller lite mer) för 50 personer. Då räknas inte bröllopsresan in, men mat och dricka och allt annat. Usch, bröllop är dyrt!
    Hur många ska ni vara?
    Apropå det här med tärnor - visst är det svårt! Jag bestämde mig till slut för min barndomskompis jag precis har tagit upp kontakten med igen. Hon blev jätteglad och vi grät båda två!
    Impad förresten över den redan bokade bröllopsnatten :)

• Moulin

Emma: Vi kommer nog bjuda in ca 100 pers, men hur många som kommer återstår ju att se... Dessutom har jag börjat förstå att vi kanske kommer bli tvungna att skära lite i listan. Endel har man ju räknat med "bara för att". Egentligen tror jag inte att jag behöver bjuda dem!
    Men då har ni ju varit ganska ekonomiska? Om ni ska bjuda på maten men ändå hamnar på 45 000? Vad duktiga ni är! Vi har tänkt försöka hålla kostnaderna nere genom att göra egna inbjudningskort och sånt, ha vänner som uppträder och lite så, men det drar ju ändå iväg! I alla fall jag vill att det ska bli ett ordentligt kalas (om än inte nödvändigtvis dyrt) och allting kostar ju mer än man tänkt...
    Ja, förutom min syster så funderade jag ändå på om jag ville ha en barndomskompis. Hon var min bästis i princip hela grundskolan, och hon är jättefin. Men det var länge sedan vi var riktigt tighta, nu träffas vi rätt sällan faktiskt. Och det är ju synd. Hade även en annan väninna i åtanke, men henne har jag känt i mindre än ett år nu, och det känns ju inte heller riktigt rätt! Suck. Det får bli tärnelöst.

Ja, du behöver inte bli så impad´över bröllopsnatten, det var mest av en händelse den blev bokad. Var på en bröllopsmässa och vann då ett presentkort på ett hotell för två personer en natt (värdet var typ 800 nånting). Tänkte att det skulle passa bra om man fick tillgodoräkna det värdet på bröllopsnatten i stället, så jag ringde dit och hörde mig för. Som tur var så gick det bra, och kvinnan jag pratade med bokade in oss med en gång. Så det var mer flax än framförhållning det där!

• Moulin

"Behöver bjuda dem"... Det lät ju hemskt! Klart att jag vill att så många som möjligt ska komma, men vissa är ju sådär gränsfall om man ska bjuda eller inte. Vet inte hur många vi har plats med och vad vår ekonomi säger, men jag tror att vi nog skulle kunna låta bli att bjuda vissa utan att varken de eller vi ska må väldigt dåligt över att de inte kommer, så att säga. Om det skulle behövas att vi har färre gäster alltså.

• ~emma~

Moulin
    Visst är det svårt med gästerna! Vi hittade en söt liten kyrka som tar max 50 pers, och det tyckte vi var perfekt eftersom man då får en automatisk begränsning! Men hela tiden kommer vi på folk vi har glömt att inkludera i gästlistan, så jag undrar hur det kommer att gå till slut... Men glöm inte att det är ditt bröllop och att det viktigaste är att du mår bra, inte andra. Men jag vet, lättare sagt än gjort... :)
    Jag tycker i alla fall att det är rätt av dig att vara tärnelös om ingen av dem känns helt rätt. Och jag vet vad du menar med "nya" vänner - jag funderade också på en relativt ny kompis som äääälskar bröllop, men samtidigt vill man att tärnan ska vara någon som känner en utan och innan. Du får ju också all eyes on you! Jag kom på att min tärna är mycket längre än jag. Tur att hon ska gå efter mig!
    Var är det förresten du ska gifta dig?

Svar på tråden Ung brud, 1 Juli 2006