Ung brud, 1 Juli 2006
Någon mer som ska gifta sig då? Skulle vara kul o höra hur långt ni kommit med planeringen mm.
Någon mer som ska gifta sig då? Skulle vara kul o höra hur långt ni kommit med planeringen mm.
Emma:
Oj, det var en liten kyrka! Vår kyrka tar drygt 100 (närmare 200), och den upplever jag som jätteliten! Men den är säkert jättefin. De blir ju mysigare om de är lite mindre, tycker jag. Och som du säger - vad skönt att vara begränsade redan då det gäller plats i kyrkan!
Vi ska gifta oss i Strömbäck som ligger lite utanför Umeå. Både jag och han har kopplingar dit, och vi tycker båda att det är jättevackert (en liten, lummig by som ligger alldeles vid havet) så det var ett lätt val! Var ska ni gifta er?
Din tärna får lov att ha platta skor då... Alternativt gå på knä. Det skulle vara nåt det!
Det var i olika delar i landet! Vi gifter oss precis utanför Trelleborg, det måste vara en av Sveriges sydligaste kyrkor. Också i en liten lummig by! Vad trevligt för er att ni båda har anknytning till kyrkan. Det har inte vi, men det känns nästan som det kvittar för vår del eftersom vi har släkten utspridd över hela Skåne. Inte för att det är så stort
Tyvärr får vi ingen havsutsikt som ni, men väl häst och vagn! Det är väl lite av en barndomsdröm...
Ja, jag ska definitivt se till att tärnan har platta skor! Kanske får hon gå upp ett par kilo också neeeej, den var taskig.
Hur går det med smekmånadsplanerandet?
Ha, ha! Ja, det vore något det! Du får börja komma över till henne med tårtor och kakor innan du själv far till gymmet!
Jo, det var faktiskt lite skillnad på kartan! Även om Umeå faktiskt inte är så långt norrut som de flesta tycks tro (lyckades faktiskt lura i en stackars stockholmare en gång att isbjörnar går omkring på gatorna här och att vi tar skotern till jobbet/skolan, eller våra snöskor)!
Häst och vagn? Ja, det låter underbart! Jag tycker att det är jättefint, men både han och jag är lite smått rädda för hästar, så vi tar nog nån limo eller veteranbil. Vi har inte tänkt över det så mycket förutom att vi kom överens om att det inte blev någon hästkrake som ska ta oss dit. Såg du förresten på Bröllopsfeber? Den danska tjejen som skulle rida i sin brudklänning? Hon prövade i en stor tyllkjol och det var jättevackert!
Bröllopresan... Nej, den vet vi ingenting om ännu. Vi vill till något chill-outställe, men kommer nog att ha ebb i kassan efter bröllopet så antingen blir det väl typ Grekland direkt efter bröllopet eller något bättre vid jul. Då hinner man ju spara ihop lite mer! Nä, vi vet inte riktigt. Hur ska ni göra, har ni bestämt er? Eller har du något tips på något billigt och fint ställe för bad och solsemester?
Swedie: Var hr du tagit vägen? Vi började prata om att vi eventuellt borde flytta till typ USA och pröva på något nytt ett tag! Men vi vet inte riktigt var vi ska ta vägen. Vi resonerade lite såhär (i VÄLDIGT grova drag): västkusten - för mycket jordbävningar och för stökigt, mittendelen - lite väl "bonnigt" och religöst, sydost (typ Florida) - mycket jordbävningar. Så that leaves us with nordöstra USA. Inte vid kusten, utan lite längre in, och ganska nära kanadensiska gränsen. Var tror du att det skulle vara lämpligt att ta vägen? Usch, det där lät hemskt, att vi generaliserar sådär... Nä, det är säkert fint på alla håll!
Moulin
Hi hi, bra idé med tårtan! Eller så kanske hon slutar röka och går upp ett par kilo som jag :). Nej, hon har precis gått ner ca tio storlekar och är i extas över det... hade varit lite taskigt av mig!!
Det låter faktiskt jättehäftigt med en limo... lite annorlunda än en veteranbil också! Jag hade älskat att sitta på hästryggen under den stora dagen, men så himla praktiskt verkar det ju inte. Kanske danskan klarade av det (såg inte programmet) men jag hade säkert haft otur och blivit avslängd. Snygg klänningen hade blivit sen :D
Jag tycker att det låter som en bra idé med er bröllopsresa. Vi kanske också gör så, men just nu lutar det åt Bali i ca två veckor. Mycket bättre prismässigt än Söderhavet mm. Sambon vill egentligen åka till Borneo, men det får vänta tills en annan resa. Vi är ganska rastlösa av oss, så det hade varit omöjligt att vistas i Borneo och samtidigt ägna en massa tid åt varandra. Vi hade väl bara varit ute i djungeln och tjoat :) Visst är det också kul, men på smekmånaden vill jag ha det lugnt och skönt och ha möjlighet att verkligen vila ut. För man lär ju vara ganska trött...
Har du börjat kolla på klänningar förresten?
Emma:
Ja, det hade väl varit lite elakt i överkant då... Eller ah, ge henne en bantningskur efter bröllopet, så...
Jo, det tänkte jag inte på, att klänningen skulle ta stryk alltså. Tror inte att det är bästa behandlingen för en vit och känslig blåsa! Men nog skulle det vara vackert!
Bali, hur mycket räknar ni med att det kommer att kosta då? Med resa och fickpengar alltså? Jag vet ju att det är ganska billigt när man väl är där, men biljetterna är ganska dyra va? Och, jo, jag är också av den uppfattningen att smekmånaden helst ska bestå av en massa slappande och sol! Eller, det gör väl folk precis som de vill, men jag hoppas att vår blir så!
Ja, jag har hittat den typ av klänning som jag vill ha. Det är en väldigt söt och romantisk klänning. Ganska enkel i modellen, förhoppningsvis utan axelband, draperad och eventuellt i två lager med ett tunnare utanpå. Alltså ganska olik de klänningar som många har nu - av lite "striktare" och elegantare typ. Jag tycker att sådana klänningar är jättefina, men jag tror att jag är finare i en mer mjuk och söt klänning och att det passar vårt bröllop bättre. Har du någon idé om brudklänning än?
På sidan 4 i den här tråden har jag skickat en länk till en bild som är liknande det jag vill ha. Kolla om du vill!
Jaha, sorry, har visst inte läst de tidigare inläggen så noggrant... Men klänningen var härlig :)
Nej, det var inte så jag menade! Bara att jag hade den där! Fattar väl att du inte ids gå igenom sida för sida!
Har dock en lite kris nu... Har hittat en underbar, bagagnad klänning som inte alls liknar den där. Hon vill ha 2500 för den, vilket jag tycker är ett himla bra pris. Den är jättefin! Dunno what to do! Har du något råd?
Det låter ju som ett bra alternativ tycker jag. Jag hade också kunnat tänka mig att köpa en begagnad klänning, och dessutom kan man ju lägga till eller ta bort något på klänningen för att göra den till sin "egen".
Jag hade turen att ha en sömmerska i släkten, så hon sydde upp en till mig (egentligen till förra gången jag skulle gifta mig - låter hemskt, jag vet...). Den är inte helt färdig, så nu ska jag eller rättare sagt mormor lägga till detaljer som beroderi mm.
Jag tycker go for it - det viktiga är att du känner dig vacker!