• magicadespell

    Nej till att vara Toastmaster då respektive ej är bjuden.

    Hej!
    Min blivande man skulle varit Toastmaster på en väns bröllop senare i år. Jag blev dock inte bjuden och av den anledningen tackade min blivande nej till att medverka på bröllopet . Han kan dock tänka sig att gå på vigseln då den äger rum i kyrkan.

    Jag har inte försökt att påverka honom och detta är enbart hans beslut. Paret blev givetvis ledsna över beskedet och ansåg att vi hemlighållit vår relation och av den anledningen inte bjudit mig. Hemlig i den bemärkelse att min blivande inte umgås särskilt mycket med paret som ska gifta sig.

    Personligen anser jag att man alltid bjuder med respektive, det är inte min sak att avgöra vem min vän väljer att leva sitt liv med. Vad anser ni om det hela? Jag är medveten om att man SKA respektera om man inte blir bjuden på ett bröllop, men par som är sambos, förlovade och på väg att gifta sig tycker jag viker från den normen och borde därför bli medbjudna.

     

  • Svar på tråden Nej till att vara Toastmaster då respektive ej är bjuden.
  • magicadespell

    Man får absolut besluta sig för att bjuda vilka man vill men just vår situation har spårat ur en aning enligt mig och det gör mig besviken eftersom jag mot bättre vetande lägger ner för mycket energi att grubbla på det hela. Här har brudparet tagit sig friheten att specifikt mot mig som dom inte träffat "hassplat" ur sig till min blivande - "hon är inte bjuden för att ni har hemlighållit er relation" och "vi är säkra på att hon inte kommer att få kul på bröllopet" eller "ingen har trott att det var seriöst mellan er" och "jaha det är seriöst mellan er"?

    Jag blir ledsen eftersom jag nu börjar ta det personligt, vilket jag inte gjorde från start. Dessutom bli jag syndabocken i sammanhanget och jag har inte lagt mig i min mb2 beslut om att inte delta på hans väns bröllop. 

     

  • stormhelen
    magicadespell skrev 2013-04-14 23:34:03 följande:
    Jag blir ledsen eftersom jag nu börjar ta det personligt, vilket jag inte gjorde från start. Dessutom bli jag syndabocken i sammanhanget och jag har inte lagt mig i min mb2 beslut om att inte delta på hans väns bröllop. 

     

    Intressant att de ger dig skulden för det. Väldigt omoget. Men det är väll kanske lättare att ge skulden till någon de inte träffat gemfört med sin vän.


    Brudparet har en väldigt tråkig inställning för hela den här situationen och mot ert förhållande.


     


    Jag känner igen det där lite,  jag har också fått bli syndaboken för en situation jag inte var delaktig i överhuvudtaget, då min m2b tackade nej till en middag. När han fick samtalet (som var inbjudan) så tackade han nej, och jag var inte ens hemma. Men det var endå jag som fick skulden för att han tackade nej.  Konstigt!

  • magicadespell
    stormhelen skrev 2013-04-15 08:33:04 följande:

    Intressant att de ger dig skulden för det. Väldigt omoget. Men det är väll kanske lättare att ge skulden till någon de inte träffat gemfört med sin vän.


    Brudparet har en väldigt tråkig inställning för hela den här situationen och mot ert förhållande.


     


    Jag känner igen det där lite,  jag har också fått bli syndaboken för en situation jag inte var delaktig i överhuvudtaget, då min m2b tackade nej till en middag. När han fick samtalet (som var inbjudan) så tackade han nej, och jag var inte ens hemma. Men det var endå jag som fick skulden för att han tackade nej.  Konstigt!


    Skönt att höra att jag inte är ensam. Jäligt trist !
  • Marjasinus
    magicadespell skrev 2013-04-14 23:34:03 följande:
    Man får absolut besluta sig för att bjuda vilka man vill men just vår situation har spårat ur en aning enligt mig och det gör mig besviken eftersom jag mot bättre vetande lägger ner för mycket energi att grubbla på det hela. Här har brudparet tagit sig friheten att specifikt mot mig som dom inte träffat "hassplat" ur sig till min blivande - "hon är inte bjuden för att ni har hemlighållit er relation" och "vi är säkra på att hon inte kommer att få kul på bröllopet" eller "ingen har trott att det var seriöst mellan er" och "jaha det är seriöst mellan er"?
    Det är naturligtvis inte ok. Det där med ödmjukhet och förståelse måste ju gälla brudparet likväl som gästerna. Men det där är ju klassiskt, person A tar parti för person B och person B får skulden. Det är jättetråkigt...

    Men det är flera, både i denna träden och andra, som pratar om att de bjuder "etablerade par" utan att tydligare förklara vad de menar med "etablerad". Jag tycker det är väldigt olyckligt för det låter lite som att det är en bedömningsfråga och det är imho ganska opassande för någon utomstående att sitta och bedöma hurpass seriösa andra människors förhållande är och inte.
  • Chicita
    Marjasinus skrev 2013-04-15 20:43:52 följande:
    Men det är flera, både i denna träden och andra, som pratar om att de bjuder "etablerade par" utan att tydligare förklara vad de menar med "etablerad". Jag tycker det är väldigt olyckligt för det låter lite som att det är en bedömningsfråga och det är imho ganska opassande för någon utomstående att sitta och bedöma hurpass seriösa andra människors förhållande är och inte.
    För mig är ett "etablerat par" några som är öppna med att dom är tillsammans.

    Om dom lever ihop så är dom defenitivt etablerade. Den gränsen är lätt att dra. Samma med förlovning. Är dom förlovade så är dom etablerade oavsett om dom bor ihop eller inte.

    Men som sagt för mig går gränsen där paret är öppna med att dom är i ett förhållande som dom vill satsa på.
  • PiaB

    Vi har varit tillsammans tre år, är förlovade och planerar bröllop. Men vi bor inte ihop än, och därför får vi ibland kommentarer om att vi inte är seriösa. Bara en liten parentes apropå hur andra bedömer ens förhållande och på vilka kriterier.


  • Sara 120707
    Marjasinus skrev 2013-04-15 20:43:52 följande:
    Det är naturligtvis inte ok. Det där med ödmjukhet och förståelse måste ju gälla brudparet likväl som gästerna. Men det där är ju klassiskt, person A tar parti för person B och person B får skulden. Det är jättetråkigt...

    Men det är flera, både i denna träden och andra, som pratar om att de bjuder "etablerade par" utan att tydligare förklara vad de menar med "etablerad". Jag tycker det är väldigt olyckligt för det låter lite som att det är en bedömningsfråga och det är imho ganska opassande för någon utomstående att sitta och bedöma hurpass seriösa andra människors förhållande är och inte.

    Fast det här är väl egentligen kärnfrågan i det hela?


    Problemet är väl att etiketten har inte förändrats bara moderna tiders relationer.


    När denna etiketten "kom till vara" så fanns det inget "vara ihop" antingen var man gift, ogift eller förlovad mer eller mindre. Var gränsen nu ska dras är ju naturligtvis jättesvårt men någonstans finns den ju.


    Med min hypotetiska 16åriga kusin som byter pojkvänner varje månad så känns det kanske inte så aktuellt att bjuda med honom?


    Och har man då begränsat med plats så kan jag förstå att +1 idén känns ganska bitter när det kanske på grund av ekonomi och plats drar ner antalet nära och kära man kan bjuda in med en tredjedel till fördel för folks dejter som de kanske aldrig träffar igen.


    Och visst kan det ju kännas dumt att sätta sig till doms över andra människors förhållanden på det viset men när jag hade varit tillsammans med min man i en månad så väntade jag mig knappast att mitt namn skulle vara med på ev. bröllopsinbjudningar, lite ödmjuk får man väl vara.


    Tror en stor del av upprördheten som skapas kring detta fenomen i sig inte kommer från grundproblematiken utan för att både gäster och brudpar missar att se denna problematik och inse att så länge man är artiga och funderar en sväng extra så brukar de flesta situationer lösa sig.


     


     

  • Marjasinus
    Sara 120707 skrev 2013-04-15 22:45:25 följande:

    Fast det här är väl egentligen kärnfrågan i det hela?


    Problemet är väl att etiketten har inte förändrats bara moderna tiders relationer. 


    Grundproblemet i TS fråga är nog att det finns ett brudpar som är stressade och hade en plan som, enligt dom, någon har satt käppar i hjulet för och så reagerar man på helt fel sätt.

    Nu har vi bjudit alla med +1 för jag orkar inte med något tjafs och vi har nog både plats och råd för det. Men vad jag har förstått av andra trådar här så skiljer sig defintionen av "etablerat par" en del från person till person och det kan ju krocka och problem kan uppstå.  Och om man bjuder folk utan respektive så bör man nog ha en plan för vad man gör om det dyker upp nån tidigare okänd sådan :) 
  • Sara 120707

    "Tror en stor del av upprördheten som skapas kring detta fenomen i sig inte kommer från grundproblematiken utan för att både gäster och brudpar missar att se denna problematik och inse att så länge man är artiga och funderar en sväng extra så brukar de flesta situationer lösa sig"


    Marjasinus skrev 2013-04-16 13:52:39 följande:
    Grundproblemet i TS fråga är nog att det finns ett brudpar som är stressade och hade en plan som, enligt dom, någon har satt käppar i hjulet för och så reagerar man på helt fel sätt.

    Nu har vi bjudit alla med +1 för jag orkar inte med något tjafs och vi har nog både plats och råd för det. Men vad jag har förstått av andra trådar här så skiljer sig defintionen av "etablerat par" en del från person till person och det kan ju krocka och problem kan uppstå. Och om man bjuder folk utan respektive så bör man nog ha en plan för vad man gör om det dyker upp nån tidigare okänd sådan :)

    Precis min poäng fast i andra ord.


    Det gäller för både brudpar och gäster att inse att deras egen definition inte är någon allmängiltig sanning utan en personlig uppfattning. Om man då kompletterar det med lite artighet från båda sidor så löser det troligtvis många situationer.


    Sen finns det ju absolut situationer som inte faller inom några ramar och där man kan tycka att lite ödmjukhet hade varit på sin plats.


    Till vår bröllopsfest bjöd vi en av makes vänner med etablerad flickvän.


    Hon tackade nej och de gjorde slut innan bröllopet.


    MEN hon blev då inneboende hos en annan av makens singelvänner. Klockan ca 23.00 kvällen innan bröllopet fick vi ett samtal från denna "singelvän" att nu ville minsann hans inneboende/flickvän komma. Det började som en artig förfrågan men när vi sa att det var svårt för vi var redan klara med iordningsställandet av lokalen så drog samtalet genast åt det irriterade hållet från hans sida, med massa anledningar till att det borde minsann inte vara så krångligt.


    Det slutade med att vi sa att han fick ta med henne eftersom vi inte ville stöta oss med vännen men beteendet gör mig fortfarande lite irriterad.


     


     

  • Marjasinus
    Sara 120707 skrev 2013-04-16 14:57:17 följande:

    Till vår bröllopsfest bjöd vi en av makes vänner med etablerad flickvän.


    Hon tackade nej och de gjorde slut innan bröllopet.


    MEN hon blev då inneboende hos en annan av makens singelvänner. Klockan ca 23.00 kvällen innan bröllopet fick vi ett samtal från denna "singelvän" att nu ville minsann hans inneboende/flickvän komma. Det började som en artig förfrågan men när vi sa att det var svårt för vi var redan klara med iordningsställandet av lokalen så drog samtalet genast åt det irriterade hållet från hans sida, med massa anledningar till att det borde minsann inte vara så krångligt.


    Ja se folk, jag förstår att du irriterar dig över det än. Jag är lite orolig för att vi har sett få väldigt få tidiga svar på våra inbjudningar. Men jag hoppas att de flesta respekterar vårt satta datum. Dessutom har jag har två ex-svägerskor som är inbjudna till vårt bröllop med namn på inbjudningen och allt - men båda mina svågrars förhållanden har precis tagit slut så jag hoppas verkligen att de löser det där sinsemellan.
  • Sara 120707
    Marjasinus skrev 2013-04-16 15:40:12 följande:
    Ja se folk, jag förstår att du irriterar dig över det än. Jag är lite orolig för att vi har sett få väldigt få tidiga svar på våra inbjudningar. Men jag hoppas att de flesta respekterar vårt satta datum. Dessutom har jag har två ex-svägerskor som är inbjudna till vårt bröllop med namn på inbjudningen och allt - men båda mina svågrars förhållanden har precis tagit slut så jag hoppas verkligen att de löser det där sinsemellan.

    Jo det blir ju en del konflikter mellan traditionell etikett och moderna förhållanden på en massa olika sätt.


    Det är ju oxå omöjligt att veta vilka som faktiskt kommer att hålla ihop i längden så jag förstår verkligen tanken med +1 även om det blir svårt att hålla det "intimt" kan ju kännas konstigt att ha typ 15 främlingar på sin bröllopsfest.


    Det är ju framförallt svårt att dra en "rak" gräns när det finns de som endast har mer seriösa förhållande och det finns andra som bara kastar sig in och kan ha 10 pojkvänner på ett år.


    Jo mardrömmen är ju ett konfliktfyllt avslut på en relation och sedan att båda tackar ja iaf, hur fasen gör man då?Känns ju inte bra att ta tillbaka en inbjudan även om de endast var bjudna som partner.

  • Marjasinus
    Sara 120707 skrev 2013-04-16 16:45:01 följande:

    Det är ju oxå omöjligt att veta vilka som faktiskt kommer att hålla ihop i längden så jag förstår verkligen tanken med +1 även om det blir svårt att hålla det "intimt" kan ju kännas konstigt att ha typ 15 främlingar på sin bröllopsfest..


    Lösningen på det är ju att försöka vårda vänskapen lite bättre med släkt och vänner så att kompisars/kusiners respektive inte är några främlingar :)
    Sara 120707 skrev 2013-04-16 16:45:01 följande:

    Jo mardrömmen är ju ett konfliktfyllt avslut på en relation och sedan att båda tackar ja iaf, hur fasen gör man då?Känns ju inte bra att ta tillbaka en inbjudan även om de endast var bjudna som partner.


    Skulle det hända oss skulle jag prata med någon som känner den i paret som verkar mest sannolik att kunna ställa till en scen och be den agera bombmatta och se till att vederbörande inte dricker för mycket m m. 
  • Sara 120707
    Marjasinus skrev 2013-04-16 20:18:00 följande:
    Lösningen på det är ju att försöka vårda vänskapen lite bättre med släkt och vänner så att kompisars/kusiners respektive inte är några främlingar :)
    Sara 120707 skrev 2013-04-16 16:45:01 följande:

    Jo mardrömmen är ju ett konfliktfyllt avslut på en relation och sedan att båda tackar ja iaf, hur fasen gör man då?Känns ju inte bra att ta tillbaka en inbjudan även om de endast var bjudna som partner.


    Skulle det hända oss skulle jag prata med någon som känner den i paret som verkar mest sannolik att kunna ställa till en scen och be den agera bombmatta och se till att vederbörande inte dricker för mycket m m.

    Fast det är ju inte riktigt sant eftersom du med +1 varianten riskerar att varenda singel tar med nya dejten eller förra helgens ONS, etc.


    +1 betyder just att du är fri att ta med valfri dejt, på det finns inga begränsningar att det måste vara en pojkvän/flickvän, utan det kan vara en första dejt.


    Jo konstigt blir det ju alltid när folk gör slut och plötsligt tillhör den här välbekanta personen inte längre familjen och om det är upprörda känslor så förväntas kontakten hållas på ett minimum. Skumt blir det.

Svar på tråden Nej till att vara Toastmaster då respektive ej är bjuden.