• frkmaria

    Viktnedgångspepp!

    Hej!

    Vill skaffa en aktiv tråd för pepp och stöttning för att gå ner i vikt!

    Gärna med olika utmaningar om folk är peppa på det! :)

    Måste få en liten morot att komma igång ordentligt då det går så jäkla sakta och vill iaf försöka 2-4kg/månad. :)

    Hoppa gärna på!  

  • Svar på tråden Viktnedgångspepp!
  • Pia88

    frkmaria: Visst får man ibland äta något "förbjudet" bara det stannar på nån enstaka gång och man inte faller in i gamla mönster. Försöker oxå ha en väg-dag men det blir lätt just nu att det är alla dagar. Har ändå söndag som min väg- och mätdag.

    Nu e jag trött efter en jobbig kväll i jobbet. Har en studerande med mig som kräver handledning men oxå är till god hjälp =) och en vikarie som varit borta länge från avdelningen..
    Nattskifte imoron. Då blir det karelska piroger. Kolhydrater så det smäller, men det mår jag inte så illa av nattetid. Har lovat mig att nattskiften får jag fuska lite.

  • fruLjunggren
    lommila86 skrev 2014-03-12 17:10:23 följande:

    Jag hoppas också på! Behöver all pepp jag kan få.
    Vågen har bara rusat upp och nu fick jag nog. Trodde jag vägde runt 70 kg-chocken 77.4 kg. Detta var 9.2
    Min målvikt ligger på 65 kg. Imårse låg jag på 74.9 ( under 75 yipiii). jag är 173 lång

    Jag försöker räkna kalorier och den vägen helt enkelt äta mindre. Tyvärr är jag alltid jättesugen på mat, gillar mat och äter för mycket mat- speciellt om det är gott. Min akilleshäl är ost, ingen komplett lördag utan lagrad ost:/

    Vad äter ni för gott ( och magert..)på kvällarna?


    Åh, älskar också ost! Just nu är min favvo att rulla in brie i nån lufttorkad skinka. Det brukar jag unna mej några rullar på lördagskvällen :)

    Tror att det går bra nu faktiskt..vet inte vad vågen såger just nu..men sist jag vägde mej kom jag fram till att jag nog når ett delmål   till nästa vecka. Woohoo!

    Som mina dagar ser ut nu så
    kommer jag till jobbet vid 7, tar en kopp te.
    Frukost, lättyohurt och pauluns granola kl 9, 
    lunchlåda med ca 450-500 kalorier kl 12,
    middagslåda med 450-500 kalorier kl 17-17.30.
    Egentligen ska jag äta en frukt mellan måltiderna också men det brukar bli lite si och så med det.
    Tränar mån, ons, fre på kvällen runt 19..då tar jag en proteinshake eller en burk makrill eller nåt direkt efter träningen.

    Har senaste dagarna haft huvudvärk, flera dagar i rad.. vet inte om jag får i mej för lite kolhydrater eller fett?     
  • frkmaria

    Pia: jag skriver upp i boken på vägdagen, men väger alla dagar och imorse blev jag glatt överraskad, 98.8kg! Så ja, det går åt rätt håll... var bara en liten uppförsbacke i några dagar (och jag är direkt nära att slänga in handduken... suck)

    fruLjunggren, har du precis börjat med att lägga om din kost eller gjort det länge? De första dagarna har jag alltid upplevt är svårast, innan man liksom blir av med det värsta sötsuget. Då kan jag känna mig trött, slut och allt sådant.. men det brukar gå över efter c:a 3 dagar (oj vad jag slutat med godis många gånger inser jag nu... :P). Ju längre tiden går ju mindre sötsug har man! Hade ändå kunnat önska att klara av att i framtiden unna sig någon gång ibland. :)  

  • Lavin
    lommila86 skrev 2014-03-12 17:10:23 följande:

    Jag hoppas också på! Behöver all pepp jag kan få.
    Vågen har bara rusat upp och nu fick jag nog. Trodde jag vägde runt 70 kg-chocken 77.4 kg. Detta var 9.2
    Min målvikt ligger på 65 kg. Imårse låg jag på 74.9 ( under 75 yipiii). jag är 173 lång

    Jag försöker räkna kalorier och den vägen helt enkelt äta mindre. Tyvärr är jag alltid jättesugen på mat, gillar mat och äter för mycket mat- speciellt om det är gott. Min akilleshäl är ost, ingen komplett lördag utan lagrad ost:/

    Vad äter ni för gott ( och magert..)på kvällarna?


    Det är lite roligt för jag är exakt lika lång som du (173) och jag har samma viktmål och har samma akilleshäl! Ost (och choklad) samt att jag äter för mycket mat för att det är ju så gott :)
    Jag räknar inte kalorier så noga men försöker äta mindre av allt, och långsammare ! 
    På kvällarna äter jag lättkvarg blandat med smaksatt kesella 250 g totalt. Det finns en yoghurt med extra protein/mindre kolhydrater som är god också:) sen är frukt alltid gott, fruktsallader osv,. 
    Jag försöker dricka mycket vatten - för oftast när jag känner mig sugen, så är jag egentligen ba törstig/ eller uttråkad :p :) 
  • lommila86
    Lavin skrev 2014-03-13 15:34:54 följande:
    Det är lite roligt för jag är exakt lika lång som du (173) och jag har samma viktmål och har samma akilleshäl! Ost (och choklad) samt att jag äter för mycket mat för att det är ju så gott :)
    Jag räknar inte kalorier så noga men försöker äta mindre av allt, och långsammare ! 
    På kvällarna äter jag lättkvarg blandat med smaksatt kesella 250 g totalt. Det finns en yoghurt med extra protein/mindre kolhydrater som är god också:) sen är frukt alltid gott, fruktsallader osv,. 
    Jag försöker dricka mycket vatten - för oftast när jag känner mig sugen, så är jag egentligen ba törstig/ eller uttråkad :p :) 
    Skoj:) Fast du var ju nog lite bättre påväg;) fast jag väger ju också bara typ 70...+
    Jag tuggar tuggummi då jag känner mig sugen det tar bort en del
    Har redan heljhandlat å köpte ingen ost..får se vad lördagen blir till:P
  • lommila86

    mIn dag ser ut såhär:

    väckning 6.30
    frukost 7.00 oftast en nutrilett shake
    9:00 Fika på jobbet, ofast en kaffekopp eller saft
    lunch 11.30 Dagens på jobbets lunchresturang
    14:00 Fika på jobbet, ofast en kaffekopp eller saft
    17.00 Hemma Snackar nån frukt eller en macka
    18:00 typ frukt igen

    försöker att inte äta ngt efter kl 19, men det är svårt:(

    Tror mitt probelm är att jag egentligen bara äter en gång mat och då för mycket. Men mitt jobb är sånt att det är det är svårt att komm från och äta mellanmål
    Det är lite mer nu slutar vi ( alla) och går till kafeterian etc.

    Sen har jag gymkort och brukar gå på spinning 2-3 g veckan men just nu har jag flunssa så då blir det mest promenader med mina ulltussar ( Inga vinthundar här direkt, våra promenader räknas nog inte som motion)
    Har haft gymkortet sedan januari så är en glad amatör

    Är det nån som precis börjat träna är?

  • ViktoriaStefan

    Idag är min vägningsdag, resultatet var -0,7kg den här veckan så nu har jag gått ner totalt -10,3kg. Heja mig!

    Det är jättekul att se att mina utökade promenader ger resultat på vågen.

    frkmaria Härligt att du får lite positiva resultat.
    Jag är precis som du, beredd att ge upp när det går uppåt på vågen men det finns inget annat alternativ än att fortsätta kämpa när man vill ha resultat.

  • Trattkantarellen

    Här rullar det på, snart tagit mig igenom en hel vecka på jobbet efter två veckors sjukskrivning. Började även cykla till jobbet igår, 11km enkel sträcka.

    Dock hörde sambon av sig under dagen och frågade om jag skulle med och spela beachvolleyboll, så igår cyklade jag totalt 26km och spelde beachvolley i en timme. Inte mkt kraft i benen idag :p

    Ska väga mig på söndag, blev ett litet uppehåll här under sjukskrivningen med det mesta... Ska på Afterwork imorgon och fest på lördag, så gäller att hålla sig ifrån alla frestelser... 

  • fruLjunggren
    frkmaria skrev 2014-03-13 15:04:29 följande:

    Pia: jag skriver upp i boken på vägdagen, men väger alla dagar och imorse blev jag glatt överraskad, 98.8kg! Så ja, det går åt rätt håll... var bara en liten uppförsbacke i några dagar (och jag är direkt nära att slänga in handduken... suck)

    fruLjunggren, har du precis börjat med att lägga om din kost eller gjort det länge? De första dagarna har jag alltid upplevt är svårast, innan man liksom blir av med det värsta sötsuget. Då kan jag känna mig trött, slut och allt sådant.. men det brukar gå över efter c:a 3 dagar (oj vad jag slutat med godis många gånger inser jag nu... :P). Ju längre tiden går ju mindre sötsug har man! Hade ändå kunnat önska att klara av att i framtiden unna sig någon gång ibland. :)  


    Det är ca 2 veckor nu som jag hållt på. Åt lite mer kolisar igår än vad jag brukar, och då släppte huvudvärken. Antar att det inte är så konstigt när kroppen är van att jag äter som en stor karl hehe. Åt påriktigt mer än min sambo (som är man) förut.
    Mätte mej igår och har tappat 4 cm i midja och bystmått. Så skönt att se att det iaf ger resultat.

    Va duktiga alla är här! Hejja!
    Skönt nu med solen också, då får man lite extra energi. :)    
  • fruLjunggren
    Sally Bowles skrev 2014-03-11 19:14:07 följande:

    Tratrkantarellen; Håller verkligen med. Olika dieter och sätt att äta och träna passar olika personer, gött att du hittat det som funkar för dig :) Idag hade jag ett för långt hopp mellan lunchen och middagen så jag åt nog lite för mkt mat till middag, men det fixar sig med bättre koll imorrn. Jag ska helst äta var tredje timme för att må bra och hade fem timmar emellan idag...inte bra. Hur reagerar ni om det går för många timmar mellan måltiderna? Jag blir en surbulle.


    Min sambo hjälper mej ganska mycket.. väger och lägger upp maten.. för ett tag sen så började jag gråta för att det såg så fjuttigt ut haha. Så ja man kan nog säga att jag blir ganska känslig. ..och fruktansvärt sur när jag är hungrig.
Svar på tråden Viktnedgångspepp!