• Anonym (Illa!)

    "Längtar efter att få bära ringen" - ser hemskt illa ut!

    Jag tittar ofta i bildtrådar där man kan se vilka ringar blivande brudar ska ha. Det är alltid roligt, även om allt "bling" inte är riktigt i min smak (och nej, jag är absolut inte avundsjuk, tycker bara personligen att det inte är så snyggt. Jag föredrar enklare ringar).

    Men det är inte det jag hakat upp mig mest på, utan vad tjejerna skriver i sina kommentarer. De allra flesta skriver hur de "längtar efter att få bära ringen", ytterst få skriver att de längtar efter att få gifta sig med sina (förhoppningsvis) drömmän. Nu hoppas jag ju att det är vad som avses, men jag tycker detta "Längtar efter att få bära ringen"ser så otroligt illa ut, som om det är ringen som är det viktiga och inte äktenskapet. Och rätt ofta verkar ringen vara det viktigaste, det ska vara stora diamanter o s v. Jag hade en stor diamant (en bra bit över 1 carat) när jag gifte mig ("ärvde" min svärmors ring, hade aldrig valt en sådan själv). Inte höll äktenskapet för det! Nu är jag omgift sedan 15 år tillbaka, med enkla anspråkslösa ringar. Och jag är lika lycklig idag som när vi gifte oss. Det hänger ju inte på ringen!

    Finns det någon som tycker som jag? Och ni som skriver så, förstår ni själva hur illa det ser ut?

  • Svar på tråden "Längtar efter att få bära ringen" - ser hemskt illa ut!
  • Anonym (ringen)

    Men du påstår att jag jämfört TS med Gollum? Det är alltså inte överhuvudtaget fallet. Fråga gärna nästa gång hur jag menar så ska jag förklara! :) Jag blir inte så glad när jag blir anklagad för mobbning eftersom jag hatar mobbning. Däremot skämtar jag mer än gärna men få för att lätta upp stämningen. Som sagt, fråga jättegärna innan för nu var ju inte alls meningen att jämföra TS med Gollum. :)

  • Chicita
    Anonym (ringen) skrev 2014-02-26 11:35:57 följande:
    Men du påstår att jag jämfört TS med Gollum? Det är alltså inte överhuvudtaget fallet. Fråga gärna nästa gång hur jag menar så ska jag förklara! :) Jag blir inte så glad när jag blir anklagad för mobbning eftersom jag hatar mobbning. Däremot skämtar jag mer än gärna men få för att lätta upp stämningen. Som sagt, fråga jättegärna innan för nu var ju inte alls meningen att jämföra TS med Gollum. :)
    Ok då får jag be om ursäkt. 
    Det var bara så det såg ut eftersom att det kom in bland de andra "åh nu sätter vi oss och tittar på såpan-inläggen" Flört 

    Att skämta på sin egen bekostnad gör jag också ofta. 
    Här var det nog dålig tajming, hade det inte hamnat bland dom andra inläggen så kunde det ha tolkats annorlunda kanske Glad 
  • Forumvärd
    Alyllyra skrev 2014-02-26 09:42:19 följande:
    ...och den här tråden är ett bra exempel på att vi skulle behöva aktiva moderatorer på BT.
    Hej hej!

    Det går alltid bra att anmäla inlägg om du ser att något spårar ur. Våra moderatorer kommer då att granska ärendet och rensa ur tråden.
    Du anmäler genom att klicka på den runda cirkeln med en vit hand i. Skriv sedan en kort motivering varför du anser att inlägget bryter mot reglerna
    Tråden har nu rensats ur.

    Ha det gott
    Charlotte
  • Forumvärd
    Forumvärd skrev 2014-02-26 11:48:19 följande:
    Hej hej!

    Det går alltid bra att anmäla inlägg om du ser att något spårar ur. Våra moderatorer kommer då att granska ärendet och rensa ur tråden.
    Du anmäler genom att klicka på den runda cirkeln med en vit hand i. Skriv sedan en kort motivering varför du anser att inlägget bryter mot reglerna
    Tråden har nu rensats ur.

    Ha det gott
    Charlotte
    Ojsan, röda cirkeln blev visst runda cirkeln sorry
  • GustavB
    Anonym (ringen) skrev 2014-02-26 11:35:57 följande:
    Men du påstår att jag jämfört TS med Gollum? Det är alltså inte överhuvudtaget fallet. Fråga gärna nästa gång hur jag menar så ska jag förklara! :) Jag blir inte så glad när jag blir anklagad för mobbning eftersom jag hatar mobbning. Däremot skämtar jag mer än gärna men få för att lätta upp stämningen. Som sagt, fråga jättegärna innan för nu var ju inte alls meningen att jämföra TS med Gollum. :)
    Tolkade det inte heller på det sättet, fanns inte på kartan, men det visar bara på hur fel det kan bli när man kommunicerar på forum :) 
  • Kalaspinglan

    Jag har följt tråden från början, och jag tycker (också) att TS har en konstig attityd. Hon läser in väldigt mycket mellan raderna, och "tror" sig veta vad folk egentligen tänker och tycker. Att dessutom skriva saker som "trampade jag på en öm tå, eller" när någon reagerar på vad man skriver tycker jag inte är respektfullt bemötande.

    Att dessutom ha som mantra att hjärnan inte är fullt utvecklad innan 25 tycker jag också är nedlåtande och säger mer om hur TS ser på sin egen ungdomstid och sin omognad då än någon annan. Visst finns det funktioner i hjärnan som inte är fullt utvecklade innan ca 25, men som någon skrev, så är det ju väääldigt mycket annat som spelar in också. Enligt Ericssons utvecklingsteori  utvecklas människan och mognar hela livet, men i varierande utsträckning. Någonstans måste man ju dra gränsen för när det är ok för människor att fatta ansvarsfulla beslut.

    Om man tänker på att man är straffmyndig vid 15, får köra bil vid 18, kan hamna i fängelse vid 18 års ålder, får ingå avtal när man fyllt 18 osv, så har ju lagstiftarna uppenbarligen bedömt att den generella mognaden som krävs är uppfylld när man fyller 18. Då är det ju logiskt att man även får gifta sig, även om det kanske känns tidigt för en del.

    Som någon skrev så är det ju en viss skillnad om man flyttat hemifrån som 16-åring och då börjat betala räkningar och sköta sig själv eller om man flyttar hemifrån när man är 20 och knappt kan använda en dammsugare.

    När jag läst ringtrådarna har jag inte fäst mig vid att folk inte skrivit en lång tirad om hur mycket de älskar sina fästmän/fästmör, jag tar det för givet om man hänger på ett bröllopsforum. Det skulle kännas lite konstigt om man i varje tråd bedyrade sin kärlek till sin man/fru. Framförallt skulle det bli tröttsamt om varje inlägg hade en disclaimer längst ner där det står "jag bedyrar att jag älskar min man/fru och att jag diskuterar [trådens ämne] är ett uttryck för den kärleken"

    Jag tror att TS i sin ålder av 50 år och som omgift vill "varna" yngre brudar från att göra samma misstag som hon gjorde när hon var ung. Men det funkar inte. Alla måste få göra sina egna misstag för att få lära sig. Man uppnår ingenting genom att säga "ja jag gjorde si och så, det ska du inte göra, för jag råkade minsann ut för ..." Folk lyssnar inte på det.
    Jag upplever det som mästrande när någon kommer in och räknar upp legitima skäl för skilsmässa, vilken ålder man ska föda barn, hur många sexpartners man ska ha innan man gifter sig, att man inte får säga att man älskar något materiellt osv osv. Allt detta är högst  individuellt, och det som funkar för en person funkar kanske inte alls för en annan. Att på ett bröllopsforum debattera giltiga skäl för skilsmässa känns absurt, dessutom tycker jag att ingen ska sätta sig till doms över vilka skäl som är acceptabla och vilka som inte är det. De enda personerna som har något att tycka till om i en skilsmässa är paret som skiljer sig.

    Jag förstår vad TS var ute efter, men jag ogillar att folk tolkar in och projicerar sina egna upplevelser på det folk skriver. Läs vad som står och ta ställning till det utan att spekulera kring vad som kan ha rört sig i folks huvuden när de skrev sina inlägg. Att "läsa mellan raderna" är sällan speciellt lyckat, gör man det är det som bäddat för missuppfattningar och gnabb.

    Och ja, jag passerade 20-strecket för bra många år sen, är gift och har världens finaste ringar

  • Alyllyra
    Forumvärd skrev 2014-02-26 11:48:19 följande:
    Hej hej!

    Det går alltid bra att anmäla inlägg om du ser att något spårar ur. Våra moderatorer kommer då att granska ärendet och rensa ur tråden.
    Du anmäler genom att klicka på den runda cirkeln med en vit hand i. Skriv sedan en kort motivering varför du anser att inlägget bryter mot reglerna
    Tråden har nu rensats ur.

    Ha det gott
    Charlotte
    Tack!

    Jag hade tyvärr inte tid att sätta mig och anmäla just den här gången (man måste ju jobba nån gång också, hehe...), men jag ska absolut tänka på det i fortsättningen.
  • kouki
    Kalaspinglan skrev 2014-02-26 12:54:07 följande:
    Klokare ord får man leta efter!:)
  • Chicita
    Kalaspinglan skrev 2014-02-26 12:54:07 följande:
    Jag förstår vad TS var ute efter, men jag ogillar att folk tolkar in och projicerar sina egna upplevelser på det folk skriver. Läs vad som står och ta ställning till det utan att spekulera kring vad som kan ha rört sig i folks huvuden när de skrev sina inlägg. Att "läsa mellan raderna" är sällan speciellt lyckat, gör man det är det som bäddat för missuppfattningar och gnabb.

    Och ja, jag passerade 20-strecket för bra många år sen, är gift och har världens finaste ringar
    Ja det håller jag med om - och det var därför jag ifrågasatte varför ingen verkar ha sett det TS har skrivit.
    Första delen ja... men inte fortsättningen.
    Man har inte läst färdigt inläggen verkar det som.
    För hon har ju flera gånger skrivit tillägget "jag vet att det är individuellt och gäller inte alla". Och någonstans läste jag också att det inte var hennes egen åsikt - utan ett forskningsresultat hon citerade.
    Nu är inte hela inlägget här skrivet specifikt till dig, utan är bara en reflektion på vad du skrev om att läsa mellan raderna...

    TS har inte varit supersnäll i den här tråden. Det säger jag inte.
    Jag har hållit mig härifrån för att jag inte gillar sådana här typer av diskussioner som går ut på "det är som jag säger".
    Men många svar till TS (speciellt dom som varit lite hätskare) verkar basera sig på bara vissa delar av TS inlägg.
    Man har helt enkelt inte läst allt utan bildat sig en uppfattning efter bara en del av det som är skrivet och sedan låtit den åsikten färga allt man därefter läst.
    Eventuellt har man även läst in mer mellan raderna.

    Det är väldigt lätt hänt. Och det har vi nog alla gjort mer än en gång. 
    Man blir arg (eller irriterad, upprörd eller något annat) och ser liksom bara de delar man reagerat på.

    Jag håller inte med TS.
    Jag tycker inte att hon har varit snäll hela tiden.
    Men jag tycker inte heller att hon riktigt förtjänar det bemötande hon har fått av och till.
    Två fel - gör inte ett rätt.
    och en sak har hon rätt i. Det är ett diskussionsforum. Om man inte kan få ställa frågor (även obekväma) så finns det ju inget att diskutera Flört 
  • Marione

    Det är väl klart att man får diskutera känsliga ämnen. Det tror jag att alla är med på, men då får man även lite granna tåla leken man ger sig in i.


     


    Om man är stenhård med sin åsikt på sådant sätt som TS är så får man faktiskt förvänta sig reaktioner på detta också. Att sedan tro att man kan citera forskning och sedan bli fri känns lite fel. Med statistik och forskning kan man bevisa vad som helst. Tar man upp en sak måste man ju själv känna att det är relevant och om hon tycker att 20-åringar är lika mogna och "klara" som en 25-åring, varför ens ta upp det?


     


    Personligen har jag lite svårt för den här heligheten som numera omgärdar äktenskapet. Att man måste ha "rätt" skäl för att gifta sig, rätt skäl för att skilja sig, att ett äktenskap betyder så mkt mer än ett annat förhållande och liknande. Man får inte vara för ung, inte för gammal, helst inte skilja sig - men om man gör det ska man varna alla andra som gör som en själv gjorde.


     


    Själv är jag 32 och gifter mig för andra gången till sommaren (dubbelt fel - skiljd och relativt tidigt äktenskap) men känner inte att jag måste predika för mina yngre systrar om allt de gör fel. 


     


    Min främsta undran är vad hon gör inne på ringtrådarna om hon inte tycker om blinginga smycken. Är det en chans för henne att känna sig moraliskt överlägsen.  

Svar på tråden "Längtar efter att få bära ringen" - ser hemskt illa ut!