• sofiasmamma

    Byter ni namn? Jag bestämde mig igår...

    Jag har jätteångest över det här med namnbyte... jag identifierar mig väldigt mycket med mitt efternamn och vill absolut inte "ge upp" det. Samtidigt vill jag att hela familjen ska ha samma namn så efter ett års allvarligt funderande har jag nu bestämt mig...


     


    jag tar hans efternam


     


    men jag behåller mitt efternamn som ett mellannamn trots att de är så lika att det blir töntigt. Men jag kan inte bara göra mig av med mitt namn, jag är för gammal för det. ;)


     


    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Byter ni namn? Jag bestämde mig igår...
  • LinneaR
    anne på grönkulla skrev 2013-03-08 21:30:06 följande:
    Vill man att det ska gälla från vigseldatumet (eller, ja, såfort vigseln registrerats) skickar man in i förväg, men sen kan man byta senare också, då börjar det gälla när registrerats.
    fayefaye skrev 2013-03-08 20:23:42 följande:
    Nä, har för mig att jag läst att man kan ändra i efterhand också, men det är väl smidigast att skicka in i samband med hindersprövningen om man bestämt sig.
    Tack för svar! Då kan jag pusta ut lite och inte stressa över att bestämma namn..
  • Hoffsennanen Tottoplex

    Jag kommer byta till mammas efternamn nu och efter vigseln kommer vi kunna heta samm dubbel namn. Känns skönt att få in båda släkterna samt heta exakt samma

  • Kroatien2013

    Måste säga att jag blivit lite chockad över att många jag känner reagerar på att jag ska byta till ett utländskt efternamn... Står fast vid att jag vill heta som min man o inte ha dubbelnamn heller, men trodde ingen skulle höja på ögonbrynen för det...

  • DaltonMoore

    Jag har också lite ångest över namnbyte och ännu inte bestämt mig. Mitt efternamn nu är väldigt ovanligt och mina föräldrar tog min mammas namn när dem gifte sig. Men min sambo är från England och har också ett fint namn som han gärna vill behålla. En undran som jag inte hunnit kolla upp än dock, jag vet att man inte får bilda dubbelnamn men min sambo har redan ett dubbelnamn med bindestreck!! Får jag ta det då?

  • Pagnie
    Kroatien2013 skrev 2013-03-12 11:06:29 följande:
    Måste säga att jag blivit lite chockad över att många jag känner reagerar på att jag ska byta till ett utländskt efternamn... Står fast vid att jag vill heta som min man o inte ha dubbelnamn heller, men trodde ingen skulle höja på ögonbrynen för det...
    äh jag håller helt med dig. jag är helsvensk och byter till ett persiskt namn. Ser inget konstigt med det. Så skit i vad alla andra tycker och kör på det du vill. Det kommer säkert bli jättebra.
  • August Moon

    Jag ska byta till min blivandes efternamn. Dels för att jag väl är hjärntvättad av romantiska komedier eller nåt (redan som tonåring brukade jag "smaka på" mitt förnamn ihop med efternamnet på den kille jag för tillfället var kär i, haha), och antagligen hade gjort det oavsett vad han hette. Dels för att jag faktiskt får ett ovanligare och snyggare efternamn (jag har ett jättevanligt svenskt efternamn och han har ett som förvisso är vanligt i det land han härstammar från, men ovanligt i Sverige).

  • Carina10

    Jag ska behålla mitt eget då detta är taget o är registrerat via PRV.
    Min make får behålla sitt om han vill eller får jag godkänna o skriva på att han tar mitt (skiljer vi oss en kan han inte föra detta namn vidare).

  • anne på grönkulla
    Carina10 skrev 2013-03-24 10:56:41 följande:
    Jag ska behålla mitt eget då detta är taget o är registrerat via PRV.
    Min make får behålla sitt om han vill eller får jag godkänna o skriva på att han tar mitt (skiljer vi oss en kan han inte föra detta namn vidare).
    Ingen kan som sagt föra ett namn man fått genom äktenskap vidare till en ny make/maka - se ovan om vilka namn man kan ta gemensamt som gifta. Behåller man själv namnet efter en skilsmässa borde dock barn som föds i senare förhållanden kunna få namnet.
  • Lavelii

    Jag kommer ta min blivandes efternamn, men behålla mitt också. Känner inte att jag vill släppa mitt efternamn. Jag identifierar mig alldeles för mkt med det, och dessutom så är mitt efternamn "känt" i jobbsammanhang, så jag vill kunna fortsätta använda det i jobbet.

  • Carina10
    anne på grönkulla skrev 2013-03-24 11:15:37 följande:
    Ingen kan som sagt föra ett namn man fått genom äktenskap vidare till en ny make/maka - se ovan om vilka namn man kan ta gemensamt som gifta. Behåller man själv namnet efter en skilsmässa borde dock barn som föds i senare förhållanden kunna få namnet.
    Är osäker på det med barn men nammnet är spärrat och jag fick skriva på att han fick ta det.
    Borde kanske ta ett kik på det där pappret :)
Svar på tråden Byter ni namn? Jag bestämde mig igår...