• sofiasmamma

    Byter ni namn? Jag bestämde mig igår...

    Jag har jätteångest över det här med namnbyte... jag identifierar mig väldigt mycket med mitt efternamn och vill absolut inte "ge upp" det. Samtidigt vill jag att hela familjen ska ha samma namn så efter ett års allvarligt funderande har jag nu bestämt mig...


     


    jag tar hans efternam


     


    men jag behåller mitt efternamn som ett mellannamn trots att de är så lika att det blir töntigt. Men jag kan inte bara göra mig av med mitt namn, jag är för gammal för det. ;)


     


    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Byter ni namn? Jag bestämde mig igår...
  • darkHorse
    CharliesChoice skrev 2013-05-06 14:23:06 följande:
    Jag kommer att byta till sambons namn. Min pojke sedan tidigare förhllande heter som sin pappa och kommer att fortsätta göra det. Vi går från tre namn på brevlådan till två, en stor förbättring tycker jag.

    Helst hade jag velat att sonen hette som jag, men ser inte riktigt framför mig att hans pappa skulle vilja att hans son hette lika som exxets nya man.

    ...Eller när jag tänker efter så har sonen faktiskt det finaste efternamnet. Men jag tror inte min blivande man vill ha mitt ex efternamn, hahaha!
    Förutom det så får man inte föra vidare ett efternamn som man har gift till sig
  • Plättis

    Jag har ett släktnamn som bara strax över 500 personer har i Sverige, i stort sett alla bor i samma landsände som mig också. Ett av vanligaste namnen i min hemort - bara på grund av min släkt (vi är produktiva på barnfronten tydligen). Jag har alltid identifierat mig med mitt efternamn och känt att det är så stor del av mig att jag aldrig någonsin skulle kunna byta bort det. Men på senare år har det försvunnit. 

    Min sambo har också ett släktnamn, men det är betydligt vanligare, 2 700 personer heter samma som honom. Jag kommer ta hans efternamn efter bröllopet, lite för att få en ny början. Mitt ovanliga namn (både för- och efternamn) delar jag med tre andra i Sverige, och en bor i samma stad som mig. Det innebär massa konstiga telefonsamtal och förvecklingar då hon har eget företag, så jag kommer istället bli en av fem med mitt nya namn Och ingen av dem bor i samma stad som mig!

  • förvirrad25

    Preis mitt problem!
    Både jag och min man har barn sedan innan, och har du dubbelefternamn, hans dotter hans efternamn och hennes mammas efternamn, mina döttrar mitt efternamn och deras pappas efternamn.

    Så vad gör vi nu när vi gifter oss? Jag vill inte ha dubbelnamn heller! 4 månaders betänketid kvar och jag får smått panik! Förvånad

  • CoG

    Jag har en dotter sedan tidigare och har gift mig tidigare.
    Min dotter har sin biologiska pappas namn och jag har samma, eftersom att jag och min dotter är samma familj bytte jag inte tillbaka då vi skilde oss.

    Jag kommer att byta till min blivandes efternamn och blir då en av 2 i sverige med samma namnkombination.
    Sedan vill jag att även dottern ska kunna ta samma efternamn då jag bytt och ta sitt tidigare efternamn till mellannamn, men jag är inte säker på att det är möjligt.
    Det är hennes egen önskan att heta sin biologiska pappas efternamn och sedan det nya.

    Hennes biologiska pappa har inte träffat henne mer än 2 ggr sen 2011 och det var över ett år sedan dom sågs sist och jag har ensam vårdnad.
    Men jag vet ändå inte om det går att göra så som hon önskar.

    Hon säger pappa till min blivande.
    (För henne har han varit den närvarande pappan i lika många år som hennes biologiska pappa bodde under samma tak som henne, men han var aldrig närvarande...)
    Vi vill heta samma sak i hela familjen, hon ska inte behöva vara utanför.
    Hon har en lillebror nu som också har sin pappas efternamn.

  • CoG

    ...som också har sin bomuspappas efternamn borde jag skrivit.
    För han är ju inte hennes biologiska pappa även om vi ser oss som en kärnfamilj då hennes biologiska pappa inte är närvarande på ngt sätt.

  • amerika
    confuzed86 skrev 2013-05-06 12:48:22 följande:
    Amerika: det blir säkert bra ska du se :) min mamma valde att behålla sitt efternamn när Min mormor och morfar gifte sig, är dina barn tillräckligt stora så kan de ju också välja vad de känner för :)
    Kalaspinglan skrev 2013-05-06 13:21:23 följande:
    Men kan inte din sambo byta namn då? Om det är så viktigt för honom att heta samma sak?
    Nej, jag har ju gift till mig mitt nuvarande efternamn så det får han inte ta. Och det vill han dessutom inte heller, han vill inte förknippas med mitt ex! (fånigt kanske, men så är det)

    Jag har funderat jättemycket på det här men känner att det blir bra. Jag tror det är jag som har lagt all betydelse i att heta samma som mina barn mer än vad de har. De vet var de har mig och att vi alltid hör ihop och de tycker väldigt mycket om min sambo så de har inga invändningar mot att han och jag heter samma namn! 
  • annapia
    amerika skrev 2013-05-07 19:04:28 följande:
    Kalaspinglan skrev 2013-05-06 13:21:23 följande:
    Men kan inte din sambo byta namn då? Om det är så viktigt för honom att heta samma sak?
    Nej, jag har ju gift till mig mitt nuvarande efternamn så det får han inte ta. Och det vill han dessutom inte heller, han vill inte förknippas med mitt ex! (fånigt kanske, men så är det)

    Jag har funderat jättemycket på det här men känner att det blir bra. Jag tror det är jag som har lagt all betydelse i att heta samma som mina barn mer än vad de har. De vet var de har mig och att vi alltid hör ihop och de tycker väldigt mycket om min sambo så de har inga invändningar mot att han och jag heter samma namn!
    Jag tror också att du blir jättenöjd med ditt beslut. Det nog så att vi är bundna till barnen på ett annat sätt än vad de är bundna till oss. Kloka söner du har. Det är nog helt rätt att byta namn och inte ta med sig sitt ex namn in i ett nytt äktenskap. Ny kärlek, nya möjligheter och ett nytt underbart liv....Vid närmare eftertanke så tycker jag faktiskt inte att du ska ha kvar ditt ex namn som mellannamn det blir som att rada upp sina män på något sätt om du förstår vad jag menar. (Tänker på bl.a. Laila Bagge Wahlgren)Skrattande.
  • darkHorse
    annapia skrev 2013-05-07 19:25:30 följande:
    Jag tror också att du blir jättenöjd med ditt beslut. Det nog så att vi är bundna till barnen på ett annat sätt än vad de är bundna till oss. Kloka söner du har. Det är nog helt rätt att byta namn och inte ta med sig sitt ex namn in i ett nytt äktenskap. Ny kärlek, nya möjligheter och ett nytt underbart liv....Vid närmare eftertanke så tycker jag faktiskt inte att du ska ha kvar ditt ex namn som mellannamn det blir som att rada upp sina män på något sätt om du förstår vad jag menar. (Tänker på bl.a. Laila Bagge Wahlgren)Skrattande.
    Fast om barnen behåller pappans efternamn är att behålla exets efternamn en del i att ha samma namn som barnen (antagligen därför folk behållet ett ex efternamn). Om hon inte behåller det som mellannamn kan ju hon och barnen inte ha samma namn längre.
  • amerika
    annapia skrev 2013-05-07 19:25:30 följande:
    vid närmare eftertanke så tycker jag faktiskt inte att du ska ha kvar ditt ex namn som mellannamn det blir som att rada upp sina män på något sätt om du förstår vad jag menar. (Tänker på bl.a. Laila Bagge Wahlgren)Skrattande.
    hehe.... kunde ju bli ritkigt underhållande efter make nr 7! Tungan ute
  • CoG

    Igår hjälpa min blivande mig med min nya telefon (jag har haft en dumphone fram tills nu!).
    Han registrerade en ny mail och fixade lite appar.
    Och han registrerade inte med mitt nuvarnade efternamn, utan med det jag kommer att få i juli.
    Tänk så märkvärdigt det kändes!
    Men det både ser fint ut och låter väldigt i kombination med mitt förnamn tycker jag :)

  • Viola

    Jag kommer ta min blivande mans efternamn, det var inte så pass självklart för mig i början, mycket pga att vi inte har några söner i släkten som kan "föra vidare" efternamnet. Dessutom så är mitt efternamn väldigt unikt och ganska välkänt i vetenskapliga sammanhang, tack vare min far, så det är med stolthet som jag bär namnet.

    Men sen insåg jag snabbt att jag VILL ta min blivande mans efternamn och det är väldigt viktigt för honom att jag gör det. Så, så får det bli. 

Svar på tråden Byter ni namn? Jag bestämde mig igår...