• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

    De spelade alldeles fantastisk fotboll!Skrattande Att de trots det förlorade själva matchen med 0-5 spelar ingen roll-det var otroligt roligt att se dem arbeta tillsammans på det sättet. Fortsätter de så, kan de slå vilket lag som helst, hoppas jag att de ska tro och fatta.


    Hvidbrud skrev 2013-09-08 19:55:23 följande:
    Hur gck det då, blommis?
    Idag måste jag verkligen se till att vara ute! DEt ska bli en hel massa regnande resten av veckan vad det verkar-så nu är det sista chansen på blåbären.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Vad lätt det är att allt blir en tävling förresten!


    Vi satt (fotbollsföräldrarna på läktar´n) och pratade om det galna med hur sjuuuukt mycket blåbär det är i år och hur stora de är bla bla. "Ja herregud, jag plockade 7 liter på 2 timmar" (eller vad det nu var hon sa)

    Gensat inser jag hur sakta jag plockar mina bär och tycker på en liten fläck av mitt sårbara hjärta inte att jag är lika "redig" som de där andra, rejäla, kvicka och snabba mammorna...

    ...fast jag VISST tycker att jag plockat många bär och dessutom väl inte behöver bry mig om hur snabbt alla andra rafsar ihop det de ska ha i sina frysar? Jag plockar ju dessutom medvetet lugnt för att också njuta solen som silar sitt ljus genom trädkronorna så vackert, titta på de roliga krypen och gnola en liten trudelutt OCH försöka tänka på hur jag arbetar, så jag inte skaffar mig mer värk än nödvändigt, jo, för det känns faktiskt i trasiga kroppar att göra även sådant som plocka bär.

    Varför är det alltid bättre ju mer desto snabbare? Vad är det för fel på oss?
    Nu ska jag dricka kaffe hos hönorna!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

    Gott att höra från dig Blomman! och så himla skönt att FK inte knäppar sig... Jag har också förundrats över att det mesta blir en tävling; bärplockning, hur många träningspass man gjort, hur många fönster man putsat, hur fort man fick plockat fram julen och hur himla snabbta man fick städat bort den, osv osv osv.'****Nu har jag iaf varit på träff två med körgänget. Åh, tack gode Gud för att just jag får chansen att vara med på denna resa, för det är helt galet roligt. Förutom gospel (som gör att man ler från örsnibb till örsnibb och omöjligt kan stå stilla) så har vi idag sjungit en Eagelslåt och en Toto (1). Tänk vilken lyx att ha ett helt kompband i ryggen dessutom. Fy fabian vilket privilegium. Och körledaren grät nästan idag av lycka!Helt plötsligt har måndagkvällarna blivit veckans bästa kväll        

  • Hvidbrud

    Så underbart det låter med kören flamman! Så blad för din skull! Det känns som om du verkligen har kommit loss, om du förstår vad jag menar det gör mig glad!

    Blommis: heja blompojken! De har ju verkligen förbättrat sitt spel om de har mer än halverat sin förlust från förra gången! Heja!
    Ja du, det där konkursens tänkandet... Är det något medfött, eller något vi får med bröstmjölken, eller är det något senare betingat? Är det fött ur osäkerhet eller i en strävan efter att förbättra sig själv eller att få sätta högre mål? Jag tycker ju mitt i kråksången att först och främst ska man kämpa med sig själv. Att sträva efter nå de bästa resultatet efter sina egna förutsättningar och det kanske inte alltid är så lätt att göra om man är upptagen med att se om grannens gräs är grönare istället för att använda energin på att sköta om sin egen gräsmatta. Tänker jag.

  • Klockarbol

    En mycket klok kvinna som dessutom var långt före sin tid (Mary Kay Ash) sa en gång:
    "Du bara kan jämföra din insida med en människas utsida och därför är det ingen mening med att tävla med någon annan än sig själv"
    Kloka ord tycker jag och en nyttig påminnelse att man faktiskt bara ser utsidan på sina medmänniskor.

    Jag har inte plockat några blåbär alls i år, när jag hade tid så var det på tok för varmt och alla bären var pyttesmå av vattenbrist.
    Förr (innan ledvärken) när jag plockade blåbär (alltid för hand - bärplockare vill jag ha när det är lingondags) så plockade jag också snabbt och jättemycket. Har alltid plockat med båda händerna och allt mindre 35 liter i frysen när säsongen var över var ett stort misslyckande.
    Nä, inte riktigt så illa men 35 liter var målet - hur ska man annars klara sig om det blir oår, som min bästis säger Skrattande
    Nyss nämnda bästis plockade förövrigt alltid både fortare och mer än mig fast i min värld så var ju det väldigt praktiskt eftersom hon då hjälpte till att fylla upp mina byttor!

    Nu har jag nog bara 8-10 liter i frysen som bästisen har plockat åt mig - men jag har löjliga mängder fläderblom i frysen så jag kan nog klara ett oår iaf Flört

  • Klockarbol

    När jag kom hem från jobbet i dag så hade jag nästan 39 graders feber. Ont i halsen har jag också.  Yngsta var sjuk förra veckan så hela 2 dar hann jag jobba.
    Ruskigt synd om mig tycker jag Rynkar på näsan

    Fast vet ni?
    Min ytterdörr, den där jag har grejat med av och till hela sommaren? Den där dörren som fick rutorna sönderslagna för en fruktansvärd massa år sedan och där ärkeexet skulle fixa till det efter sig fast "sen" och istället tejpade upp en kartongbit med packtel "tillfälligt"?

    Den ytterdörren har minsann glasrutor igen nu!
    Jag är tokstolt över mig - med lite hålla i hjälp av Yngsta så har jag satt bägge rutorna själv!
    Jag har aldrig satt så stora glas (eller så tunga) förut och heller aldrig satt glas i fönster eller dörr på plats (som inte har legat ner på bockar) men eftersom dörrn inte går att häkta av utan att riva halva farstun så har jag nu gjort både och!!!
    Och snyggt blev det också!
    Jag känner ju ingen längtan efter att behöva göra det nån mer gång men rackarns så skönt det känns att ha gjort det!

    Min ytterdörr är nu komplett med ny låskista, nytt trycke, slipad och målad invändigt och utvändigt och nu slutligen glasrutorna!
    Det enda som återstår är en sån där vajer ovanför ffönsterutan så vi kan sätta upp en liten piffig gardin på dörren Solig

    Nu ska jag peta i mig mer alvedon och gå i säng!

    Kram på er!

  • Hvidbrud

    Bra jobbat klockis! Så stolt jag blir över dig! Gud så skönt att få det gjort och att du får en härlig succé känsla med dig varje gång du använder dörren!
    Krya på dig! Halsont och kli i näsan här också, men jag måste gå i skolan!

    Har vi en powerpoint haj här inne som jag kan fråga lite frågor?

  • Norrskensflamman

    Jätteduktig är du Klockis!!! Fasiken så bra gjort Du kan vara stolt varje gång du kollar på den där dörren, och knycka på nacken och sände ärekeaset en.... jag vet inte vad... Fis kanske?

    Ja, det glömde jag ju; Blomman, så bra jobbat av Blompojken och laget. Vilken seger om än det inte blev seger.
    T mötte också ett sånt där lag för två helger sedan. De brukar få stryk med typ 0-12 varje gång och nu blev det 1-2!!! Och oavgjort hängde i luften hela tiden. Vilken SEGER! Om än inte seger i protokollet, men i självförtroendet

    Jag hade en gråtattack igår kväll. Sörjde min mor. Har liksom inte haft tid att göra det ordentligt. Så det bubblar upp så där ibland. 

    Dagen idag började jag hos massören och fick löst upp knutar och även två låsningar fixade hon med en liten kotpistol. Underbart!  I övrigt tyckte hon att jag hade en mycket stark kropp som klarat det här årets stresspåslag med allt som hänt (sambons hjärtinfarkt, stressen på jobbet, mammas sjukdom och bortgång, pappa, mm) mycket bra. Hon har ju följt mig under många år, så hon har sett hur min kropp slagits ut förut av stress... Känns jätteskönt höra att den livsstil jag har idag stärker min kropp och inte stjälper i alla fall!

     

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård