• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Bllomman, hur går det??????????? Med kycklingen alltså? Vet att det inte aär alldeles lätt det där. De behöver oftast värmelampa, men om mamma höna är duktig kanske det går utan?

• Norrskensflamman

Jag har varit med Knoll och Tott ikväll och provat två omgångar kläder. Det har blivit ombedda att vara med på visning av Kupans (Röda Korsets Sedond hand-affär) klädvisning imorgon och visa lite barnkläder. Det pågår något som heter "Norrbottens Hållbarhetsvecka" och detta är bara ett av flera trevliga event denna vecka.I slutet av visningen är T ombedd att sjunga en sång... Hon har valt något som hon inte sjunigt förut, trots jättekort tid att hinna repa in något. Men, men det är detta hon vill sjunga... En up-tempo låt där hon måste röra lite mer på sig. Blir spännande och intressant hela tillställningen! I övrigt så beter jag och m oss som nyblivna föräldrar; ägnar oss åt vår lilla bebis varje kväll, stirrar och ler fånigt och vad än han tar sig för, gullar, gosar, aktiverar, matar (mest jag då, alldeles för mycket förmodligen), bevakar, beskyddar, stöttar och gläds åt varje framsteg. Konstaterar stolt att just vår "Gosse" har ett underbart temperament och fantastisk päls...      Ja huvvaligen så fåniga vi blivit, alllt detta för en liten hamster skull    

• passionsblomman

Hallå! Vad gör ni?
    Jag sitter i hönshuset och pratar med de två nya bekantskaperna som numera bor där. en gul och en brun liten person med dunig, rund kropp och väldigt höga pip för att vara så små!
    Jag ska visa er bilder sen, när jag orkat flytta över dem från kameran.

När jag inte sitter där, försöker jag ta tillvara naturens skafferis gåvor, och har plockat nypon, nässlor och trattkantareller. Jag ska koka päron imorgon tänkte jag, och igår kokade jag nyponpuré till senare soppor, nässelsoppa och nässelpesto. Idag förväller jag svamp och har ätit hemlagad nyponsoppa med lättvispad grädde och madelbiskvier. Det var gott!

Jag har också plockat nässelkärvar och hängt upp på tork till vintergrönfoder till hönsen, liksom rostat reset med kärnor och skal från nyponen till dem. Man behöver som sagt inte slänga så mycket när man har höns och även restprodukterna blir plötsligt godis.

Under våra enorma gråpäronträd rasar det ner fullständigt osannolika mängder frukt som måste plockas upp och tippas bort. Jag plockade tio hinkar igår, och resten av familjen lassade i skottkärran.

Men, ont i ryggen, axlarna och knäna gör det. Ingen del av kroppen verkar gilla mina aktiviteter. Men själen tycker det är bra, så jag struntar i kroppen då...
    ..åtminstone lite grann.

Min Pulled pork jag gjorde till i onssdags blev hur god som helst-den tog slut idag! Jag som trodde jag skulle få ta en massa och göra typ chili con carne av-det blev inget kvar till det! Att äta det med mos på söt-och vanlig potatis blev mycket mastigt med gott. I fredags åt vi det till fredagsmys i tortillabröd (pitabröd är nog lättare, men fanns inte på vår affär), och idag åt tre hungriga pojkar och far i huset upp resten.  Den kan vi uppenbart återupprepa.

Vad ska ni laga i veckan? Kalops ska jag göra, och någon fisk med pepparrotssås, för jag råkade köpa pepparrot istället för palsternacka häromdagen. Sedan börjar säsongen för storkok av risgrynsgröt nu. Det är så gött mellanmål innan träning för Blompojken. Och på själva kokdagen får det bli middag ihop med gott bröd.
    Jag har sås till färska pastakuddar med spenat och riccottaost-det är ju väldigt lättsamt. Och vegetariskt-check! Sambon får laga något-då blir det stekt fläsk med löksås, fläsk har vi i kylen och potatis och lök med. Bra. I frysen ligger det en köttbit som det står "ytterlår av älg" på. Undrar om jag kan göra något med den och svamp framåt helgen? Jag tycker köttbitar är lite läskigt-tänk om man förstör dem, när det är så fin mat!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Daa

Hej!
    Jag är på jobbet. Nu är det min förskolevecka, så det betyder att jag snart ska iväg och hämta barnen på förskolan. Ser extra mycket fram emot det, eftersom vi setts så lite i helgen. Mina föräldrar har haft dem hemma hos sig, så maken och jag har varit på tu man hand. Lördag morgon for vi till Umeå för att drälla där och bo på hotell. Trevlig helg. Skönt och konstigt att vara utan barn.
    Dina middagsplaner låter goda, Blommis. Vi är i otakt med vårt matschema eftersom vi var borta i helgen, så det blir nog ikväll jag sätter mig ner och skriver inköpslistan.

• Daa

Nu har jag lagt in en bild i galleriet: den jag lade ut i FB-gruppen. Tänkte att ni som inte är på FB ska få se den också.

• passionsblomman

Heeeej Daa! *jublar lite över att Någon fanns där*
    Vad härligt med en egen helg! fast konstigt-I know-man kan nästan få sådana där små ögonblick av "heeee(inandningsljud), vi har tappat bort dem/glömt dem" Så får jag även med hunden, för han är ju i hasorna på en jämt och man ska akta honom för bildörren osv. När han då inte är med, undrar man ju vad som fattas.

Nu ska jag ut och servera kycklingarna en blandning av ströbröd, smulad limpa, havregryn och undulatfrön och vid sidan av det avrunnen keso och lite finklippt gräs. Allt upplagt hur prydligt som helst. Det roliga är, att när det kommer ut till redet, kommer Cornelia (mammahönan) att med frenesi skvätta ut allt med bestämda knyckar och kräva att ungarna kommer ut från värmen och äter. Så, någon vits med fina upplägg finns inte. Höns är tevliga på många sätt-men vidare prydliga kan man inte påstå att de är.

• passionsblomman

Min blåbärsgröt är också slut. Nu ska jag välja mellan långpromenad och mera svampplockning och skala och koka päron. *kikar ut* Mhm...strålande sol och klarblå himmel. Jag tror jag väljer att gå ut. Fast jag är inte så sugen på att gå egentligen. Förkylningsblåsan i tandköttet och den kraxiga kråkhalsen skvallrar om att jag kanske har ont i kroppen av någon mer orsak än den vanliga gamla värken. Jag tänker väl inte bli förkyld? -Nä det tänker jag inte!
    *massa kramar också!*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård