• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Har någon av er provat såna där veckokassar med mat, typ Linas matkasse eller Coops? Vi har inte Linas här i obygden, men däremot Coops finns. Är lite sugen att testa, men måste kolla upp priser och så vill jag veta om det är stora eller små portioner och lite sånt...

Fast egentligen så vore det bästa om jag kunde ta mig i kragen och planera veckans middagar i förväg istället och handla utifrån det. Men jag är ta mig tusan urusel på det... 

• Daa
    Hvidbrud skrev 2013-09-06 12:16:29 följande:
    ! gick in i v. 19 idag! TVUL nästa vecka! Det kittlas och fladdrar där inne!

Åååh! Hjärta kittlet och fladdret!
  • Daa

Klockis: härligt jobbat med dörren! Är jag fånig som känner mig stolt över dig? I vilket fall som helst, så glädjs jag med dig över att det är klart och att du grejade det. 

• Daa

Blommis: skönt att höra av dig! Vilken lättnad med sjukskrivningen, men jag förstår att alla de där mötena tar rejält med kraft och energi.

Och det där med ständig tävlan och ett aldrig upphörande jämförande (hmm, det där rimmet skulle platsa bra i en hiphoplåt "aldrig upphörande jämförande, så störande, jag kommer körande kunde vara mer förförande...öhum vederbörande"... Eller kanske inte ): men JA. Men varför? 

passionsblomman skrev 2013-09-09 09:39:25 följande:

Gensat inser jag hur sakta jag plockar mina bär och tycker på en liten fläck av mitt sårbara hjärta inte att jag är lika "redig" som de där andra, rejäla, kvicka och snabba mammorna...

Så stor del av min tid och energi går åt till att inte känna mig lika "redig" och duktig som de andra, de Riktiga Kvinnorna. Men ändå, så mycket mindre tid och energi som går åt nu än förr, när jag trodde på allvar att det fanns en mall för en Riktig Kvinna samtidigt som jag visste att jag inte passade in alls i den mallen. Jag faller ofta i den tankefällan, men det är stor skillnad nu när jag förstått att det inte är just något annat än en fälla, som har ganska lite med sanningen att göra. 
  • Daa
    Norrskensflamman skrev 2013-09-11 10:40:41 följande:
    Jag hade en gråtattack igår kväll. Sörjde min mor. Har liksom inte haft tid att göra det ordentligt. Så det bubblar upp så där ibland.  

*Kramar om* 
  • Daa
    Norrskensflamman skrev 2013-09-11 15:54:26 följande:
    Torven the Hamster is ready for take off!! På lördag blir vi med hamster  Hjärta
    Kul! Nu har jag kollat i galleriet. Nog är Torven ganska så söt.

Vi har inte testat matkasse och vi har väl inte heller pratat om att göra det. Än så länge fungerar det ganska bra med vår receptlista där vi plockar ifrån. Den skulle behöva utökas, särskilt med vegetariska rätter och fiskrätter, för nu är vår regel (min egentligen) att ha minst en köttfri middag i veckan och minst en fiskrätt. Skulle vilja ha mer av det, men då måste vi hitta många fler rätter som är tillräckligt smidiga att laga och som vi gillar något sånär allihop.  
  • Daa

Jag borde gå till sängs nu, för imorgon ska jag iväg på ett tjänsteärende, eller vad jag ska kalla det. 254 km enkel väg. Den ena sidan med vägbeskrivning säger att det tar "ca 3 tim 17 min" att köra och den andra säger "ungefärlig restid 2 h 38 min". Vilken som är rätt har ganska stor betydelse för när jag bör åka imorgon bitti... 
    Jag tror att jag går på den längre angivelsen, för om jag kommer för tidigt fram kan jag drälla med kolleger jag inte träffar så ofta. Blir jag sen kommer jag att vara stressad och det är det sista jag vill vara. Det är nog spännande som det är i alla fall.  

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård