• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Tack Millan! Det där med 85 % fattar jag inte.  

Om lånet på huset är över taxeringsvärdet (vilket är vanligt här uppe i norr), och den andre träder in och tar över halva lånet, då räknas det inte som gåva, är det korrekt uppfattat?

• Klockarbol

Jag undrar varför marsvinen alltid drabbas av svår svält och höet är slut härnere så jag måste gå upp på vinden och hämta en ny kasse när filmen är som mest spännande?

• Millan

De stämmer: om lånen är över taxeringsvärdet går det inte att göra de som en gåva utan de blir då ett köp. Lycka till!

• Norrskensflamman
    Millan skrev 2013-09-06 08:33:17 följande:
    De stämmer: om lånen är över taxeringsvärdet går det inte att göra de som en gåva utan de blir då ett köp. Lycka till!

Tack Millan, snällt att du förklarade för mig.
    Jag har nu varit i kontakt med en som arbetar med sådant här på daglig basis.
    Fick rådet att gifta oss och skriva inbördes testamente. Tjo...
    Så jag får väl vänta på ett frieri då...

• Klockarbol
    Norrskensflamman skrev 2013-09-06 09:53:33 följande:
    Så jag får väl vänta på ett frieri då...
    E jag bjuden!? Skrattande  Ja, inte till frieriet då...

På ett mer seriöst plan så är det onekligen en hel del du/ni har att tänka på Obestämd

Blomman - Var är du? Hur mår du?
  • Klockarbol

Årsdagen passerade utan speciellt mycket känslomässigt haveri vilket gör mig lite glad. Fokus låg istället på febrig och snytande dotter med film och soffmys på behörigt avstånd (läs i var sitt soffhörn).

Just nu ser jag mest fram emot den 22 september då jag ska ringa runt till fodringsägarna och kolla läget på skuldsidan för då har det gått 2 år sedan första "post exet"-sammanställningen av inkasso- och kronofogdeskulderna jag blev sittande med.
    Eller ja, jag får väl ringa den 23 eftersom 22 är en söndag men nära nog iaf.

Jag har ju stämt av en gång i kvartalet så nån supersurprise blir det väl inte men jösses så skönt att lägga till en milstolpessida i mitt ecxeldokument Glad

Ärkeexet har åter igen bränt iväg till Ukraina.
    Den stora skillnaden den här gången är att han talade om att han skulle åka för ungarna och för mig. Nåja, han ringde ungarna (fö första gången han ringt Åldsta sedan hon fyllde år - i januari...) och jag fick ett mail ett par dar senare.
    Kan inte låta bli att fundera över VARFÖR han helt plötsligt i piper iväg i smyg? Inte ens när vi hade tid hos juristen för skilsmässa så nedlät han sig ju till att tala om att han åkte till Ukraina istället...

• Daa
    Norrskensflamman skrev 2013-09-06 11:09:21 följande:
    Blomman hälsar. Hon mår bra och kikar in här idag/ikväll. Skönt!

Skönt. Jag undrade också.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård