• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Aaaaaa!Skrikandes

Nu har jag först tillbringat en dag utan internet för att jag glömde ihåg att det skulle göras något med uppkopplingen igår, vilket krävde ominstallation. Sedan har jag nu idag tillbringat tiden med att försöka om-konfigurera mitt mmodem så att jag kan komma uuuuut och vara med er! (och ev göra somliga ärenden man ju gör via nätet numera).

Jag blir så hiskeligt otålig och arg av att hålla på med sådant där-som jag inte kan. Och nu gick all tid åt, så när jag nu äntligen klarade det (yey!) så hinner jag ju inte vara här och ens läsa ikapp-jag ska ju till psykologen och först måste hundskrället få kissa-adjö!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

September-ÅH vad skönt och häligt roligt att ni äntligen kan få börja glädja er lite mer "normalt"!!! Och vad spännande det är att ni nu är två som följs åt tidsmässigt även denna tråd-bebisvända. Hvidis och September.

Flamman, så mycket tankar och känslor! Jag förstår att skräcken måste krama hjärtat de gånger din egen dödlighets konsekvenser för barnen gör sig påmind. Det är hemskt nog att tänka på ändå-det blir inte roligare för att det i sådana fall finns en idiot i andra änden DNA-kedjan som har rätt till ens dyrbaraste.
    Skönt att du får gråta ut lite över mamma och allt det du gått igenom i vår iallafall. Det behöver du!
    Torven är söt tycker Blompojken-tur han ska bo hos er dock, våra katter hade sett honom som ett lagom mellanmål.

Hejja Klockis och dörrprojektet!
    Jag blir också stolt, å dina vägnar!

Förbaskelse-nu måste jag åka igen, handbollsträning och dans rakt på varandra. Sedan ska vi gratulera min ambo som fyller år idag. Han ska få ugnsstekta revbensspjäll m potatis och en god sallad, kall öl och sedan lite fika. Hej svejs!

• Norrskensflamman

Nu är Torvens lya något så när inflyttningsklar. Ska fixa matskålar imorgon innan vi hämtar honom. Vi kommer säkert fylla på med fler leksaker och byta ut och ändra. Tjejerna är ju kreativa och påhittiga och kommer förmodligen tillverka en hel del leksaker till Torven själva. Men vi börjar så här...   

• Kjell Präst

Idag ska vi gå och se Galenskaparna och After Shave! Senast vi var på teater måste ha varit sisådär sex-sju år sedan...

• Kjell Präst

Jag fortsätter väl tala ut i rymden: Idag blir det kul på jobbet! Jag får både predika, sjunga, spela gitarr, spela ukulele och höra bra musik! Vilket jobb jag har!

• Norrskensflamman

Kjell, hur var Galenskaparna och After Shave?! Hoppas ni fick många hjärtliga skratt   Och härligt att du trivs på jobbet. Jag har haft spränghuvudvärk idag och inte fått mycket gjort. Men jag har varit och röstat iaf.

• Kjell Präst

GAS levererade, som man säger. Alldeles fantastiska, och vilken kärlek de fick från publiken- flera minuters stående ovationer!

• Norrskensflamman
    Kjell Präst skrev 2013-09-16 04:42:29 följande:
    GAS levererade, som man säger. Alldeles fantastiska, och vilken kärlek de fick från publiken- flera minuters stående ovationer!
    Wow! Härligt    

Godmorgon alla!
    Idag är det måndag och jag har ingen huvudvärk och så ska jag och sjuuuuuunga gospel ikväll

Torven har gjort sig relativt hemmastadd. Han äter, dricker, bajsar, gräver, klättrar, trillar, och hamstrar mat i diverse gömmor. Han är ännu inte handtam, det kräver mer tid och tålamod, men han vågar sig fram och nosa på handen och jag har fått stryka på honom %#9829

Flickorna har svårt för att hålla sig från att "jaga" honom med handen, i lusten att få klappa honom. Så man får vara med dom och visa dom hur dom ska göra. De älskar sin Torven! 
  • passionsblomman

Flamman-oj, Torven har ju värsta lyxlyan! Har han hållit er vakna om natten än? De brukar ju kunna rocka loss rätt bra i sena timman, när bara hamstrar, tomten och en och annan småbarnsmamma är vaken.

Apropå det, så var jag mycket ofrivivilligt vaken större delen av den här natten. En stor del av den tiden tillbringades på toa. Jag hade SÅ ont i magen och en stund tänkte jag att jag kommer att svimma innan jag hinner ropa på hjälp. Kallsvetten rann och jag visste inte om jag skulle spy eller svimma, förutom att jag ju redan satt på toa. Där var jag tvungen att luta mig mot väggen för att stanna kvar dessutom. Hemskt!

Så, idag är jag trött och ämlig. Inte alls i form för att göra något av ens en liten del av alla de päron vi plockade av träden i helgen. Jag tänkte mig marmelad, kompott och ingefärspäron. Igår gjorde jag en tarte tatin efter recept fått på BT. Jag blev mycket besviken och tänker hitta på någon slags paj mer efter eget huvud nästa gång. Eller bara helt sonika göra ingefärspäron rakt av-som jag vet att jag gillar.
    Men inte idag. Idag får jag försöka hålla emot lusten att gå och lägga mig och sova, för annars somnar jag ju inte inatt igen.

Annars har jag i helgen uträttat lite av stordåd för att var jag. Med storhandling och matlagning som innebär att merparten av tänkandet och en stor del av jobbet för den här veckans middagar redan är gjort. Jag älskar när jag någon enda gång ligger lite före! En lasange i frysen, en att äta i veckan och två middagsransoner köttfärssås också i frysen. Hurra!
    Och så var det bra pris på hel karré, så imorgon ska jag göra Pulled Pork för första gången. Jag tänkte att man kanske kan äta det med potatismos eller rotmos, och även med tortillabröd som bra mellanmål för tränande son? Och eftersom det kommer att bli en del över (för biten är så stor) kan man säkert ta det köttet och koka det vidare till en chili con carne.
    Jag har förutom de päron jag försökt rädda från fåglar och fall, plockat hink efter hink med fallfrukt, klippt gräset (för det ska ju vara sådant oväder i dagarna att det väl inte kommer att gå att klippa fler gånger i höst), varvat komposten med frukt, gräsklipp och hönsskit och en och annan gren och kvist.

Lyckades få med mig sambon ut i hönsgården och få upp en dörrpost och dörr som ska ge genomgång när jag nu ska avskilja den mindre delen från den större och försöka tok-säkra den lilla från intrång, så det går att lämna hönsen med trygg förvissning om att de inte blir tagna av någon obehörig även om de får gå ute. Fast ute vill de inte vara något vidare nu. De ruggar förfullt och det yr fjädrar överallt. Inga ägg således och de sitter helst inne och trycker.
    Ruvhönan, Cornelia pressar vidare på sina tre ägg. det som är hennes eget har hon idag legat på i 23 dagar, så jag befarar att det inte kommer att komma någon kyckling ur det. (kläckning sker vanligtvis dag 21)
    Däremot är det ju då fullt möjligt att hon liggerkvar så det istället kommer kyckling ur något eller båda av de andra två. Det är mycket spännande att gå och kika och jag frågar henne hela dagarna om det inte ska komma någon kyckling snart. Hon tycker nog att jag är skitjobbig!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård