• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

    Hej hej! Hemma från svärmor nu. *pustarut* Idag ska det bli stekhett i stan så vi drar söderut till havet, lånar brorsans skiljsmässolägenhet över helgen och hänger med kusinerna vid havet. Det blir bra. Längtar efter dem och ex-svägerskan, det var över ett år sedan vi sågs (barnen har vi träffat såklart, men inte svägerskan) Det blir också bra.

    Har jag berättat att jag fått tjänstledigt i två år för studier? 26aug börjar jag skolan

  • passionsblomman

    Hallå tråden!

    Först och främst: Klockarbol-stor kram till dig i sorgen!
    Vad mycket du har grejat med i värmen förresten!

    Flamman-vad härligt att ni haft det bra och välkommen hem!

    Daa, huga-jag upplever intensivt det där kollosalt varma rummet och känner att jag vill åka hem alldlees på direkten! Annars låter det ju som att ni också haft det bra. Halva Sverige är förresten en rätt rejäl utflykt.

    Hvidis-GRATTIS till skolstarten och hoppas det blir en redig boost av allt möjligt positivt och roligt!

    Kjell, hoppas du har det bra på din semester-det där brudparet var ju en överraskning man kanske inte räknar med. Förrestesten tror jag jag såg om din lokal-tv häromdagen. att det blivit något knas så typ hela Sverige kunde se programmen fast det ska vara lokalt. Jag hann tillochmed få för mig att jag såg dig skymta förbi och min familj såg något häpen ut när jag mitt i just det inslaget hojtade"-men tyyyst!" utan att det framstod vidare tydligt vad som var så världsspännande med just den nyheten. "jamen det är ju Kjells program!" hjälpte inte att lysa upp deras dunkel så mycket.

    Nu måste jag ut och fortsätta på hönshuset-som bara närmar sig färdigt i mycket maklig takt och det där med effektivitet ska vi låta bli att prata om Klockis. Det är alldeles otroligt vilken tid allt tar! och sådant som att åka och köpa mer nät, leta rätt på en till och vettig brädbit, hitta rätt slags skruv och komma ihåg var ens man kanske la måttbandet, eller man själv skruvdragaren dagen innan, tar minst lika mycket tid som det förövrigt tar att stå inne och se på veritabelt hällregn i flera dagar.
    Men nu har jag skjutit upp hönshämtandet en vecka redan, så nu måste det faktiskt bli klart här så jag får se hönorna flytta in innan det blir jul. Fast både imorgon och på söndag har vi fotbollscup igen , vilkt tar hela dagarna i anspråk, så egentligen är det mest idag och ikväll att vinka på.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Kjell Präst

    Passionsblomman: Ja, här där jag bor är det en stor nyhet att Lokal-TV plötsligt blivit rikstäckande. Senaste sändningen läste jag både nyheterna och presenterade underhållningsprogrammet, så då kan du mycket väl ha skymtat mig. Nuvarande sändning deltar jag inte i. Man kan dock alltid, om man grips av obetvinglig lust att se lokal-TV från Järfälla, se alla sändningar på www.jltv.se

  • Norrskensflamman

    Kjell; ska gå in och kolla! *nyfiken*Blommis: Så spännande med hönsen! Du lägger väl upp foton sen så vi får se dem?Här försöker vi suga ut det sista av semesterdagarna... Imorgon börjar vi jobba. Igår var vi på en jättemysig sandstrand vid havet, det var såååå fint! Hallon och blåbär växte vid strandkanten och i skogsbrynet så vi mumsade för fullt. Ni kan kolla in lite bilder här fiafluffsfunderingar.blogspot.se       

  • Norrskensflamman

    Idag ska jag måla färdigt trappräcket och sedan kanske vi far och spanar in en ny badvik någonstans vid vår härliga kust.Annars så väntar vi spänt på nedkomst av hamsterbebisar någon gång under nästa vecka... Vi ska få köpa en  Och så förbereder vi oss inför talanggrejset som T blivit uttagen till. En resa på 40-45 mil, undrar vad vi ska hitta på där under lördagsem?   

  • Hvidbrud

    Har hönsen flyttat in blommis?

    Idag har jag något stort på hjärtat, men jag återkommer... Frukosten och morgonkaffet står och ropar på mig (underbara sommarlov med sjusovarmorgnar för hela familjen! )

  • passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2013-08-07 09:29:00 följande:
    Idag har jag något stort på hjärtat, men jag återkommer... Frukosten och morgonkaffet står och ropar på mig (underbara sommarlov med sjusovarmorgnar för hela familjen! )


    Meeeen vadå nyfiken nu då! Berätta berätta berätta!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Hönsen har flyttat in!
    Vi hemtade dem hos en mycket trevlig familj och kom hem sent efter att mörkret fallit, så vi fick "packa upp" dem i kolmörker. De sov som stockar där i botten av kartongen och jag fick lyfta upp dem till sittpinnen och liksom hjälpa dem knipa fast sig. sedan satt de där och sov vidare.
    Strax innan sju igår morse gol tuppen-som heter Ruben och  är en mycket stilig herre. När jag satte mig på trappen till hönshuset och kikade medan de fick kokt potatis till frukost, visade det sig att de minsann vågade käka fast jag var så nära.
    När de äntligen vågade sig ut utanför dörren, upptäckte de till sin förtjusning att hela hönsgården är full av nedfallna små delikata körsbär från grannens gigantiska körsbärsträd. Hur kul som helst att se dem hålla på och leta! 
    Jag har varit där eller utaför och grejat med olika saker hel tiden, dels för att jag vill vara där och se på dem, och dels för att jag vill att de ska bli så bekväma som möjligt med att jag är nära-det ore roligt att ha dem så tama så de äter ur handen tex.

    Och VET ni att jag hittade ett ägg igår! Tänk va!!!Skrattande Ett alldeles ljusbrunt, jättefint perfekt litet ägg, fast de förvarnat mig om att det kan ta någon vecka innan nyflyttade höns värper.

    Förutom Ruben, spatserar de ettåriga damerna Cornelia och Elvira runt och gör sig märkvärdiga och fostrar med hårda tag de elva veckor gamla unghönsen Majken och Mirre. Det är tydligt att småglin inte ens ska få chans att tänka tanken att sticka upp. Nej min själ, de ska veta hut och hållas kort och vara inget annat än ytterst ödmjuka. Annars!

    Jag har massor kvar att fixa med innan det är helt klart därute, men det känns faktisk bara roligt, för då har jag naturliga skäl att hålla mig där och pyssla. Och jag kan ta det mer i min takt också. Nu på morgonen har jag städat ur (oj vad höns bajsar mycket!), nästat ihop och spikat upp nät där det fattades lite,  skruvat fast haspar i dörrar och sådant. Idag regnar det här, så det är betydligt lättare att var ute för mig som inte fixar värme så bra, än det varit de senaste gassande dagarna.
    Jag ska fixa "gardiner" av säckväv till fönstren idag också, för igårkväll for tuppskrället i sin iver rakt emot rutorna flera gåger och blev ju helt hysterisk. Dessutom är han kanske tyst en kvart längre eller så ifall det hålls mörkare därinne tills man kommer och öppnar.

    Egentligen är jag helt slut efter några väldigt intensiva veckor, men jag känner mig så glad att det är skitsamma att jag har ont i hela kroppen. Täk att några hönor kan spela så stor roll!

    Förresten tog Blompojkens lag guld i helgens fotbollscup, det var en skön kontrast till det oflyt vi hade i förra cupen, och lite plåster på stoltheten. Nu ska jag gå ut igen-tänk om det kommer att finnas ett ägg idag med!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård