• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

    Flamman, det låter som att ni fick precis en sådan dag som jag önskade er-förutom det skitjobbiga med att din papap mår så dåligt, förstås. Jag hoppas han kryar på sig!

    Daa, vad härligt att semestern äntligen kommer nu! Någon sådan där spontan utflykt låter väl skönt mitt i att förövrigt inte borda och måsta så mycket? Jag tycker de är en tacksam tid, när barnen ännu är så små att de faktiskt är lätta att skapa förväntan och spänning hos i väldigt enkla saker.
    Konsten är väl som vuxen att få det att duga även för en själv, mitt ia lal redovisningar av hur hejdlöst mycket och storslaget Alla Andra tycks planera, hinna med och uppleva.

    Vart skulle du vilja komma iväg, om mamman själv helt fritt fick välja?

    Leksi, oj, då har det varit intensivt! Då var det ju tur att du fick lite smörgåstårta att höja energin med...Tungan ute


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Idag skulle vi behöva köra järnet, med storstädning och egentligen hönshusbygge också-vi kanske får gäster imorgon. Men allvarligt-det är 24 grader varmt redan och jag fattar inte hur det ska finnas orka att ens röra sig.
    Hunden släpade jag ut på en runda vid niotiden, och jag tror inte han tänker sig någon mer motion idag. Han avskyr värme och ligger så platt han kan på svalaste stället.

    Läsa bok i skuggan under päronträdet är helt klart mer anpassat till hur jag funkar i värme än att näta och bygga hönshus. och städa inne hela dan-verkar det kul? Nä just det...

    SoligSolig Solig SoligSoligSolig SoligSolig Solig SoligSoligSolig SoligSolig Solig SoligSoligSolig SoligSolig Solig SoligSoligSolig SoligSolig Solig SoligSoligSolig


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

    Gissa hur tråkigt det är att vara sjuk när det är så fint väder!? Vill också ut och njuta under ett päronträd

  • passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2013-07-08 11:55:55 följande:
    Gissa hur tråkigt det är att vara sjuk när det är så fint väder!? Vill också ut och njuta under ett päronträd
    Värdelöst! Är vad det är.
    Jag är alldeles skakig , svettas och har ont i halsen och näsan idag-det har varit något på G ett tag nu, men det verkar inte bli vare sig bra eller bryta ut fullt. Det blir definitivt ingen storstädning och inget annat som kräver krafter heller.
    Mår du något bätte Hvidis, eller är det oförändrat?

    Det går inte att sova på nätterna i värmen! Jag blir galen. Vi har en fläkt, men den låter ju, så då kan jag ändå inte sova-dessutom blir jag förkyld av drag både från öppna fönster, fläktar och AC, så det är inte mycket att göra. Jag tror alla älskar jättevarmt, utom jag och min hund. Vi blir trötta och ligger platt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

    Blommis: det är bättre, men jag blir så vansinnigt utmattad av ingenting. Tvättat lite, och efter att ha dragit lakanen fick jag lägga mig! Min sexiga whiskyröst är på väg bort men tröttheten och hostan dröjer kvar...

    Fy för sånt som inte bryter ut. Så känner jag det om jag tar echinagard eller liknande, då blir jag varken frisk eller sjuk och det är nästan värre. Krya på dig! Du får ta en siesta i hängmattan tycker jag! Man får ju lära av de som lever i varmt klimat och de är ju vakna på kvällen istället

    tvätten var det!

    har blivit förälskad i ett hus till... Nu vill jag flytta ut från betongdjungeln!

  • passionsblomman

    Hvidis-jamen eller hur! Igår hände typ ingenting på hela dagen förrän det började bli afton och man återfick tankeförmågan. Sambon-som varit mycket motsträvig och inte alls så snäll om att hjälpa mig med hönshuset, grävde plötsligt för fullt (av alla dagar) och jag gjorde paella och vi åt middag ute i 25 grader klockan halv åtta på kvällen.

    Visa huset hörru! Du kan ju maila länk i vanliga mailen, ifall du inte vill visa här.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Hvidis, Ni måste ju åka på visning, det begriper du va? Inte svårt alls att förälska sig i!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

    Hej alla fina! Jag hoppar in som hastigast... Pappa är nu utskriven, men svag och stapplig... Imorgon åker vi till Bulgarien, Sunny Beach 10 dagar. Jag har aldrig längtat så intensivt efter att få komma iväg. Samtidigt är jag rädd att något ska hända medan vi är borta. Samtidigt så tänker jag... Pappa är utskriven, brorsan är hemma och kollar till honom, det som händer, det händer, oavsett var jag är. Jag kan inte gå omkring och förutsätta att det värsta ska hända, och samtidigt inte leva själv. Så... Bulgarien nästa! Kram till alla, ha en fin sommar o semester ♥      

  • passionsblomman

    Flamman-helt rätt tänkt! Även om jag förstår oron (såklart). Men jag tror verkligen din lilla familj behöver lite andrum och ombyte nu efter allt som varit. Jag önskar er en trevlig resa och 10 härliga dagar! *kram*


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård