• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

    Blommis: det är verkligen roligt att få höra om förberedelserna inför hönornas ankomst! Så spännande det ska bli. Jag tror också att hönorna kommer att uppskatta att få leva med blomfamiljen.  

  • Daa

    Jag har en vecka kvar till semestern. Nu har jag varit stenhård med att inte boka in någonting nytt, för jag kommer att behöva hela nästa vecka (egentligen lite till) för att knyta ihop säcken med alla lösa halvfärdiga prylar och få iväg dem dit de gör nytta. Semesterplaner har vi inga konkreta. En sprucken relation i vår närhet gör att vi nog måste ändra det som påminde litegrann om en semesterplan. För att roa parvlarna krävs inte så mycket, för det finns ett vägarbete en knapp mil bort där det grävs med spännande grävmaskiner och det finns fina platser där man kan titta på får och kor. Och så gungorna på skolgården ett stenkast från oss. Men jag skulle vilja komma mig iväg. Jag känner obehag vid tanken på att dagarna ska flyta in i varandra under hela semestern utan något att hänga upp det på. Att vi ska ägna hela semestern åt att göra varken vad vi vill eller borde. Det är dags, verkligen dags, att börja skissa på någonting.

  • Daa

    Förra sommaren åkte vi till Umeå och bodde på camping, ganska spontant, i några dagar. Det var mysigt.

  • Leksi

    Vad skönt att begravningen ändå blev fin och ljus mitt i all sorg Flamman. Hur mår pappa nu? Hoppas de kan få till en medicinering snart som får till blodtrycket och pulsen.

    Hej Daa! Vad kul att semestern närmar sig! Hoppas ni kommer på vad ni ska göra!

    Vi har haft dop idag så jag är heelt färdig nu. Pust! Allt gick jättebra och bara 40 gäster (ja, jag skriver "bara" för på A:s dop för 3 år sedan hade vi 79 gäster!) så det kändes som jag faktiskt hann prata med dem som kom och även äta. Tungan ute Lilltösen var nysoven och nyammad inför dopet (alltid nervöst hur man ska lyckas tajma det, men vi hade tur att hon somnade i bilen till kyrkan), och smaskade på sitt rosa band under hela dopakten. Storebror var trött (dopet var kl 13 och han slutade sova middag för bara ett par veckor sedan) och klängde på oss under dopet men på det stora hela gick det bra. Lite skönt att det är avklarat nu faktiskt, har haft all planering i huvudet länge nu så det ska bli skönt att få släppa allt sånt.

    Maken är ledig FYRA veckor nu så det ska bli underbart att bara få vara tillsammans hela familjen. Solig  (Läs: sovmorgon varannan dag, tjohoo!!) Vi har inga direkta planer heller men jag tycker det känns helt ok. Vi kommer göra utflykter när vi känner för det och träffa kompisar plus försöka hinna lite målning och sånt hemma.

    Vad kul att hönsen kan komma och bo hos er snart Blommis! Glad

  • Leksi

    Idag gör jag skäl för min avatar kom jag på! Åt smörgåstårta på dopet så det har blivit en bit här på kvällen också. Mums!

  • Hvidbrud

    Jättefin Leksi! Så härligt att barndopet gick bra Man lär sig hur man vill ha det med tiden

    Flamman: Så fint det lät, din beskrivning av begravningen. Stor kram till er alla!

  • passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2013-07-07 10:48:39 följande:
    Blomman: jag älskar dina livsbejakande hållbara små bitar
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård