• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis
    ingenjörsbruden skrev 2013-05-28 15:52:44 följande:
    Har haft skrattfestival med lilleman idag.....vet ni....det är uuuuuuuuurkul att klappa händerna! Så lycklig man kan var! Skiner som solen i Karlstad o saglet det flödar o de två små vita bissingarna i underkäken lyser i en ocean av sagel! Slajmig bild va? Kraaam!
    Hjärta
  • Hvidbrud

    Kram själv finis! Sov gott! En runda i vagnen med ungarna kan jag nog klara, till en lekplats där j och a kan gunga och e kan putta, lite mack picknick ock vups så har 2-3 timmar susat förbi och du har sovit djupsömn.
    vill man så kan man! Jag kan på fredag om den andra lekdaten är med på det? Är hon frisk till dess eller:-0 Hur ligger det till Ingis?

  • Norrskensflamman

    Hoppar in och ger Ninnis en styrkekram! Hoppas du fått sova lite mer inatt.


    Precis som Blomman tycker jag du ska nappa på Hvidis erbjudande. Det är hemskt när man inte får sova!! Men som tidigare sagts... Det går över men det gäller att orka fram till dess att det vänder... Därför är det viktigt att ta all hjälp man kan få OCH att skala bort alla andra måsten och krav, bara släppa det och koncentrera sig på att överleva. För att göra det måste man få äta och sova.


     


    Ingis, krya på er! Vi har också invasion av myror. Förutom att de är under alla våra plattor på uteplatsen och på uppfarten till huset, så har de hittat nåt på vår vind, för de kryper uppför husväggen!!! Och Myrr hjälper föga! Åh, vad less jag är. Vi har ännu inte hittat vad det är som de kalaserar på där uppe.


    Nån som vet vad man gör mot nageltrång?


     


    Lilla K väntade läääääänge på att hennes pappa skulle ringa på hennes födelsedag. Tillslut kom hennes gudfar, tillika pappans kompis, förbi till oss och sa att storasyster T skulle slå på sin mobiltelefon för att pappa har försökt ringa flera gånger. Men hon hade inga missade samtal. Så hon ringde upp pappa från vår hemtelefon (vilket jag f ö alltid propsar på, så hon inte ska ringa upp sina mobilpengar med dyra utlandssamtal, jag har billig tariff på hemtelefonen istället). Då säger han att p g a att hon inte har några pengar på sin mobil går det inte att komma fram för honom på den, då han befinner sig utanför Sverige. Och visst kan det vara så, men HEJ!!!!! Han kan vårt hemnummer utantill, det är väl för fåglarna bara att ringa och prata med sin unge som fyller år. Men nej, det är viktigare att vara stolt och tjurig. Inte kan man riskera att jag eller M svarar i telefon, nej, nej.


    Vad kan vara viktigare än att få prata med sitt barn en sån stor dag som det är för henne???


    Om t ex mina tjejer var därborta hos honom och jag inte sett dom på ett tag och jag känner att jag bara måste få prata med dem, eller om det är något viktigt. Då skulle jag för fabian göra ALLT för att komma i kontakt med dem! Fast ringa till ärkeasets nya stjärna, förlåt, slamkrypare, bara jag fick prata med mina barn!!!



     


     

  • Norrskensflamman

    Vi har fortfarande 25 grader och sol här uppe. Känns som att vi har vår sommar nu och sen kommer det inte bli nåt mer... Helt fantastisk maj har vi haft!!! Synd att man bara jobbar och jobbar... Men å andra sidan är jag glad att jag har ett jobb. Skulle nu sommaren bli helt osolig och tråkig vädermässigt så har vi ju Bulgarienresan att se fram emot. Även om den också kan regna inne, så blir det ett avbräck i vardagen i alla fall.


    Vi har två sommarprojekt. Ett är att ta bort raden plattor som är närmast husgrunden, ta bort gräs och humus, fylla upp med sand och/eller sån där mjöl-nånting, lägga tillbaka plattorna, som då har höjts ett snäpp (de har nämligen satt sig och marken lutar in mot grunden) och så fylla lite matjord ut mot gräsmattan så att lutningen blir BORT från huset istället.


    Projekt nr 2 är att byta vindskivor OCH hängrännor på garaget.


    Däremellan skall även Bulgarien och laxfiske klämmas in...


    Nåt mer orkar vi inte, eller har råd med, i år. Det är bra om vi får till detta.

  • passionsblomman

    Ninnis, hördu min sötaste, jag vet precis hur du funkar-du är den där som skulle gå två extra mil i någon annans skor bara för att avlasta och hjälpa till och du finns där för dem du älskar på ett väldigt påtagligt sätt. Jag är dock efter våra år övertygad om att du inte är lika benägen att låta någon annan avlasta dig, eftersom du tänker på dem först och är van att fixa det mesta, driven duktig och kapabel. Du är en lysande förebild i omtanke-låt det komma till dig också!

    Det är väldigt bra för hälsan på det stora hela att faktiskt låta någon annan ta en liten bit ibland.

    Och detta säger jag för att jag själv är en av dem som måste öva mest på att säga "okej då, jag behöver hjälp-tack!" Eftersom jag lärt mig av min mamma att man ska reda sig själv, inte ligga någon till last och inte stå i tacksamhetsskuld. Jag tycker att det är bland det dummaste hon lärt ut, eftrsom man föralldel behöver egna ben att stå på, men utan att våga behöva andra-och då menar jag på riktigt!-så blir vi helt utfattiga.

    Låt alla som vill älska dig praktiskt och ta varenda liten chans att sluta ögonen och vila en stund precis just nu-inte "senare kanske om det verkligen behövs" utan nu, när det är akut.
    Ibland önskar jag att vi bodde i ett enormt kollektiv, så vi kunde hjälpas åt på ett så mycket mer konkret sätt än det blir över datorn! Fatta vad mycket roligare alla våra projekt skulle bli dessutom!Drömmer


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klockarbol
    passionsblomman skrev 2013-05-28 14:03:45 följande:
    Hvidis, här har Ninnis skrivit fel ser jag. Jag skyndar mig att rätta till å hennes vägnar, det hon tänkte skriva var givetvis:

    "Ja tack Hvidis, det här erbjudandet nappar jag på som en glad lax på en fet fluglarv-jag ska sätta upp erbjudandet på kylskåpet och tänka ut en dag snart som blir bra. Snart, strax och medigenast. För jag vet att det vore bra för mig. "

    Det är det hon menar-så det så! Tungan ute
    Och begriper hon inte det själv, så får du väl vålds-åka-dit och stoppa ner henne i sängen och sno A med dig ut på picknick eller vad som helst.Drömmer
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ninnis - Jag förstod väl att det var en felskrivning i all hastighet Flört
    Och du, du får försöka att komma ihåg att det ALLTID är lättare att passa någon annans barn en stund - även om man själv är snortrött och sliten! För det är så finurligt inrättat att man faktiskt blir piggare när det händer nåt annat än den vanliga vardagen (som t.ex. bonusungar en liten stund) för hux flux så bryts "vardagstriggrarna" hos den som passar och det är också ett slags vila!
    Precis som Hvidis skriver ovan, våga lita på det Ninnis Hjärta
  • Klockarbol

    Ingis - även här är det myrornas år... hos mig är de med förkärlek i badrummet. Bra värdelöst att tvätta händerna när man sen får myrmos på dom för att handuken har fövandlas till myrorna inneställe nr 1...

    Det är dessutom getingår (verkar som att mina älskade bålgetingar dött ut under vinter Gråter), för att inte tala om MYGGORNA!!! Stora som helikoptrar jagar dom i gigantiska flockar! Jag ser ut som jag har röda hund på väg mot böldpest.
    Fördelen med myggen är väl kanske att om man går ut och inte stänger munnen så behöver man ingen middag...

    Jag antar att mössen har ledsnat på myggen också!? Jag har väl aldrig haft möss inne så här års?

  • Klockarbol

    Flamman - tår med nageltrång brukar gilla att gå till fotvården för lite fix. Nageltrångstå-ägaren kanske inte gillar det lika mycket dock Obestämd

    Som kommentar till resten av det inlägget så sammanfattar jag med:

    GAAAAAAH ARGARGARG och fasen vad jag är less på att fullblodsegoisterna sätta ungarna i kläm! *här följer en rad svordomar som inte lämpar sig för tryck och som antagligen skulle få mig bannad från forumet*

    Nu, möte för hela personalen på jobbet. Jag är så nyfiken så jag kan tuppa av! (Och min vana trogen har jag magknip för det kan ju vara dåliga nyheter...)

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård