Klockarbol skrev 2013-05-31 23:13:48 följande:
Jag älskar Jackie Chan!
Det gör Blompojken också! Och sovmorgon. Ni skulle ha det hur bra som helst en gemensam helg. Och vi äter ofta middag vid 8-tiden. Fast nu, när sambon jobbar lite mer normala tider, blir det faktiskt tidigare ibland.
Apropå musikalen, så är far i huset så nervös att han nästan är förbannad på skolan att det satt sonen i den här situationen. "Får de verkligen göra så här! Det är ju inte klokt! Hur ska det här gå!!!" Min smabo kommer inte från en musicerande familj och själv är han att betrakta som närmast tondöv. Det är faktiskt inte av elakhet sagt-min man kan inte sjunga, och det kan inte hans syster heller. Det är på nivån att det är mycket mycket svårt även för den som kan ta ton att hålla den intill dem, för det drar iväg något alldeles otroligt.
Alltså har han för sin personliga del just att sjunga offentligt som en sådan där sak man helst inte vill vara med om. Och han lever sig in i detta som om det vore han själv som ska göra det-fast värre, eftersom det nu är hans älskade son som ska elddöpas.
Och till saken hör, att sonen är väldigt otränad just i detta. Ingen av oss har egentligen hört honom sjunga i någon större utsträckning, han spelar inget instrument och han är inte-som jag-uppvuxen med ständigt sjungande. Han är alltså inte van.
Men, jag har hört honom. Han kan ta rena toner och framförallt tror jag han är trygg nog att försöka och dessutom har han en status i sin grupp som tillåter att han inte är bäst, de kommer att förlåta honom säven stora misstag och han kommer att kunna skämta till det om det behövs eller så. Alltås, han står ju inför sitt livs nervösaste utmaning, helt klart-tre solon och en avhuvudrollerna, med massor han ska säga och det är verklgien första gången han ska agera inför publik på det sättet. det ennda han någonsin gjort förut är de två dansuppvisningarna han varit med på.
För 4 år sedan, när han skulle vara med i skolans show, valde han att sköta draperierna, för då slapp han stå på scenen. Han vägrade att inför klassen läsa upp ur sin händelsebok och skulle aldrig drömt om att redovisa själv framför alla.
Det här året har han redovisat sitt SO-arbete så till den milda grad att han fick A på uppgiften och klassens jubel. Han har lärt in hela den här rollen och övar ihop med de andra på att sjunga i mikrofon och snart snart ska han uppträda först för hela skolan och sedan på kvällen för föräldrar och släktingar.
Att få följa med i och se hur en människa utvecklas på det sättet, är stort och fantastiskt. att se dem erövra sin värld och vinna över det som skrämmer. För, som jag brukar säga-det är svårt att vara modig, när man är ett mycket litet djur. Men vad man känner sig stark när man hittar det där modet!