• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

    Tack ska ni ha vänner. Hjärta

    Flamman, de vann första halvlek med 3-0, varav Blompojken gjorde 2-med adress till mamma på Mors Dag, men sen kom den andra halvleken och då gjorde det andra laget tyvärr 4 mål medan vi inte gjorde något alls. Men i det hällregnet och med tanke på att motståndarlaget är äldre och med en sådan där jättekille som dispens och tydlig huvudperson, så får vi vara nöjda med att kunna bjuda upp till dans på det sätt vi ändå gör. För vi är utan tvekan uderdogs i årets serie, så allt handlar om att utvecklas med stort motstånd.

    Oj vad slut jag är idag-jag har sovit på soffan-det gör jag aldrig! Men Blompojken var snäll och cyklade ner till bibblan och hämtade ut två reserverade böcker, så imorgon-när jag säkert är jättepigg-ska jag läsa om hönor och deras skötsel.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

    *vink vink*

    Vill bara ge ett litet livstecken. Här är det tufft just nu. A har börjat sova jättedåligt (krånglar vid läggning, klättrar ur sängen, vaknar ofta på nätterna samt går upp okristligt tidigt på morgonen) samtidigt som J har gått från att amma en gång per natt till 2-3 gånger. Dålig kombo. När de vaknar växelvis blir det inte mycket till sömn. Dessutom är A extremt aktiv på dagtid, vilket gör att jag (vi) är helt slut. Maken tar honom ofta på morgonen innan jobbet men som idag är han borta över natten, så när barnen är lagda och hundarna rastade så stupar jag i säng och hoppas få sova några timmar i sträck iallafall. Vi har dop på lördag vilket också tar lite tid och energi.

    Just nu är det knappt jag orkar hålla huvudet ovanför vattenytan, men jag hoppas att det är en övergående period och att jag får mer tid och ork snart. Saknar er! ♥ 

  • Hvidbrud

    Ninnis: hjärtat då! Det Är en övergående period och det ÄR skitjobbigt. Jag mins att jag höll på att tvångsflytta familjen till Lunds kommun där man får mer dagis när man har fått syskon, bara för att jag skulle få sova samtidigt som lille j på dagen... Men vi höll ut och det är lättare. Även om lille j också fått ny säng och hoppar in och ut i typ en timme... Zzzzggrrrrzzz! Önskar att jag kunde ge ett bra tips eller en hel natts oavbruten sömn, men en kram! Jag passar gärna A medan du och j sover en dag om du vill?

  • passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2013-05-27 22:23:56 följande:
    Jag passar gärna A medan du och j sover en dag om du vill?
    Ninnis, slå till på det här!!!
    Man tror man ska dö medan det där pågår-och man behöver all avlastning man kan få!

    Ställ inte ett enda krav på dig själv utöver att finnas just nu. Och det går över-det gör faktiskt det!
    Kram! Och jag saknar dig med!!!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MSW

    Hej hej!! Igår var det matte-plugg som gällde (tenta nästa vecka)! Idag är jag och barnen lediga, hoppas på att kunna greja lite i trädgården på fm, innan det ska komma regnskurar från lunch.. Blir så förvånad i mellan åt hur pass mycket en 1.5 åring och en 4.5 åring kan retas/kiva med varandra... Hur ska det bli när lilla blir ännu äldre..? Fast då får hon ju iaf möjlighet att förklara hur hennes version ser ut..

  • Ninnnis

    Hvidis, Jag kanske nappar på ditt erbjudande så småningom.

    Inatt var så klart en katastrofnatt bara för att jag var ensam. Somnade kl.22, blev väckt (en gång av A, resten av J) 00, 02, 03, 04, 05, 06 och sedan 06.30 när A ville gå upp. Skulle egentligen ha varit på barnvagnsgympa nu men orkar inte. Har däremot passat på att beställa tårtor till lördag. Hade tänkt göra dem själv men insåg att det inte finns någon anledning att stressa med det. Nu hoppas jag J vill sova lite så jag hinner vila innan det är dags att hämta A.

  • passionsblomman
    Ninnnis skrev 2013-05-28 11:30:09 följande:
    Hvidis, Jag kanske nappar på ditt erbjudande så småningom.
    Hvidis, här har Ninnis skrivit fel ser jag. Jag skyndar mig att rätta till å hennes vägnar, det hon tänkte skriva var givetvis:

    "Ja tack Hvidis, det här erbjudandet nappar jag på som en glad lax på en fet fluglarv-jag ska sätta upp erbjudandet på kylskåpet och tänka ut en dag snart som blir bra. Snart, strax och medigenast. För jag vet att det vore bra för mig. "

    Det är det hon menar-så det så! Tungan ute
    Och begriper hon inte det själv, så får du väl vålds-åka-dit och stoppa ner henne i sängen och sno A med dig ut på picknick eller vad som helst.Drömmer
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • ingenjörsbruden

    Hej hopp i lingonskogen!

    Har o är invaderade av rälia dagisbacille som slemmar utav bara den.......totalt igenkorkad i näsa/bihålor nu i över 9 dagar.... Men nu är det nog o förhoppningsvis sluttampen......har klarat mig utan nässpray idag.....

    Morsdag blev mysig till slut....fick utbrott på maken som hade ett riktigt tradigt humör.....men när han skärpte till sig så blev det riktigt mysigt! Men Blompojkens bild klår allt!

    Klockis! Starkt blodomloppat!

    Daa! Naaaaaaw, Fälga! Ni får springa förbi nästa gång så hinner inte myrstackarna se er!

    . Tror förresten att det blir myrornas år i år.....de har redan invaderat vårt uterum.....kändes tradigt på morsdag att inte kunna sitta där o njuta....

  • ingenjörsbruden

    Hvidis, spännande med pluggande! Grattis!

    Ninnis! Usch o fy för ungar som vaknar så mkt på natten.....undrar om det är ngt utbrett för vi har osså haft sådana....har...sådana nätter..... Klamrar osså fast vid att det går över! Bra du beställde tårtor! Mysigt med dop!

    Fru E! Naaaaw! Liten har blivit så stor! Gott med riktig mat!

    Flamman! Bra jobbat med 5 km o styrketräning! Ja alla dessa måsten.......jag önskar jag kunde trolla lite ibland för att få undan de där vardagshushållsgöromålen......simsalabim.......så man fick tid att träna o göra annat kul som man dåligt hinner!

    Just det.... Daa, känslan av att ta ett delmål lite tidigare än planerat är härligt! Vad var det för delmål! Jag läser gärna om det!

    Nähäpp....tvätten hänger tydligen inte upp sig själv....fastän jag har ignorerat den i minst en halvtimme..... Har haft skrattfestival med lilleman idag.....vet ni....det är uuuuuuuuurkul att klappa händerna! Så lycklig man kan var! Skiner som solen i Karlstad o saglet det flödar o de två små vita bissingarna i underkäken lyser i en ocean av sagel! Slajmig bild va? Kraaam!

  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2013-05-28 14:03:45 följande:
    Hvidis, här har Ninnis skrivit fel ser jag. Jag skyndar mig att rätta till å hennes vägnar, det hon tänkte skriva var givetvis:

    "Ja tack Hvidis, det här erbjudandet nappar jag på som en glad lax på en fet fluglarv-jag ska sätta upp erbjudandet på kylskåpet och tänka ut en dag snart som blir bra. Snart, strax och medigenast. För jag vet att det vore bra för mig. "

    Det är det hon menar-så det så! Tungan ute
    Och begriper hon inte det själv, så får du väl vålds-åka-dit och stoppa ner henne i sängen och sno A med dig ut på picknick eller vad som helst.Drömmer
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur


    Självklart hade jag jättegärna fetnappat på erbjudandet, men jag vet ju att Hvidis själv är trött med heltidsjobb, livliga barn och inte speciellt bra sömn. Hon hade nog behövt lite avlastning själv ibland. Vi kanske kan lasta av varandra
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård