• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Ninnnis skrev 2012-06-06 09:00:21 följande:
    Tack för gratulationer! Det känns så overkligt, vi vågade inte riktigt tro att vi skulle lyckas på första försöket den här gången också. Särskilt inte eftersom det bara blev ett embryo. Fast det är inte så "bara" Nu hoppas vi att allt går bra så att jag kan rulla barnvagn med Fru E och Ingis nästa vår
    Nä HUR tusan ska man våga tro det? Det händer ju typ inte. Inte första gångens första gång ens, och sedan händer det I G E N! Helt jäkla osannolikt!

    och apropå EA, så hörru EA, nu vill jag faktiskt veta hur du mår och hur du har det! jag är inte med på trådfikor så jag vet ingenting!!! Berätta! Hur känns det att det äntligen äntligen äntligen är på riktigt???
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Jag måste snart laga lunch.


    Mycket udda och konstigt när vi ju just klivit upp. Men vi ska iväg upp till Vimmerby och spela fotboll hela resten av dagen, och ska samlas kl 12. Vi behöver åka vid 11.30 då, och då måste ju lunchen ätas innan dess.

    Vad ska ni göra denna nationaldag?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru E

    Blommis- mår bara bra men börjar tröttna på vagitorier 3 ggr/dag . Måste äta hyfsat regelbundet annars mår jag skumt, inget illamående dock, lite ömma bröst men har avtagit de senaste två dagarna så vet inte om "spökveckorna" träder in nu gaa! Lite växtvärk och svullen mage men annars inte så mycket. V10 idag och nästa väl den 18/6 privat. Bågar fortfarande inte tro helt på det men försöker njuta. Mini prick färgat nyss eftersom ni är vän vid detaljer arm förra gången var allt ok vid akutvul för jag hade grymt ont i magen. Inga planer för idag men ska nog försöka komma ikapp här hemma

  • passionsblomman

    Där är du ju! Skrattande

    Jadu gumman. En KLAR nackdel med att ha gått igenom allt det här inann pluss, är ju att det är lättare sagt än gjort att bara bli glad och sedan fortsätta vara det. Istället vet man alldeles tillräckligt and then some för att vara nervös, rädd och orolig hela resan egentligen.
    Fast det vill man ju inte.
    Alltså blir det att arbeta på den mentala biten så man inte blir helt blåst på själva graviditeten som ju faktiskt är en del av det man vill ha som något att minnas med glädje.

    (Fast här undrar jag hur många kvinor i världen som skulle höja ett eller två förvånade ögonbryn. "Vaddå njuta och glädjas-det ska göras och både jag och barnet ska klara sig, det är kvittot på en lyckad graviditet". Just den där Laura Ashely-mysiga förväntan på alltihop tror jag vi i väst är rätt ensamma om och den har nog kommit rätt nyligen också.)

    Hur som helst, så är det ju bara helt fantastiskt och underbart att nu är det faktiskt du som har en liten bebis i magen! Så det så! Sug på den du! Jag skriver det egen, så kanske det blir lite lite mer verkligt:

    EA söta fina vännen-du ska ha barn! Du blir snart en mamma! Du är gravid! Livet blir med en person till nu! Om bara några månader har du famnen full av ditt barn och hjärtat är aldrig ditt eget igen. Rätt åt dig!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

    Vad fint du skrivet, Blommis! Jag och Fru E pratade om dte igår, risken att oroa sig så mycket genom hela graviditeten att man inte hinner glädjas alls, och sedan ångra i efterhand att man inte passade på att njuta. Någonstans måste man nog bestämma sig för att inte oroa sig för det man ändå inte kan påverka. Dessutom tror jag inte en eventuell smäll blir lindrigare bara för att man har tagit ut sorgen i förskott. Så idag ska jag glädjas åt att just idag är jag banne mig gravid! Förutom det ska vi hem till gudsonen men familj på pannkakslunch

  • Ninnnis

    Blommis igen, du har helt rätt i att med tanke på vår historia är det helt sjukt att det verkar bli inte bara ett, men två små barn på två IVF:er! Men fler har vi nog inte råd att skaffa IVF är ett dyrt nöje, som du vet...

  • passionsblomman
    Ninnnis skrev 2012-06-06 10:34:44 följande:
    Blommis igen, du har helt rätt i att med tanke på vår historia är det helt sjukt att det verkar bli inte bara ett, men två små barn på två IVF:er! Men fler har vi nog inte råd att skaffa IVF är ett dyrt nöje, som du vet...
    Hörru, med er tur, så vinner ni säkert på lotto snart-å då kan ni "skaffa" ett par tre till!

    Nu måste jag verkligen rusa, klockan for visst iväg med tiden....Kram alla!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

    Störtar in och vrålar G-R-A-T-T-I-S Ninnis!!!!!!!!!!!!!!!     Wow, vilken guldäggsvärpare du är!!! Ja det förstås, maken gjorde ju sitt också...
    Helt fantastiskt roliga nyheter, så här en grå och regnig nationaldag {#emotions_dlg.flower}

    Och Fru E; gläds så himla mycket med dig också, hoppas du kan ta fasta lite på vad Ninnis skrev här ovan och köra lite av samma tänk. Att njuta av graviditeten är iofs få förunnat, men iaf så att du kan känna, njuta och förundras, reflektera och minnas känslan sen... Kram!

    Lilla K hade lite feber imorse och är snorig och hängig, så det blev inge sjunga i kyrkan idag för henne. T däremot var där och nu är hon hemma hos en kompis.

    Jag har skurat väggar o tak o golv, putsat 3 fönster i gillestugan som ska bli m:s rum. Och han är i lägenheten och packar lite grejer. Iiiiiiiiiiiiih!!!!!!!   Snart kommer han hit med sina grejer. Känns lite pirrigt. Särskilt för honom tror jag.  ♥

    Måste dra vidare. Men ha en fin nationaldag trots regnet. Och Blompojken och hans lag håller vi tummarna för idag

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård