• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

    PB: min jobbarkompis berättade just under lunchen (pga helt andra orsaker, inte så att jag diskuterat dig här på jobbet) om sin fru som tydligen har överproduktion i sköldkörteln. El ja, hade före behandling. Hon blev överaktiv, kände att pulsen rusade när hon skulle gå och lägga sig och kunde därför inte somna mm. Hon behandlades med en radioaktiv isotop(!) för att ta död på sköldkörteln. När den sedan var "död" så fick hon medicin för att ge en lagom nivå av hormon i kroppen. Men som du skriver så tar det tydligen lång tid att ställa in medicinen rätt (looptiden verkar vara 2 mån) så innan hon fick rätt dos, dippade hon med för låga värden några gånger. Och då kände hon av apati och depression. Så om du har höga värden på sköldkörteln - borde det verkligen ge depressionsaktiga symptom? Hmmm, verkar komplicerat det här. Det är mkt man inte vet om kroppen...

  • Ninnnis

    Blommis, vad jobbigt det låter. Nu har de ju iallafall upptäckt det, nu hoppas jag de kan få bukt med det så snart som möjligt. Du förtjänar att må bra!

  • Ninnnis

    Nu ska jag snart åka och träna indoor walking.

    Hvidis, du får jättegärna messa mig hur det har gått.

    Kram på er!

  • passionsblomman

    Mugglan, det som står under Thyreotoxicos och symtom i den här artikeln, stämmer väldigt väl in på mig.

    http://thyroid.se/content.php?ArtID=6&CatID=3

    Inte för att det är konstaterat att det är just den diagnosen , men just symtomen stämmer väldigt, väldigt väl. Hade just en stund där jag helt lugnt satt framför Tv´n för att kolla skidskyttestaffetten,. Då börjar det plötsligt "rusa" sådär inombords, som att man håller på att gå i bitar, Hjärtat slår i full fart, man darrar i hela kroppen och det känns som om man är i full färd med att hantera en krissituation av typen "spring för livet" eller "få ut mitt barn ur det brinnande huset". Hela insidan larmar eller hur jag ska förklara det. Det blir nästan panik, "hjälp mig någon!" typ, fast det naturligtvis inte finns något någon annan kan göra. Otroligt obehagligt och läskigt.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Daa

    Hvidis: åh, vilket tungt besked ni fick! Men ditt senaste inlägg låter som goda nyheter.

    Fru E: hoppas av hela mitt hjärta och av allt man kan hoppas med att det går vägen för er den här gången. Många kramar och tankar inför FET.

    Blommis, säger som Ninnis: hoppas ni får bukt med det nu. Du förtjänar att må bra.

  • Daa

    Äh, vad tusan...? Det blev en glad gubbe över mitt inlägg. Så var det inte riktigt tänkt. En annan är visst lite snubbelfingrad...

  • Daa
    muggles skrev 2011-03-11 10:29:14 följande:
    Ninnnis: ja min förra graviditet var ju väldigt komplikationsfri och denna är väl en ganska "lätt" graviditet med tanke på att det är tvillingar. Dvs förutom de komplikationer som Ada och Beda hade så har ju JAG mått väldigt bra hela tiden. De sa ju till mig att många blir sjukskrivna redan i v24-25 med tvillingar och jag jobbar ju v29 ut. Jag hade väl eg kunnat jobba längre (rent fysiskt hade jag klarat det) men jag är lite försiktigare nu och lyssnar på vad läkaren sa; att vilar jag mer så kommer de stanna längre i magen. Det känns ju viktigare än att jobba... (som jag ska göra resten av livet sedan ).
    Låter klokt att ta det lugnare, Muggles. Läkaren som halvtidssjukskrev mig var noga med att poängtera att duktig, det kan jag vara sedan. Inte för att jag hade klarat av att jobba heltid så mycket längre. Fast just nu minns jag inte när jag gick ner på halvtid... vecka 28, kanske?

    Jag har slängt in en magbild från 36+2, det vill säga dagen innan tvillingarna föddes.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård