• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fossing77
    start september skrev 2011-01-08 20:33:59 följande:

    Välkommen Fossing!

    Muggles,  VUL är 17 januari. Skönt att se dig härinne. Jättebra med målbild! 


    Tack tack :)
  • Vännerfan

    God morgon i tråden!

    Fossing77, Välkommen!

    Smint, Jag fattar inte heller varför alla barnen älskar Manboy! På Prinsens dagis sjunger de "Manboy, manboy, jutte jutte manboy"...


    Liten, Låter som ett lyckat kalas. Har det gått fortsatt bra med vällingen på morgonarna för lilleman? Har dina bröst pallat utfasningen bra? Ska din man vara hemma nu? När är det dagisdags?

    Oupsie, Håller verkligen tummarna för att din foglossning kommer bli bättre efter förlossningen! Det blir den ju för de allra flesta. Föd gärna ståendes, det ska tydligen vara det bästa har jag fått höra nu i efterhand. Vilken dag är det BF nu igen?

    BS, Grattis i förskott till lilla Astrid! Fix färdig ett-åring, tänk: nu är du där!

    Tinga, Jag har flera gånger tänkt be dig berätta lite om Piff och Puff. Hur de är och vad de gillar att göra och så. Jag har inte så bra bild av dem som av flera andra barn här inne och är lite nyfiken på dem.

    PB, Hoppas du är nöjd med firandet!

    Och Muggles, Nu är det bara 27h kvar. Hoppas, hoppas, hoppas att allt går så bra som det bara kan.

    Idag ska vi till varmbadhuset och bada hela familjen. Prinsen samlar lyriskt ihop allas badkläder.

    Kramar

  • smint

    Vänner: Åh så härligt med varmbadhus, längtar till jag kan bada i bassäng igen.. får så lätt uvi så har undvikit det nu under grav..     haha ja manboy är verkligen barnens favorit

    Liten: Nattblöjan är nog det svåraste att ta bort, men helt plötsligt fixar dom det..

    Men är imponerad av dottern, hon säger till när hon behöver kissa och det har skett ytterst få olyckor i helgen.., Men vi kör på hemma nu, på dagis får det vänta lite till.. så mkt annat där som lockar..

    Idag har vi haft en produktiv fm, jag har stordtädat badrummet, rensat och flyttat lite saker.. vi har bytt lakan i alla sängar och nu skall vi snart äta gulasch till lunch.  senare blir det julgransplundring.

    Muggles: snart är det måndag, hur dags åker ni? 

  • Oupsie

    Vänner, tack! BF är 12 februari. Intressant att stående skulle vara det bästa, vet du varför? Jag ska faktiskt få gå och träffa en BM som jobbar på förlossningen, just för att prata lite om förlossningen och foglossningen och om det finns något som kan underlätta och som jag ska tänka på. Trevligt med ett besök på varmbadhuset .

    Håller på att städa lite här hemma och tog bara en paus för att vila mig lite. Har funderat en del på bärsjal. Vet att ni är några stycken här inne i alla fall som har använt det och är nöjda. Det verkar ju bra att kunna bära på bebisen men ändå ha händerna fria. Men finns det bebisar som inte gillar det? Fritt fram för era tankar och åsikter .

    Återkommer senare idag.

  • Fossing77

    Oupsie: Hejsan! :) Härligt med en liten :) Har själv varit sjukskriven för foglossning mina båda senaste graviditeter och den har inte varit ett problem under själva förlossningen ändå, båda är födda i gammal hederlig gynställning :) Sedan har den konstigt nog försvunnit sekunden bebis har anlänt, vilket ju är hemskt skönt. :) Hoppas du slipper den fort.

    Nog finns det bebisar som inte gillar att bli burna i sjal eller sele, men dom flesta brukar tycka det är skönt att få ligga nära och gunga med. Du lär märka om det inte uppskattas ;) Prata med dom på förlossningen, de flesta sjukhus låter en prova sjalar på BB nu för tiden :)

  • Klockarbol

    Hej på tråden och välkommen Fossing!

    PB - ser fram emot en rapport om Din helg :-P

    Mugglan - tänker på dig och förundras över hur långsamt tiden kan gå Hjärta

    Här lafsar familjen (-maken som jobbar) runt i pyamas och städar köksskåp samt inventerar skafferiet. Att inventera skafferiet är lättare sagt än gjort eftersom skafferiskåpet flyttade ut i höstas och skafferivarorna har svämmat över från det avsedda skåpet och på något märkligt sätt nu återfinns i alla möjliga skåp och hörn...

    Färg till köket köptes i förrgår. Hallonsorbetrosa till luckorna och vaniljsåsgult till väggarna
    Dessutom sparade jag 280:- på att ha lite flyt med medlemserbjudande på den kooperativa butiken :)

    Resten av livet är miserabelt. Jag blir bara tröttare och mer uppgiven och ångrar mina val i livet, både nyligen gjorda och tidigare val.
    Det är tungt att leva med känslan av att ha kastat bort så många år.

    Fick dessutom brev från reumatologen som istället för en tid innehöll ett brev där de inte tyckte att jag behövde något besök hos dom - vet i ärlighetens namn inte om jag är glad eller ledsen över det Obestämd

    Nu kom grannbarnen och knackade på dörren så familjens yngsta har på rekordtid kommit ur sovkläderna och i vinterkläderna!

    Åter till köksskåpen.

  • Snorkfröken77

    Kommer in med ett försent grattis till PB: Grattis PB i efterskott! Hoppas dagen blev fin!


    Muggles - kommer tänka på er imorgon och håller alla tummar och tår. *kram*

  • viktualia

    Klockarbol - ååå vad jag önskar att jag kunde skicka över nån quick fix till dig och din omgivning....  något som löste knutar på alla håll i kanter. Men så är det väl när man har inblick i någon vars liv har all potential att bli bättre.. under tiden hoppas jag att du så småningom kan skapa dig en framtid och en livsituation som DU mår bra av!!! *kramar*

    Vänner - apropå om foglossning går över vid förlossningen eller inte... Har din gått över?  Hur mår kroppen?

    Ego - slöhelg med lite storkok till små och stora och annat småpyssel. Tog en promenad men bemödade oss inte med att testa vagnen i den här modden. Trollet fick åka bärstol på makens rygg och herr T somnade så gott där efter en rätt kort stund...

  • Vännerfan

    Oupsie, Tror stående skulle vara bäst för att man då "fläker ut sig" minst. (Dessutom skulle man få mkt mindre hemorrojder då trycket mot ändtarmen minskar). Hon som tipsade var en BM som hade 5 barn och hade haft foglossning både före och efter alla sina fl precis som jag. Och när jag tänker efter så spelar ju ställningen ingen roll om foglossningen går över direkt efter fl, för det stämmer att man inte känner den alls under tiden man föder. Fast man vet ju inte säkert innan att den kommer försvinna helt, så jag hade tagit det säkra före det osäkra om det hade känts ok i skarpt läge att föda så. Jag har fött båda mina i gynställning och det kändes helt ok ända tills de var ute. När de väl var ute var det en smärta värre än under fl och nu andra gången kunde jag ju inte gå ett endaste litet steg  efteråt (kunde inte lyfta benet trots all tankekraft och vilja i Världen). Så för mig hade det nog varit bättre med stående.

    Vickan, Min har blivit bätte, men jag känner fortf av den lite och använder foglossnigsbälte. Samma BM som ovan sa att det går över helt när jag slutar amma (stämde med Prinsen) och det ämnar jag försöka göra om ca 2 veckor. Får hoppas på samma tur denna gång.

    Och visst är bärstol bra! Använder vår flitigt nu så länge det inte är alltför halt så man riskerar att halka med bebben på ryggen. Skönt att slippa dra vagnen.

    Klockarbol, Fy vad ledsen jag blir att resten av ditt liv känns miserabelt. Att ångra saker gör ont och för att inte klandra sig för hårt får man försöka tänka att det ofta fanns en anledning till att man valde som man gjorde, men att man ofta glömmer den anledningen sen. Har för mig att det var en psykolog som fick mig att försöka tänka på det sättet, men det är inte lätt. Stor kram!

  • passionsblomman

    Hej tråden!
    Jag bara kikar in för att säga att jag är så GLAD och tacksam och rörd över alal fina människor jag har omkring mig. Inte minst alla sms och trådgrattis jag fått härifrån!
    Extra tack till Sweet,-du gör sannerligen ditt nick!

    Jag ångrar inte att vi åkte iväg, även om jag egentligen borde legat ner hela helgen med tanke på hur jag mår. Jag är helt dyng-förkyld och det gör ont överallt, öronen spränger, hela jag är alldeles svullen, ögonen svider och halsen och näsan sprängvärker. Jag borde verkligen inte ha spritt mina baciller över Växjö. Men det gjorde jag. och jag tänker inte ens skämmas.

    Jag har uppvaktats långt bortom alla tänkbara förväntningar och är väldigt lyckligt lottad som har så många som bryr sig om mig.
    Nu ska jag bädda ner mig och försöka mota den här förkylningen ur kroppen.

    Puss och kram alla fina vänner och tack för alla grattis.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!