• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie
    Vännerfan skrev 2011-01-09 17:01:10 följande:
    Oupsie, Tror stående skulle vara bäst för att man då "fläker ut sig" minst. (Dessutom skulle man få mkt mindre hemorrojder då trycket mot ändtarmen minskar). Hon som tipsade var en BM som hade 5 barn och hade haft foglossning både före och efter alla sina fl precis som jag. Och när jag tänker efter så spelar ju ställningen ingen roll om foglossningen går över direkt efter fl, för det stämmer att man inte känner den alls under tiden man föder. Fast man vet ju inte säkert innan att den kommer försvinna helt, så jag hade tagit det säkra före det osäkra om det hade känts ok i skarpt läge att föda så. Jag har fött båda mina i gynställning och det kändes helt ok ända tills de var ute. När de väl var ute var det en smärta värre än under fl och nu andra gången kunde jag ju inte gå ett endaste litet steg  efteråt (kunde inte lyfta benet trots all tankekraft och vilja i Världen). Så för mig hade det nog varit bättre med stående.

Vickan, Min har blivit bätte, men jag känner fortf av den lite och använder foglossnigsbälte. Samma BM som ovan sa att det går över helt när jag slutar amma (stämde med Prinsen) och det ämnar jag försöka göra om ca 2 veckor. Får hoppas på samma tur denna gång.
    Just nu har jag jättesvårt att sära på benen för det gör så ont, så det låter ju rimligt att gynställning skulle fresta mer på bäckenet. Ska bli intressant att se vad den BM som jag ska träffa säger. Om hon är inne på samma linje.

Hoppas att du slipper foglossningen helt när du slutar amma! Jobbigt att det ska behöva hänga i så långt efter för vissa. Men det har varit lindrigare under amningen än under graviditeten väl?
  • Oupsie
    viktualia skrev 2011-01-09 21:39:39 följande:
    Oupsie - vi bar Trollet i babybjörn när han var pyttigt liten, himla skönt att ha händerna fria! Sjal verkar varmt och krångligt... men troligen mer bekvämt när temperaturen är rätt och allt på plats...
    Ja, jag har funderat på sele också, men det finns så många att välja på, och de kostar ganska mycket. Så tänkte jag att om man testar att bära med sjal så kanske man ser om både man själv och bebisen gillar det, och sen kanske man kan köpa en sele när den börjar bli lite större. För vissa verkar man inte kunna ha när de är jättesmå?

Men jag vet inte, jag funderar mest just nu .
  • Oupsie

BS, en liten ettåring imorgon . Grattis Astrid! Ledigheten över helgerna brukar ha en tendens att gå alldeles för fort, tyvärr. Finns det inget annat att göra än ge kortisonspruta för inflamationen?

• Oupsie

Är det min uppkoppling som är slö, eller är det BT? Tycker att det går jättesegt...Obestämd

• Vännerfan

Oupsie, Första veckan efter fl kunde jag knappt gå alls. Direkt efter förlossningen var det som värst och sen blev det bättre så jag kunde gå från rullstol till gåbord till kryckor på några dagar. Det var som innan fl (dvs att jag kunde gå 2*500m på en dag) efter 2-3 månader och sen har det gradvis blivit bättre än det. Men det är ovanligt att det blir så illa. Ingen inom vården jag mött har varit med om det och ingen har vetat vad jag skulle göra för att lindra det. Men jag har själv märkt att det är ok att röra sig och gå trots smärta, men att det blir värre om jag lyfter tunga saker. Även om det inte känns när jag gör det har jag fått jätteont dagen efter.

Nu ska jag lägga mig. Jag var på jobbet i onsdags första dagen och ska dit igen imorgon. Men jag har så nära så jag hinner gosa och amma bebis på morgonen och träffa honom lite på e.m. och hela kvällen. Lycka till på era jobb, Liten och Telis!

God natt!

• Hattis

Hepp! Jag tycker att det funkar som vanligt Oupsie.

• Tinga

Piff

Piff älskar att retas med folk, på ett väldigt utstuderat sätt. T ex tar Puff på barns vis gärna en leksak som Piff har, men då tar han den för att han själv vill ha den – Piff däremot tar saker från Puff för att Puff vill ha dem.

Han har aldrig långt till ett leende, och det når alltid ögonen. Han flirtar gärna med folk, särskilt kvinnor (vad ska det bli av honom som redan gör det ) och jag tror att han skulle kunna charma ihjäl en gråsten, om han bara försökte. Piff gör väldigt mycket olika grimaser och miner också, och är en riktig liten skådespelare ibland.

När det gäller leksaker är det bilar, bilar och åter bilar som är favoriten. Helst ska det vara en bil med ett släp påkopplat där bak. Två dar efter att han fått nya jeans är de vitslitna på knäna, efter allt krypande på golvet med bilarna. Att läsa böcker är också populärt, och då särskilt sådana som handlar om djur. Vi är flitiga besökare på biblioteket, och lånar hem lite av varje. Barbapapa brukar också funka.

Sitt dåliga ätande till trots vill Piff väldigt gärna vara med i köket både vid bak och matlagning. Han smakar gärna det mesta, även om mycket spottas ut igen. Oftast vältuggat, men ändå har han svårt att svälja det. Ädelost på tub är fortfarande favoriten, men som väl är dricker han även näringslösning ganska bra nu. Kylskåpskall ska den vara, så ska vi iväg någonstans blir det till att packa kylväska med kylklampar.

Under julledigheten var vi på badhuset, och det var stor succé. Efter en lite tveksam inledning drog han själv igång och gjorde kaffebryggaren och doppade huvudet, och han stänkte glatt vatten på alla som kom i närheten. Att stänka tillbaka var inga problem; vatten i ögonen går fint. När vi duschar hemma vill han gärna att vi sprutar honom rakt i ansiktet.

På kvällen när det är läggdags äter han välling ur flaska i knäet på någon; funkar lika bra med andra släktingar som mamma och pappa. Sen läser vi en bok, och så klättrar vi upp för trappan till hans rum. Efter att ha lyfts upp i sängen brukar han somna själv, en kort stund efter att vi gått därifrån.

Piff är familjens ordningspolis, åtminstone när det gäller att styra upp Puff. Han upprepar gärna om vi sagt till Puff om något, och så kommer det alltid ett bestämt ”Puff” på slutet, ibland åtföljt av aja baja och pekfingret i luften. Han pratar mycket och gärna, och förstår orden han säger också; han pratar inte bara för att höra sin egen röst och för att säga ord, utan det är alltid med en klar mening. S är en svår bokstav och blir oftast ett T, men det går ganska lätt att förstå honom, även för utomstående. Han är filosofiskt lagd, och därför är det så kul att han pratar mycket nu, för äntligen får man lite inblick i allt det som rör sig i hans huvud.

• kängu

Lycka till alla Telis och Liten som ska börja jobba imorgon!!

Men allra, allra störst lycka till skickar jag till Mugglan & make. Jag hoppas så innerligt att ni får bästa tänkbara besked imorgon.

• Tinga

Puff

Puff är en otroligt hjälpsam liten kille; vadhelst man ska göra vill han hjälpa till, oavsett om man lagar mat, bär in matvaror, plockar ur diskmaskinen, bäddar eller vad som helst. På dagis är han tydligen också väldigt omtänksam gentemot de andra barnen.

Puff är en ”gruppmänniska” mycket mer än vad Piff är; han vill helst göra som ”alla andra”. Han tar ofta efter Piff, men det omvända händer sällan. Jag antar att det är delvis därför han är lite bättre på att äta; för att han härmar de andra barnen på dagis och vill vara som de. Sen har han aldrig haft det lika jobbigt som Piff heller, så han har väl haft ett litet försprång också.

Precis som för Piff gäller att han väldigt gärna vill vara med i köket för att baka och laga mat. Han är mer en så’n som äter det han gillar, och struntar i resten; smakar inte lika gärna som Piff. Fast kaksmet med chokladsmak har blivit en ny favorit; tills ganska nyligen gick det inte alls hem. Kakorna i sig brukar han dock inte vara så intresserad av.

Puff har ett hiskeligt humör, när han inte får sin vilja igenom eller om något går honom emot. Ibland när man hör honom vråla kan man minst tro att han brutit benet, men oftast är det för att en legobit inte hamnat där han tänkt sig, eller för att släpet hoppat av från bilens dragkrok. Däremellan är han för det mesta en glad skit.

Puff gillar väldigt mycket att se skidåkning på TV; särskilt längd och skidskytte. Nu under Vinterstudiotider sitter han ibland ensam framför TVn för att ”se fidorna” som han säger (fast oftast har han sällskap av sina likaledes intresserade föräldrar). Om han inte ser på ”fidorna” är det Emil och Griseknoen som gäller.

När det gäller leksaker gillar Puff också bilar, men han är ingen fanatiker. Pussel är väldigt skoj, och han kan koncentrera sig både länge och väl för att få ihop dem, även om han blir ilsk ibland. Läsa böcker är också populärt, och han tittar ibland i dem själv, även om han oftast föredrar att någon läser för honom.

På kvällen när det är läggdags äter han välling ur flaska i knäet på någon; funkar lika bra med andra släktingar som mamma och pappa. Sen läser vi en bok, och så klättrar vi upp för trappan till hans rum. Efter att ha lyfts upp i sängen brukar han somna själv, en kort stund efter att vi gått därifrån, alltid med en napp i munnen och helst en i varje hand också.

• kängu

Åh Tinga vilken underbar beskrivning av Piff!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!