• MSW

    Livets toppar och dalar

    I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

    Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

    Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

    Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

    Då kör vi!!

    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

  • Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Oms

    Luna - men just det ja - de e ju lika gamla våra stora - hur svårt ska det vara att komma ihåg det?

    Nenne - vart ska du föda ngnstans? hur vill du att förlossningen ska vara? hur ställer du dig till bedövning etc?

    sitter just nu o tittar på sommarkrysset - tydligen - och måste bara säga att Gry forsell är ju sjukt snygg idag,jag har alltid tyckt om henne men visst sjutton har hon tränat bort ngn storlekt eller 2? himla snygg klänning har hon också på sig....

  • viktualia

    Oms -du har verkligen ett eget perspektiv på det här med vård... dvs patientskador...  Nyfiken undran är "vad är skada"? Själv har jag fortfarande inte läkt ihop helt i underlivet, men det går enligt sjukvården inte att göra något åt och det stör ganska lite.. men var går gränsen och får man ut försäkringspengar om man är "skadad"?


    Ego - hemgjorda hamburgare med färsk timjan och chevréost serverade med lite vin och sittandes ute i vår trädgård - mysfaktorn är störthög!

  • Oms

    Vickan - ja det där e en djungel. för att man ska kunna få ngn ersättning ifrån patientförsäkringen så måste man ha en konstaterad personskada (det räcker inte att man blivit "felbehandlad" utan det ska ha gett/ge besvär) , det ska vara vården som orsakat den och inte ens egna kropps reaktion på ngt. det ska också vara undvikbart att den inträffar. och sjukvårdspersonalen ska ha använt sig av en icke verdetagen metod. man ska också ha upptäckt och behandlat skadan i tid för att inte orsaka mera besvär.

    många gånger får man kvarstående besvär pga ingreppet i sig, i ditt fall en förlossning. en förlossning är riskfylld för såväl mamma som barn men utvecklingen går framåt och man har minimerat riskerna för det mesta idag dock itne allt. som tex att mamman får sfinkter ruptur eller mindre grads ruptur är ofta ngt som inte är undvikbart tyvärr. detta då det har att göra med barnets storlek, hur fort barnet vill komma ut, hur avslappnad du är etc. ibland får man ersättning för detta men då ska det vara dokumenterat att det var tex följd av sugklocka eller yttre press av BM under längre tid tex. man kan också ha gått sönder men sen felbehandlat så att man inte läker eller läker långsamt. det kan också ge ersättning.

    glasklart?...

  • Parnassia

    Oms - jag hade ju som sagt också en förlossning med sugklocka och hade också 8 eller 9 drag, precis som Ore. Det var aldrig prat om kejsarsnitt. Och allt gick bra med både mig och E. E hade ju såren som jag skrev om och jag fick sy några stygn, men inget allvarligt.


    Men menar vi samma sak med ett försök? Både jag och Ore menade ett försök= ett drag/mothåll. Iaf menar jag så och om jag förståd Ore rätt så hade hon det så också.

  • Parnassia

    Jag tycker att min E har blivit stor också ibland. Även om hon bara är tre! Idag har vi tex varit och bestämt oss för en riktig säng till henne!

  • lunagarden

    Oms - inte lätt att komma ihåg, jag är imponerad att du minns att jag hade en tonårstjej

    Vickan - låter härligt, här i Skåne öser regnet ner...

    Parnassia - att få en riktig säng är stort!

  • Oms

    Parnassia - ja det e ju lite lustigt det där. sugklocka är ngt som man anvädner på vissa sjukhus riktigt friskt medan andra aldrig gör det. kan man hantera klockan rätt och vet exakt när den ska användas så är den ju ett hjälpmedel och den tom rekomenderas i de fall då det står still och man behöver ett snabbt slut på förlossningen. dock inte mer än ca 2 drag om det INTE blir en förbättring. om barnet följer med och ligger kvar efter släpp ja då fungerar den men inte annars. att kunna avgjöra det där o då är oftast mkt svårt och ngt man ser i efterhand. Det är också då man ser att man inte skulle ha fortsatt. om allt går bra så är det ingen som funderar på detta såklart. men om det inte gör det, att barnet kommer ut m grav syrebrist m låga apgar ett bra tag alt att barnet aldrig riktigt återhämtar sig utan får direkta hjärnskador ja i de fallen när man granskat förslossningajournaler så framkommer det att man har försökt med klockan alltför mågna gånger. Det är då man säger att sugklocka ska användas med måtta och det ska resultat på en gång eller iaf max 2 drag som inte ger resultat får genomföras.

    hänger ni med?

    som sagt vissa sjukhus eller jag skulle tom vilja säga vissa bm använder sig av klockan. när jag träffade BM på DS inför diskussion om Snitt kontra mkt kontrollerad förlossningen enl dublinmetoden ja då sa hon att hon inte använder klockal pga skaderisken för barn o mamma. men jag vet att andra BM på DS gör det.

  • Klockarbol

    Min äldsta togs med sugklocka, jag hade inga krystvärkar alls så jag antar att det var därför hon behövde få lite hjälp.
    Hur många drag har jag ingen aning om, delvis för att det är 18 år sen men ffa för att jag var helt utslagen av petidin! Jag var dock rejält tilltygad efteråt o syddes en del. 

    8-åringen var planerat snitt. Vi hade precis fått en ny chef på jobbet och han tyckte det var himla lustigt att jag var så bombsäker på vilken dag det skulle bli

  • start september

    Blixtsnabbt inlägg, vissa trodde jag skulel på VUL igår ser jag nu, det är först om 10 dagar, så inget nytt under solen här.

    Attans Pricken, jag som trodde på 13/8! Jag önskar ingen att gå över de 12 dagarna som jag gjorde, menom BF mer än imorgon satasr jag på 18/8. 

    Undrar också över Oupsie?

  • Parnassia

    Tack för mer input Oms! Intressant!


     


    Och appropå efterlysningar, så har jag undrat hur det är med Hattis! Det var längesen hon var inne här? Eller? Och Vännerfan!?

Svar på tråden Livets toppar och dalar